Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DIR-652 - Router & fast IP adress


Third Planet

Rekommendera Poster

Third Planet

Hej!

Har just köpt en Dlink DIR-652 - Wireless N Gigabit Home Router och vid installation av denna enhet ska jag ange den fasta IP adressen som min internetleverantör försett mej med.

 

Problemet är bara att där jag matar in IP-adressen finns bara plats för XX.XX.XX.XX antal tecken (dvs 2 per 'ruta' mellan punkterna, medan min IP-adress är XXX.XXX.XX.XX - dvs 3 siffror i dom första rutorna. Sak samma med nätmasken.

 

Min internetoperatör hade ingen aning om hur man fixar detta och på Dlink får jag inget svar.

 

Nån som vet hur man gör för att komma till rätta med detta?

 

Hälsn

/Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man i manualen enligt bilden, så borde det fungera, eftersom standardutseende är 0.0.0.0 och vartefter man fyller i så expanderar fälten på rätt sätt, så ska det fungera i alla fall.

 

Det är svårt att se hur det blir enligt vad du säger?

post-13429-0-08902400-1330972147_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju märkligt, skriver du på rätt ställe och inte där man kan skriva en mac-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Third Planet

Jag hittar bara ett ställe att lägga in IP-adressen på och den ser inte ut som Laso's bild. Så här ser det snarare ut - och här är plats för alldeles för få siffror. xxx.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte bilden här men via bevakningsmailet.

Jag antar du försökt men går det inte klämma in en siffra till?

Ser ut som det finns plats efter de ifyllda..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Third Planet

Nej, det är tvärkört! Min IP-adress är 10 tecken lång, men inmatningsfältet tillåter bara 8. (Ibland vet jag att det går att komma runt sådant genom att skriva "baklänges" men det funkar heller inte i detta fall)

Samma sak med masken - ska vara 12 tecken men jag får bara in 8. Sliter mitt hår i förtvivlan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Kör du installationen från en CD-skiva???

 

Om så surfa till 192.168.0.1 och logga in enligt manualen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Third Planet

Ja, jag använder CD-skivan.

 

>så surfa till 192.168.0.1

Det har jag provat, den sidan existerar inte. Eller så ligger den bakom en brandvägg så att jag inte kommer åt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du har skivit in ip-nr prova kopiera ex 201.406.22.50 (ctr+c) och klistra in (ctr+v)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag använder CD-skivan.

 

>så surfa till 192.168.0.1

Det har jag provat, den sidan existerar inte. Eller så ligger den bakom en brandvägg så att jag inte kommer åt

Ta fram Kommandotolken (Start-menyn - Alla program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig

 

Den IP-adress som står efter "Standard-gateway" skriver du in i webbläsarens adressfält. Då är det meningen att du ska komma till routerns inställningssidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Ja, jag använder CD-skivan.

 

>så surfa till 192.168.0.1

Det har jag provat, den sidan existerar inte. Eller så ligger den bakom en brandvägg så att jag inte kommer åt

 

lustigt för enligt manualen på Dlinks webbplats så skall routern ha den adressen som standard!

 

Men problemet kan nog ligga i att du har en fast (manuellt inskriven) ip-adress i din dator, och då får du ändra så din dator får ipadress & dns-server automatiskt tilldelad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag använder CD-skivan.

Installations-skivor som skickas med hårdvaru är det tyvärr otroligt dålig kvalite på. Det är mer regel än undantag att de inte fungerar. Antingen fungerar de inte alls eller så har det skett minst en uppgradering sen skivan tillverkades. Ha för vana att ladda ner aktuella installations-filer och släng skräpet som följer med. Man brukar spara mycket tid och irritation då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inmatningsfältet har plats för endast åttatecken tyder det på att IP-numret skall anges i hexadecimal form. Att du mislyckas ansluta till routerns webbinterface beror på att din dator inte finns i 192.168.0.0 nätet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...