Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lufttryck och blodtryck


simkort

Rekommendera Poster

För en sisådär tre veckor sedan uppmätes ett högt lufttryck, inte rekord

men jas-flygplanen kunde inte flyga, instrumenten gick i spinn.

Då tänkte jag om JAS är så känsligt hur är det då med människor.

Människor är väl kalibrerade för 1013 på barometern.

Och nu till frågan: Blir blodtrycket högre eller lägre med högt lufttryck/lågt lufttryck,

och vilka konsekvenser kan man befara på delar av hela befolkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Blir blodtrycket högre eller lägre med högt lufttryck/lågt lufttryck,

http://www.utsidan.s...og-hojd_279.htm

Citat:

På hög höjd anpassar sig kroppen till rådande omständigheter genom en rad åtgärder.

 

Andningsfrekvensen ökar, både i vila och vid arbete. Kroppen försöker kompensera det låga syretrycket med att öka på andningen.

 

Hjärtfrekvensen ökar, hjärtat jobbar hårdare, det vill säga slår oftare, för att få ut tillräckligt med syre till kroppens organ.

 

Vätskan i kroppen omfördelas på grund av det minskade lufttrycket. Blodflödet till hjärnan ökar. Eftersom hjärnan är högprioriterad för överlevnad står den först i kön för att få tillräckligt med syre. Blodkärlen i lungorna dras ihop, så att motståndet i kärlen blir högre, blodtrycket i lungblodkärlen ökar. Om trycket blir alltför högt pressas vätska ut ur kärlen och in i lungorna - lungödem.

 

************************

Lågt eller högt lufttryck på marken orsakat av väderomständigheter har jag mycket svårt för att tro skulle påverka människans blodtryck i någon nämnvärd omfattning.

 

Det citerade ovan gäller vid höga höjder.

 

Men å andra sidan är jag ingen expert på området.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu till frågan: Blir blodtrycket högre eller lägre med högt lufttryck/lågt lufttryck

 

Lufttrycket blir lägre vid högre höjd och blodtrycket högre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lågt eller högt lufttryck på marken orsakat av väderomständigheter har jag mycket svårt för att tro skulle påverka människans blodtryck i någon nämnvärd omfattning.

 

Det citerade ovan gäller vid höga höjder.

 

Men å andra sidan är jag ingen expert på området.

Mvh

Jag är inte heller en expert men när man pratar om påverkan på kroppen vid höga höjder så gäller det ju på flera tusen meters höjd och redan på 2000 meters höjd är det normala lufttrycket ungefär 80% av det normala vid havsnivån (ca 1013 hPa), dvs en större avvikelse än ett mycket kraftigt lågtryck. Det lägsta uppmätta lågtrycket nära havsnivån, förutom inuti en tornado, är 870 hPa.

Ytterligare läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_pressure

 

Lufttrycket som stoppade JAS-planen var 1057 hPa, dvs en höjning med 44 hPa och det är en mycket liten förändring jämfört med att vistas på 2000 m höjd, även om det nu är åt andra hållet.

Men egentligen klarar stridsflygplanen att köra även under sådana här höga lufttryck, därför ser nu tillverkaren Saab över om lufttrycksgränsen för när felmeddelandena ska komma kan höjas,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4939359
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Det här är intressant, om man kan göra om JAS för att bli normalt

så borde man kunna göra samma med människor utan mediciner.

Om man behandlar dom som har högt blodtryck i tryckkammare

med hög syrehalt så borde kroppen återhämta sig.(svaren tyder på det)

för att senare bli normalt med blodtrycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man behandlar dom som har högt blodtryck i tryckkammare

med hög syrehalt så borde kroppen återhämta sig.(svaren tyder på det)

för att senare bli normalt med blodtrycket.

Nej, man har högt blodtryck t ex för att man har förträngningar i blodkärlen som ökar friktionen (gör det svårt för blodet att ta sig fram) och då måste hjärtat pumpa hårdare för att blodet ska ta sig fram. Förträngningarna försvinner inte för att kroppen skulle utsättas för högt lufttryck och hög syrehalt ett tag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...