Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word dokument går ej att öppna


Törntagg

Rekommendera Poster

Jag "brevväxlar" via e-post med en syssling som bor på annan ort. Han har Word 2003 i sin dator som förmodligen har Vista som operativsystem. Jag har XP Pro och har både Word 2003 och 2010. Jag har skickat Word-dokument till honom i både det ena och det andra programmet men han kan inte öppna dessa, det kommer bara fram obegripliga fyrkanter och konstigheter säger han. Dessutom kommer varje dokument fram i flera (oläsliga) "stumpar" säger han. Det går inte att se vad det står. Vad kan det vara för fel? Jag har skickat Word-dok. till andra och det har gått bra för dom att öppna dessa.

Kan jag få något tips hur han ska bära sig åt med sitt Word-program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dokumentet sparas i samma version som han använder dvs Word 2003 eller att du sparar dokumentet i Word 2010 som Word 97/2003 dokument ska det funka.

 

Det går att ladda hem en kompatabilitets pack för Word 2003 så att den kan läsa dokument skapade i Word 2007 eller 2010.

 

Microsoft Office Compatibility Pack for Word, Excel, and PowerPoint File Formats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt en allmän rekommendation, ta bort Word 2003 från datorn. Olika versioner av Word spelar inte bra med varandra på datorn vilket du kanske märkt.

 

Fast problemet har nog inte med Word att göra, det har nog med mottagarens mailprogram att göra eller något liknande.

Testa skicka Excel-fil och se vad som sker, testa att zippa dokumentet innan du skickar, låt en vän/annan dator skicka dokumentet.

be din vän med problem skicka vidare brevet till dig, med filen kvar, och se vad du ser i brevet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skickat Word-dok till andra och det har gått bra för dom att öppna dessa.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-size: 13px; line-height: 19px; background-color: rgb(239, 238, 235); ">Kan jag få något tips hur han ska bära sig åt med sitt Word-program?

Vilket word-doc format då? Finns några stycken att välja på. Om man tvunget ska skicka ett worddoc-format och man inte vet vad mottagaren använder för version av Word så skickar man i *.doc. Då är det inget problem med bakåt-kompatibiliteten om inte mottagaren använder Word95 vilket väl är ganska otänkbart idag.

 

Skickar man *.docx-formar måste mottagaren ha word 2007 eller 2010 för att läsa filerna utan problem. Om mottagaren använder Word 2003 måste han installera kompatibilitets-paket som nämn i någon tråd.

 

Måste du bifoga filer. Är det bara enkelt textinnehåll i en wordfil som du skickar så kan du lika bra klistra in innehåller i mailet. Alternativt spara i *.rtf som nämns en tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som svarat!

Ett tag var jag faktiskt inne på att kopiera in innehållet i Worddokumentet direkt i epostmeddelandet, men det blir ju inte särskilt bra, dessutom tycker jag att det SKA funka med bilagor.

Förslaget att skicka brevet tillbaka till mig med bilagor ska jag pröva. I går kväll skickade jag ett mail till honom och föreslog att han skulle be nån annan skicka ett worddokument som bilaga, för att se om det här har att göra med min dator eller inte. Men eftersom det går att skicka Worddokument från min dator till andra så är det förmodligen nånting med hans.

Hans mailadress är...yahoo.se. Jag misstänker starkt att det har nånting med det att göra. Jag tror egentligen inte att det har nån betydelse vilken Wordversion man använder vare sig när det gäller att skicka eller ta emot. Det har aldrig tidigare varit något problem, och ska funka utan några speciella åtgärder.

Jag testar att skicka en Excelfil få se vad som händer! Tack, Monshi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar mycket stor roll vilken Wordversion du sparar i. Skicka dokumenten som -pdf-filer istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Tag för vana att spara allt som Word 97 Excel 97 osv.

Då kan andra öppna filerna.

Detta är ett klassiskt problem att människor med senaste versionen av nått program missar att andra inte kan läsa filerna.

Så jag kör Word 97 Excel 97 och lägger inte tid på att ta reda på vilken version den som sitter i andra änden har.

Och har dom inte Microsoft Office så finns ju alltid Open Office att ladda hem gratis från Filarkivet hos Sunet.

Open Office öppnar aktuella filer.

 

http://ftp.sunet.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...