Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Först med Windows 8 BSOD på forumet?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Windows 8 Consumer Preview x64 (beta)

 

Försökte mig på att hämta hem en APP från Microsoft Store och jag hade samtidigt Firefox igång och lyssnade på musik i Windows Media Player.

 

Kraschen skedde när jag skulle växla från Desktop tillbaks till Metro och in i Store appen där installationen av Ashmpoo Image Fx ännu inte påbörjats.

 

Och det går att återskapa precis samma krasch igen.:D

Så ser Windows 8 BSOD ut.

post-73434-0-39857800-1330820515_thumb.png

 

Och jag klickade på att skicka info - givetvis.

post-73434-0-64955600-1330820515_thumb.png

Men nu är appen i alla fall installerad.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe nja det står visserligen nåt om DPC_Watchdog_Violation men bilden här är exakt lika svårläst som den som visades på skärmen.

 

Däremot så går det att få fram mer information, error koderna, genom att ta fram Event Viewer eller klicka View details längst ned till vänster på bild två.

Fast vid första bsod så tvångs-stängde jag av maskinen och då kom inte denna upp, andra gången lät jag Windows självt göra omstart och då efter påloggning så kom den rutan upp.

 

Möjligt att ljuddrivrutinen spökar eftersom det bara verkar hända när jag lyssnar på musik och gör exakt så som jag beskrev ovan.

 

Hårdtestat nu med en drös appar och program igång, växlar mellan Desktop/Metro/appar/program/surfar/AVG fullskanning/filkopiering från USB-disk och i dessa lägen är systemet stabilt och bra samt lyssnar på musik i WMP - Deep Purple.:D

 

När bsod skedde stod jag i rutan där man skall klicka på knappen installera - men aldrig gjorde detta utan växlade mellan Desktop och Microsoft Store appen.

Har för mig att det var

som spelades på WMP när BSOD kom.:unsure:

 

OT: Installerade just SkyDrive app från Microsoft Store och skall testa vid nåt senare tillfälle hur den och funktionerna där funkar. Fast då lämnade jag aldrig Microsoft Store, alltså jag växlade inte till Desktop utan fullföljde hela proceduren med installationen i Metro Store appen.

 

Nåja, intressant i vart fall och inget som gör något. Verkar ju fungera hyfsat ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Grattis ;)

Tveksam utmärkelse...:D

 

Här står mer om felmeddelandet DPC_Watchdog_Violation

http://www.itknowled...hdog-violation/

Verkar som mina misstankar om drivrutinen, kanske ljuddrivrutinen stämmer.

Men betaversioner får man heller inte ha så höga krav på.

 

Inte dykt upp något mer - ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nummer två här!!

Får väl säga Grattis då till dig också...B)

Vem blir trea på pallen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har testat lite mer nu och ljudkortet eller ljuddrivrutinerna, är sannolikt inblandade i mitt fall pga. dålig anropshantering i operativsystemet - kanske?

 

Jag har Windows Media Player (WMP) på aktivitetsfältet i Desktop och om jag i Metro startar musik appen (utan att spela upp något) och sedan växlar till Desktop och startar VWP med en mp3 låt, därefter tillbaks till Metro och Store appen så blir det ovillkorligen BSOD.

 

Tvärtom blir lika, startar först VMP där jag spelar upp musik, tillbaks till Metro och startar musik appen (utan att spela upp något) sedan Store appen och går in i butiken så blir det BSOD.

Musik appen är ju också lätt att klicka på av misstag.

 

Får ju för mig då att operativsystemet inte hanterar båda spelarna på ett bra sätt, att kanske anrop av båda görs samtidigt till ljuddrivrutinen. Metro appen stängs ju heller inte av om man inte själv skall krångla med Task manager (aktivitetshanteraren).

Går bra att ändå använda Windowstangenten + Tab och ta upp den igen, ligger kvar i historiken.

En sådan app ligger 'sovande' i bakgrunden och skall ta upp minimala resurser och sedan automatiskt stängas av - är det väl tänkt.

 

Nåja, har nu avinstallerat den förinstallerade Musik appen, som ändå mest var kass.

Högerklicka på appen och sedan välj avinstallera i fältet längst ned.

Får väl se om det dyker upp igen.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...