Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Första intrycket av Windows 8


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Rapport var det ja.:D

 

Till att börja med måste man man till skillnad mot första utgåvan Developer Preview ha en aktiveringsnyckel till nya betan Consumer Preview, ja det beror på hur man installerar.

I mitt fall behövdes den.

 

Eftersom den finns publikt hos Microsoft så lägger jag upp den (inte så lätt att hitta).

http://windows.micro...8/faq#section_1

Citat:

If you install Windows 8 Consumer Preview using the Windows 8 Consumer Preview Setup program, you won't need to enter a product key—the setup program automatically provides the product key. If you create installation media, start your PC from the media, and then install Windows 8 Consumer Preview. You'll need to enter this product key:

NF32V-Q9P3W-7DR7Y-JGWRW-JFCK8

 

Sedan hämtade jag ISO-filen English 64-bit (x64) från http://windows.micro...S/windows-8/iso

 

Därefter går det att följa denna: [Edit - Guiden uppdaterad]

Guide - Installera och köra Windows 8 Virtuellt

Det som slår en direkt när man startar är att nu har man tagit bort Start.

Börja direkt med att köra Windows update - viktigt.

 

Jag har installerat följande gratisprogram än så länge:

AVG antivirus, VLC, CDBurnerXP, Adobe Reader X, Firefox, Java och Adobe Flash.

 

Tog först och skapade säkerhetskopia av bokmärken i Windows 7 Firefox i .JSON format - enkelt att göra återställning på den filen och det blir exakt lika.

 

Internet Explorer 10 - fast inte testat så mycket. Den har faktiskt kraschat ett par gånger.

Också det enda som inte funkar riktigt bra - vad jag upptäckt...;)

post-73434-0-47928700-1330570602_thumb.png

 

Metro - tar ett tag att bli van med detta. Apparna man startar stängs inte av sedan. Tanken är att dom ligger "sovande" med minimala resurser. Det jobbiga är tycker jag om man har startat väldigt många, så bara böket med att bläddra fram den man vill ha då känns lite sisådär.

post-73434-0-83330500-1330552826_thumb.png

 

Desktop - är som vanligt i stort sett. Men ingen Start eller Alla Program finns.

post-73434-0-30715500-1330552836_thumb.jpg

 

Jag ändrade i Power options så att inte Windows 8 virtuella maskinen går till Sleep och bildskärmen stängs - Inaktiverat helt.

Det finns ingen anledning att ha detta påslaget när jag kör virtuellt.

 

Kontrollpanelen > System and Security > Power Options > Change plan settings

post-73434-0-84119100-1330561273_thumb.png

 

Standardvärdet för båda är 10min respektive 30min. Bara att inaktivera dessa när man kör virtuellt. Fyller ingen vettig funktion då. Dessutom om den virtuella bildskärmen stängs så kan det vara bökigt att få igång den.

post-73434-0-01058700-1330561278_thumb.png

 

Ctrl + Esc eller Windowstangenten växlar mellan senaste öpnna appen och Metro

Alt + Tab växlar mellan öppna appar och program

Windowstangenten + Tab tar fram alla öppna Appar och program i en lista till vänster. Bara att klicka på den valda.

 

Windowstangenten + F1 tar fram Hjälp och support.

 

Stänga av Windows: i Metro uppe till höger klicka på användaren > Sign out post-73434-0-79802500-1330562644_thumb.png

 

Sedan får man dra bilden uppåt och klicka på symbolen av en power off knapp längst ned till höger > välj Shut down.

post-73434-0-53474000-1330562644_thumb.png

 

Står man i Desktop så kan man trycka Alt + F4

post-73434-0-60658300-1330562903_thumb.png

 

Alternativt så går man med musen längst till höger på skärmen och får fram en sidopanel (Charms) och väljer Settings > Power off. Bökigt att få fram tyckte jag.

 

Men lyckas man få fram den sidopanelen så under Settings > Show administrative tools => flytta brytaren till höger så ändras den till Yes.

Sedan tillbakapilen. Nu har man ett flertal adminverktyg framme i Metro

post-73434-0-87977600-1330568380_thumb.png

 

Och fortsätter man i den sidopanelen (Charms) så har man More PC settings längst ned till höger

post-73434-0-26656600-1330568566_thumb.png

 

PC Settings - där man ställer in det mesta

post-73434-0-99010400-1330568712_thumb.png

 

Annars så är enklaste att bara göra Suspend i VMWare Virtuella maskinen.

Nästa gång man startar den Virtuella maskinen så kommer man direkt in där man senast var och dom programmen är då uppe.

Men man bör inte göra Power off där, det är samma sak som att stänga av sin vanliga dator med strömbrytaren utan att först ha stängt Windows. Kan bli trubbel då med filsystemet precis som på en riktig maskin.

post-73434-0-30576400-1330564529_thumb.png

 

Här finns lite på svenska att läsa från Microsoft http://windows.micro...onsumer-preview

 

Fler tips & trix från andra vore ju trevligt. Kanske skulle varit en sådan tråd?

Mvh :)

 

[Edit] Finns en sådan tråd nu Windows 8 - Tips & Trix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man redan har Developer Preview installerad (har det "skarpt" på en burk) - finns möjlighet att, från denna, uppgradera till Consumer Preview?

 

Svar - ja!

 

Jag besökte http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/download

Där laddar man ner en liten exe-fil som kör en kontroll och sedan tankar hem det som behövs. Därefter får man fråga om att installera och sedan bara köra på..

 

Jag valde "Customize settings" och där bl.a. valde Svenskt där det gick. Trots detta blev det inte Svenskt tangentbord, något man fick fixa senare via kontrollpanelen.(Win+C)

 

Jag hade EN applikation installerad sedan tidigare - Google Chrome.

Kvar efter uppdateringen? Nix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En fråga: Om du med "Computer" eller Explorer öppnar och tittar på din C drive, finns där någon mapp som heter Windows.old?

 

I så fall har det i alla fall blivit en nyinstallation och därför finns heller inte dina gamla programinstallationer och filer kvar.

 

Finns denna Windows.old så kan du högerklicka > Properties => så syns storleken och den kan vara åtskilliga GB stor.

Det går att återskapa egna filer och dokument därifrån, men programmen måste ominstalleras.

 

Windows.old tar man bort med Diskrensningsverktyget - Ej manuellt.

 

Öppna Control Panel > System and Security > Administrative Tools > högerklicka på Disk Cleanup och välj Run as Administrator => då kommer flera val upp och bla. detta som man då bockar i.

 

Har man gjort som jag tipsade om i mitt förra inlägg med att aktivera Show administrative tools så finns Disk Cleanup med i Metro.

Då högerklickar man på Disk Cleanup och längst ned i Metro så kommer en ny list upp > välj Run as administrator.

 

Har en Windows.old själv nu på min Windows 8 eftersom jag körde om installationen i natt - hehe

Virtuellt med VMware player och installation från monterad ISO - som vanligt.:rolleyes:

Jag har en del GB även i Temporary Windows installation files så jag bockar i den med.

 

Disk Cleanup via Control Panel (Kontrollpanelen)

post-73434-0-40736100-1330631631_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade en .old - men tidigare var även Spotify installerat (ej av mig) och DET ligger kvar i den nya.

Man fick fråga om att behålla "ingenting" eller "personliga filer". Jag valde att behålla personliga filer och kanske spotify installeras i sin helhet under User..?

 

Just nu är följande installerat: (uppdateras fortlöpande)

TotalCommander 8,an givetvis! Licens från 7.57 fungerar.

Chrome

Pidgin

Foxit reader

Libre office + java

Spotify

Skrivare, HP B109n-z, Xerox 6110

My Phone Explorer

BankId, inloggning mot Handelsbanken med dosa, med sladd, med Chrome

TeamViewer

OpenVPN klient (funkar, går att ansluta men ej att komma åt fjärrenheter)

Vmware Player

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Spotify hmm är det en app som följer med kanske?

Hittar den dock inte på min Metro?

Å andra sidan loggade jag inte på hos MS med MS-Live kontot under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spotify hmm är det en app som följer med kanske?

Hittar den dock inte på min Metro?

Å andra sidan loggade jag inte på hos MS med MS-Live kontot under installationen.

Nejdå, min dotter hade installerat det tidigare.

 

Just nu försöker jag installera skrivare och tänkte testa hur MS Update hanterar detta med drivers.. men det tar tid..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Just nu försöker jag installera skrivare och tänkte testa hur MS Update hanterar detta med drivers.. men det tar tid.

Bra. Låt oss veta.

Funderar själv på att göra detta, fast jag kör virtuellt, men det bör väl också fungera - kanske.

 

[Edit] VMWare Player har tydligen installerat driver för min Canon MG5250 men tyvärr så är det endast enklare utskrifter. Går ej att ställa in fotoutskrift tex.

Men det fungerar att skriva ut från Windows 8.

Skall prova att installera multiskrivaren från CD-skivan och se.

 

[Edit2] Japp det fungerar men man måste under virtuellt välja i det här fallet VMwares "printer port" eftersom Windows 8 inte direkt kan "se" USB-porten när jag kör virtuellt.

post-73434-0-77232000-1330637251_thumb.png

Men att skanna lyckas jag inte få till och den klarar heller inte att se bläckpatron-status.

 

TotalCommander (8,an givetvis!)

Så ny version finns ute? :thumbsup:

Hmm då gäller väl inte gamla licensnyckeln då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar inlägg #6 fortlöpande.

 

TC 8 är en Beta, har inte testat licensnyckeln än. Tyckte det passade bra med 8 till 8,an bara.

 

Nu har jag stött på patrull. Kaspersky Workstation funkar inte.

Hur pass bra är ev. inbyggt skydd i W8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Hur pass bra är ev. inbyggt skydd i W8?

Nja det är väl inget förutom Windows defender och brandväggen.

Och ingen vet väl hur bra det är i 8:an - ännu.

Själv har jag installerat gratis AVG antivirus

Men det går ju att installera gratis Microsoft Security Essentials. Kanske passar bra med betan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyddet kallas visserligen Windows Defender men det är numera ett antivirusprogram så det lär väl vara ungefär samma sak som Microsoft Security Essentials.

Defender har nu även skydd mot virus, vilket innebär att man inte längre behöver komplettera sitt skydd genom att ladda ner Microsoft Security Essentials.
http://www.idg.se/2.1085/1.407156/lurigt-fa-styr-pa-windows-8
The improvements to Windows Defender will help protect you from all types of malware, including viruses, worms, bots and rootkits by using the complete set of malware signatures from the Microsoft Malware Protection Center, which Windows Update will deliver regularly along with the latest Microsoft antimalware engine. This expanded set of signatures is a significant improvement over previous versions, which only included signatures for spyware, adware, and potentially unwanted software.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/15/protecting-you-from-malware.aspx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Skyddet kallas visserligen Windows Defender men det är numera ett antivirusprogram så det lär väl vara ungefär samma sak som Microsoft Security Essentials.

Kanske var överkurs då att installera AVG antivirus?

Och nu är ju två st. antivirus igång, eftersom jag inte stängt av Windows Defender.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG är ju bättre än MSE i alla fall :)

Och om du inte märker av några problem så går det ju bra att kombinera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG är ju bättre än MSE i alla fall :)

Och om du inte märker av några problem så går det ju bra att kombinera dem.

Jag kommer nog att enbart köra med MSE.

Normalt använder/rekommenderar jag Kaspersky eller AVG men i detta aktuella fall rör det sig om en dator som kommer att funka som en kombinerad test- och surfdator. Sunt användande och inga viktiga filer.

 

Något annat som brukar krångla när man byter OP?

Har ju möjlighet att testa sådant nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Något annat som brukar krångla när man byter OP?

Har ju möjlighet att testa sådant nu..

Nja krångla, men flytta över E-post filen/mappen är något jag funderar på att testa.

Använder i huvudsak gratis Mozilla Thunderbird, men har även MS Office Outlook 2010.

 

Tänkte då sätta upp Thunderbird att lämna e-post meddelanden på servern (kör pop3).

Vill inte ha alla mina nya mail enbart på Windows 8 maskinen.

Såvida det inte går att synka?

 

Outlook 2010 vet jag inte hur jag skall göra med, jag har ju hela MS-Office 2010 paketet installerat på vanliga Windows 7 maskinen och då är det inte säkert att licensen gillar att jag installerar samma utgåva på Windows 8?

 

Men hade gärna velat testa om MS-Office fungerar förstås...B)

 

[Edit] Windows 8 har en inbyggd PDF-läsare nu. Jag installerade ju Adobe Reader X och den är säkert bättre, men hade ju varit kul att testa Microsoft pdf-läsare förstås.

Se om det är något att skryta över...

 

[Edit2] Testat Windows Reader (pdf-läsaren) och den funkar visserligen bra att öppna och läsa. Man får högerklicka så kommer en menyrad upp längst ned, men i övrigt verkar den nästan inte alls ha några funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja krångla, men flytta över E-post filen/mappen är något jag funderar på att testa.

Använder i huvudsak gratis Mozilla Thunderbird, men har även MS Office Outlook 2010.

 

Tänkte då sätta upp Thunderbird att lämna e-post meddelanden på servern (kör pop3).

Vill inte ha alla mina nya mail enbart på Windows 8 maskinen.

Såvida det inte går att synka?

 

Outlook 2010 vet jag inte hur jag skall göra med, jag har ju hela MS-Office 2010 paketet installerat på vanliga Windows 7 maskinen och då är det inte säkert att licensen gillar att jag installerar samma utgåva på Windows 8?

 

Men hade gärna velat testa om MS-Office fungerar förstås...B)

Just Outlook Office kändes som överkurs med tanke på hur datorn ska användas. (Därav Libre Office)

Känns också lite "för tung" att testa bara för testandets skull...

Kanske man ska testa VMware Player, alltså att installera den och se hur den hanterar befintliga VMware-maskiner.

 

Att få till BankID och få det att fungera hela vägen trodde jag skulle bli "värst"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kanske man ska testa VMware Player, alltså att installera den och se hur den hanterar befintliga VMware-maskiner.

Jag kör just nu på VMware Player 4.02 samt uppdaterat Toolkit med Windows 8 64-bitar

Men funderar på att sätta upp en virtuell maskin till och då köra Windows 8 (x86) 32-bitar.

 

Den utgåvan kräver 16GB HDD-utrymme mot minst 20GB för 64-bit och hälften så mycket minne etc. http://eforum.idg.se...-for-windows-8/

 

Dessutom inbillar jag mig att det är en alldeles lämplig version att köra virtuellt med.

Givetvis måste man ju tilldela tillräckligt med hårddiskutrymme så man har plats för program och filer etc.

 

[Edit] Satt upp en virtuell maskin till med Windows 8 32-bit och den är perfekt.

Efter lite testkörning så använde jag 32-bitars versionen vid uppdatering av Guiden att köra Windows 8 virtuellt.

Krävs inte lika mycket av hårdvaran då. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...