Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm vid återhämtning efter strömsparläge


mro1229

Rekommendera Poster

Hej Eforum,

 

det här är exakt samma problem som jag haft med en gammal HP-laptop som nu också verkar existera på min splitternya dator som också är från HP.

 

Mina inställningar är så att datorn ska försättas i strömsparläge när jag viker ner locket. Ungefär 10% av alla gånger jag försöker återhämta den (starta igång igen) så syns ingenting på skärmen; den är helt svart. Datorn börjar surra igång och efter en viss tid, som det ska vara, så börjar fingeravtryckssensorn blinka för att låsa upp den. Dock är skärmen svart! Om jag loggar in så hör jag inloggningsljudet, men fortfarande händer ingenting.

 

Detta är som sagt exakt samma problem som jag haft på en tidigare dator, vilket gjorde mig lite förvånad att jag inte kunde söka mig fram i trådarna till någon annan som haft liknande problem. Jag har Windows 7 Home installerat på min Pavilion dv6. Jag har alltid närverkskabeln i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Den enkla lösningen och förklaringen till att inga andra har ditt problem är att de väljer stänga av datorn. Och låter datorn stänga av sig.

Innan de fäller ner skärmen.

Får så gör jag. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, de jag vet av som har laptop brukar också använda strömsparläget istället för att helt stänga av den. Låter inte som en bra lösning att börja stänga av den helt varje gång man känner för att vara frånvarande från burken. Jag hoppas fortfarande på att det finns en förklaring tillika lösning på problemet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den senaste versionen av BIOS (enligt det som finns upplagt på HP's modellsida) är installerad.

 

Har inte kontaktat supporten på HP. Den är krångligare än en telefonväxel på ett pyramidföretag, i princip. Därför tänkte jag se om någon här har någon idé innan jag drar mig för att gå igenom hela det kuggverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad är det för HP, modellbeteckning på datorn?

 

På min gamla Dell D505 laptop med Windows XP så fungerar inte heller det där med strömsparläget vidare bra när jag skall starta datorn efter jag fällt ned locket.

Helt slutat med detta.

 

Istället har jag konfigurerat i Windows energischema att datorn går till viloläget när jag trycker på datorns strömknapp. Då stängs datorn av helt med den skillnaden att allting i minnet skrivs till en fil på hårddisken (hiberfil.sys) och nästa gång jag startar datorn så kommer allting upp precis som det var, med alla program laddade.

Kör du datorn oftast med strömsladden inkopplad är detta alternativ bättre än Strömsparläget - enligt mig.

 

Vill jag stänga av den helt så väljer jag detta i Windows 'Stäng av'

 

Klicka på Start , skriv energi i sökfältet och välj sedan Energialternativ i listan.

Se här för information om dom olika lägena: http://windows.micro...asked-questions

 

Sedan eftersom du har en laptop så kan du undersöka vad HPs eget energisparprogram har för inställningar, brukar ju följa med ett sådant.

 

Kolla in denna om du får några tips: HP Referensguide

Och kanske är det så att HP har en lösning också, om det är ett känt problem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...