Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snälla HJÄLP!


Hannah33

Rekommendera Poster

Jag vet inte vad det är för fel på datorn! Har en Acer, som bara vägrar att stängas av, den startar upp om jag inte trycker in knappen själv i några sekunder. Den går på högvarv hela tiden, så den blir väldigt varm.

 

Det började för nån vecka sedan, nu när jag tänker efter så hände det efter att jag som vanligt startade upp datorn och lade märket till att tid och datum inte stämde... jag fick ändra det manuellt.

 

Har sökt efter virus med olika virusprogram, ingen wake up är aktiverad, inget knasigt med auto run,

köpte och uppdaterade vista till windows 7 (från grund så att allt jag hade på datorn tidigare försvann) inget funkar!!

 

Jag vet inte hur BIOS funkar eller hur man söker virus där...

Kan man fabriksåterställa datorn utan någon skiva?

Jag har backat datorn i tid, men det funkar inte heller...

 

Har jag missat någonting annat man skulle kunna testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Det låter som om någonting har gått väldigt snett under din installation!

 

Kanske är lättare att göra om installationen på nytt!

och när alternativet "Avancerad" visas välja den, ta bort (radera) befinrlig partition och sedan skapa en ny, som du installerar Windows till..

 

Men se till att först ladda ner DRIVRUTINER till datorn från tillverkarens webbplats!

Börja med Chipset/ATI/Nvidia drivrutinerna!

Utan att ha installerat dessa så kan det bli svårt att komma åt internet etc.

 

Jag gissar att det kan gå snabbare och lättare än att börja felsöka och korrigera!

 

:)

 

PS! Blås ut ev. damm i kylkanalerna med hjälp av "tryckluft på burk""

Många värmeproblem orsakas av igentäppta ventilationskanaler!) DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började för nån vecka sedan, nu när jag tänker efter så hände det efter att jag som vanligt startade upp datorn och lade märket till att tid och datum inte stämde... jag fick ändra det manuellt.

Det brukar innebära att det lilla batteriet som ger ström till klockkretsen har tagit slut. Det är ett knappcells/klockbatteri som sitter på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går på högvarv hela tiden, så den blir väldigt varm.

 

Se till att alla fläktar inuti datorn snurrar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla underbara människor som svarar mig så snabbt!!

 

Det här började innan den nya installationen av windows 7 (som är köpt på skiva).

 

Kan det här vara ett virus?

 

jag är inte så high på datorer... lät komplicerat med Chipset/ATI/Nvidia drivrutinerna...Hur gör jag om installationerna på nytt?

 

Jag har dammsugit datorn, skruvade upp den lilla luckan... fick dock ej upp den stora.

 

Har kontrollerat volym på disken (tog typ två timmar)... går fortfarande inte att stänga av den...

 

Köpte McAfee på nätet innan jag installerade windows 7, hittade inget virus, innan körde jag med microsofts ...

 

Men om batteriet som ger ström till klockkretsen är slut kan klockan funka ändå? Den fungerar nu efter att jag ställde om den...

 

Super tacksam för svar =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara ett virus?
Ett virus eller annat skadligt program överlever inte en ominstallation där allt på hårddisken tas bort.

 

Men om batteriet som ger ström till klockkretsen är slut kan klockan funka ändå? Den fungerar nu efter att jag ställde om den...
Har du haft datorn avstängd? För om datorn är på så får tidkretsen ström i alla fall.

 

Kan du gå in i BIOS-inställningarna och se om du ser något som innebär att BIOS-inställningarna sätts till standardvärden? Det kan t ex heta Load optimized defaults, något med Factory settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min dumma fråga... men hur kommer man in på BIOS-inställningar...? Ska jag hålla in F2 el F8 när jag startar om datorn?

 

Ja, jag brukar stänga av datorn genom att trycka in knappen i några sekunder på själva datorn...

 

 

Tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten sitter väl uppe i vänstra hörnet ovanifrån sett .Man bör känna var utblåset finns och var insuget är.Dammsug eller kanske helst blås rent med tryckluft på burk i öppningarna.Man kan ibland låsa fläkten med en nål om man ser den med en ficklampa,annars blås eller sug i korta omgångar så att fläkten ej övervarvar.Blås eller sug också i alla andra öppningar på undersidan.

 

Vad är datorns modellnamn?

Windows 7 köptes som en uppgraderingslicens?

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Acer 4810TG, slim

 

man ser och känner vart luften kommer ut... men inte in...

Jag öppnade locket under och dammsög...

 

Windows Skivan var en uppgradering, men jag körde en ren nyinstallation, från windows vista.

 

Vad fasen kan det vara mer för fel...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min dumma fråga... men hur kommer man in på BIOS-inställningar...? Ska jag hålla in F2 el F8 när jag startar om datorn?

Det är ingen dum fråga men det varierar mellan olika datorer. Normalt brukar det stå på första skärmbilden vad man ska trycka på, t ex "Press Del to Enter Setup" eller "F2 = Setup". Det är också meningen att det ska stå i manualen som du kan ladda ner från datortillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Acer 4810TG, slim

 

man ser och känner vart luften kommer ut... men inte in...

Jag öppnade locket under och dammsög...

 

Windows Skivan var en uppgradering, men jag körde en ren nyinstallation, från windows vista.

 

Vad fasen kan det vara mer för fel...?

 

 

 

Du har väl konstaterat att utblåset sitter på vänster sida fläktens insug sitter innanför på undersidan några centimeter in.Jägg handen på så minskar utblåset.

 

Emellan fläkt och utblås sitter en kylare för bl.a processorn och där samlas dammet.Blås eller dammsug.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För att förstå lite bättre av vad en kylare med dess kylflänsar innebär, ta en titt i den här tråden

inlägg #9 //eforum.idg.se/topic/332114-fujitsu-amilo-overhettadflera-fel/page__view__findpost__p__1557491

Ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen... funkar fortfarande inte...

 

Jag har dammsugit datorn, det funkar fortfarande inte...

 

Är det här ett vanligt problem? Står inte så mycket när man googlar,

 

Jag hittade inget på Bios som hette Load optimized defaults, eller Factory settings.

 

Jag ska testa ladda ner drivrutier, (Chipset/ATI/Nvidia drivrutinerna)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cpuid.com.../1.19-setup.exe

 

 

Installera HWmonitor så man kan få en uppfattning av temperaturen i datorn.

 

Avstängningsproblemet behöver i och för sig inte bero på temperaturen.Troligare att det beror på att ett program eller en process ej går att avsluta.

 

Med tanke på din nya tråd om fläkten så får man helt enkelt försöka blåsa rent med tryckluft på burk eller suga med dammsugare i öppningarnaTyvärr är de flesta bärbara datorer ej konstruerade så man enkelt kommer åt fläkt och kylelement..det man rekommenderar är blåsning med tryckluft på burk..

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stänga av datorn testa detta:

Klicka på startmenyn, skriv cmd och välj cmd.exe/kommandotolken. Skriv i fönstret shutdown /s /f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS - Jag har köpt en tryckluft på burk och ett kit med dator-dammsugare, har blåst och dammsugit, har även köpt en Notebook stand med två fläktar, datorn är i och för sig inte överhettad...

Jag funderar på vilken process det skulle kunna vara som inte går att avsluta... Jag har inget gammalt program på datorn, efter att jag installerade om Windows 7

 

Jag testade med cmd och datorn stängdes av, men startade upp igen...

 

//Hannah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS - Jag har köpt en tryckluft på burk och ett kit med dator-dammsugare, har blåst och dammsugit, har även köpt en Notebook stand med två fläktar, datorn är i och för sig inte överhettad...

Jag funderar på vilken process det skulle kunna vara som inte går att avsluta... Jag har inget gammalt program på datorn, efter att jag installerade om Windows 7

 

Jag testade med cmd och datorn stängdes av, men startade upp igen...

 

//Hannah

 

Det kan vara lämpligt att med HW monitor registrera temperaturen .Den visar ju max min och aktuell temperatur under en period med varierande belastning. Gärna skärmklipp (finns under Tillbehör).

 

Det är konstigt att den återstartar direkt efter den stängs av.Gäller det både "Stäng av "och "Strömsparläge"

 

Kanske någon har en ide` vad orsaken är ,eftersom den först stänger av så är det tveksamt att det beror på att en process ej avslutas.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Håller med Larsas, det är mycket konstigt och jag skulle nästan gissat på att datorn inte stängdes av riktigt utan gjorde en 'Starta om' istället.

Om det inte vore för att du följt Kranis-97s tips

Klicka på startmenyn, skriv cmd och välj cmd.exe/kommandotolken. Skriv i fönstret shutdown /s /f

 

Har du något problem med datorns 'Power on' knapp, sitter den fast på nåt sätt?

Fast det låter ju också osannolikt.

 

Du har inte Roxio Media Creator på datorn?

I något av deras äldre programsviter kunde datorer med Windows XP få sådana konstiga fel, innan det kom ut uppgradering.

 

Kanske är det så att det finns en inställning i din dators BIOS 'Power Manegament' att den skall kunna väckas när nätverkskortet och annat får signal. Du får botanisera runt bland BIOS menyerna och stänga av allt med Power on by eller Wake on Lan etc... Save and exit.

 

Se denna tråds inlägg 9-12 kontrollera och ev. gör dessa ändringar:

http://eforum.idg.se...ost__p__1566637

 

Ja skumt, detta tål att fundera på.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-125491-0-72028100-1331283829_thumb.png

 

Frustrerande när inget funkar... Mitt inlägg försvann eller så är det fördröjning... Postar om hur som..

 

Power knappen är det inget fel på...

Jag har inte Roxio media

Jag har ingen wake on aktiverad... om jag inte har missat nåt annat, gick in på ovannämnd länk, jag har inte samma meny...

 

Kan inte ens ha datorn i viloläge eller strömsparläge

Jag får trycka in knappen på datorn i några sekunder för att stänga av den, sen vid start så får jag ange att jag vill starta Windows normalt.

 

Är det dags att skicka ut datorn genom fönstret och hoppas på att ingen blir träffad i huvudet..?!!

Annars funkar datorn bra, förutom att den har blivit trögare efter nya Windows uppdateringen, och nätet med för den delen...

 

Gggrrrr blir gråhårig!

 

ang Skärmklippet ovan så testade jag datorn när den inte hade varit på så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara riskabelt om jag får fjärrhjälp? Av någon jag inte känner...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-125491-0-72028100-1331283829_thumb.png

..

 

 

 

ang Skärmklippet ovan så testade jag datorn när den inte hade varit på så länge...

 

Temperaturerna är inte så höga så det kan förorsaka problem.Möjligen är Core temperaturen kanske något hög ,men det är svårt att veta vad som är normalt för just den processorn.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...