Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Förbereder formatering"


cat80

Rekommendera Poster

Jag har varit amatörfilmare från år 1963. Jag har sparat många gamla oersättliga filmer på DVD. Dessa filmer har gått bra att visa på TV genom en ansluten mediaspelare.

 

Okunnig och obetänksam tog jag mig före att sätta in en av filmskivorna i min dator som styrs av Windows 7. På den anslutana skärmen kom snabbt upp orden FÖRBEREDER FORMATERING

 

Varningen gick fram. Jag försökte öppna luckan och ta ut skivan. Det gick inte.

Jag klickade på ett rött kryss i meddelanddet. Ingen effekt. Jag tryckte ner tangenterna Ctrl Alt Delete samtidigt och jag fick stopp på "förberedelsen".

 

Skadan var dock redan skedd. Allt på skivan var raderat. Min son som jag berättat detta för tror att den automatiska formateringsstarten berodde på att skivan var

återskrivbar (RW).

 

Kan det verkligen fungera på det här sättet att formatering sätts igång bara för att en skiva sticks in i ett fack på datorn ?????

 

Kan någon ge mig upplysning?

 

CAT80

 

 

PS TACK OCH LOV SÅ TOGS JAG UR MIN FÖRTVIVLAN DÅ DET VISADE SIG ATT MIN SON HADE SPARAT DE FILMER SOM RADERATS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears

om det är en RW skiva så kan man formatera den ja, men den ska uppmana dig om det, det är inget som den ska göra automatiskt, jag använder själv inte RW för jag tycker dom är mest skit!

 

 

/Jesse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om att en RW själv skulle tvångsformatera en skiva på detta sett?

Låter ologiskt.

Oavsett typ av skiva, så ska den bara visa upp innehållet, om det finns något på den, aldrig någonsin upplysa dig om att den ovillkorligen kommer att fomatera innehållet.

Det är nästan så jag inte tror på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Nej detta har jag inte heller hört talas om att det skulle formateras automatiskt, däremot om automatisk uppspelning är påslagen så kanske en ruta då kom upp om att skivan behövde formateras och där du då av misstag klickade ok?

 

Stäng av automatisk uppspelning.

Har du autorun (Automatisk uppspelning) aktiverat för anslutna enheter? Så kanske du skall bocka ur denna.

 

Windows 7

Start > Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Spela upp Automatiskt => bocka ur "Spela upp Automatiskt"

 

Men att en skiva som redan är formaterad och bränd med data på skulle behöva formateras igen låter lite konstigt?

Såvida den då inte är formaterad i ett format som inte känns igen av datorn.

 

Jag använder själv DVD-RW skivor flitigt när jag redigerat en film på datorn, för att kunna ta denna till min DVD spelare och se resultatet och verifiera det jag gjort på teven.

Blev det inte bra så raderar jag skivan och gör om.

 

Har även kopplat min gamla VHS-video via scart, så jag kan enkelt föra över gamla VHS filmer till DVD-RW skivor och lyfta in på datorn för redigering etc.

 

DVD-inspelaren används då som A/D converter alltså den konverterar från analogt (VHS-Videon) till digitalt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Möjligt att skivan inte var kompatibel med DVD-brännaren varpå Windows konstaterade att den var tom.

Och Windows är konstruerat för att "verka smart"

Så det är klart att Windows i ett sånt läge startar formatering.

 

Enda chansen säkert stoppa Windows omedelbart på stationär dator är att rycka 230V kabeln.

Annars är det ju normalt 4 sekunders fördröjning innan stopp om man trycker på datorns START/STOPP knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inte automatisk formatering. Stoppar jag in en oformaterad DVD-RW skiva sker ingen formatering av denna per automatik. Jag måste själv göra ett aktivt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla som försökt ge mig ett hjälpande svar.

 

Min kvarstående uppfattning är att jag aldrig klickade någonstans. Jag lade bara skivan i släden och tryckte in den. Varför datorn satte igång att formatera (i första hand radera innehållet på skivan) kan jag fortfarande inte förstå.

 

Jag har för övrigt inte hittat någon plats där jag kan "bocka ur" Spela upp Automatiskt. Operatisystemet är Windows 7.

 

Tack för synpunkte och råd

CAT 80

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag har för övrigt inte hittat någon plats där jag kan "bocka ur" Spela upp Automatiskt. Operatisystemet är Windows 7.

 

Start > Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Spela upp Automatiskt => bocka ur "Spela upp Automatiskt"

 

http://windows.micro...toPlay-settings

 

Så här ser det ut hos mig:

 

post-73434-0-93106300-1331297459_thumb.png

 

post-73434-0-18373600-1331297460_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...