Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med användning av tangentbordet


Vogelwasser

Rekommendera Poster

Jag är helt ny inom c# och har stött på ett problem. Jag vill kunna klicka på en knapp så att tangentbordet ska skriva något automatiskt, alltså klickar på förutbestämda knappar.

 

Jag har testat med:

 

public Form1()

 

{

 

InitializeComponent();

 

KeyDown += new KeyEventHandler(Form1_KeyDown);

 

 

 

 

 

}

 

private void Form1_KeyDown(object sender, KeyEventArgs e)

 

{

 

if (e.KeyCode == Keys.Enter)

 

{

 

 

}

 

}

 

 

Vet inte som detta är rätt.

Så behöver hjälp, tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå till hundra procent vad du vill. Är det så att när du trycker på till exempel B på tangentbordet så trycks en knapp in på ditt formulär eller vill du när du klickar på en knapp på formuläret så trycks B på tangentbordet ned?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså till exempel. Om jag trycker på enter så ska programmet skriva tex "Hej". Jag vill helst att detta ska fungera när programmet när nertabbat, så att det funkar i word etc. Jag vet inte om detta är möjligt, men förhoppningsvis.

 

Tack för stödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska programmet skriva "Hej" i det fönster som användaren har uppe? För det kan vara lite knepigt. Att bara lyssna på tangentinmatningar är inte jätteknepigt. Lite jobbigt, men inte så fasligt knepigt.

 

Det är en metod som kallas KeyboardHook eller tangentbordssniffer. Det är nämligen samma metod man använder för att stjäla folks lösenord. Man måste dock prata Windows API och sånt är spännande men det gäller att ha tungan rätt i mun. På länken nedan så beskrivs det rätt väl hur man gör.

 

http://www.pinvoke.net/default.aspx/user32.SetWindowsHookEx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...