Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

xfx 6950 ger randig skärm!


Jeens

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny dator som jag byggde ihop förra veckan med följande delar:

Operativsystem: Windows 7 Ultimate (64 bit)

Processor: AMD Fx-4100

Moderkort: Asus M5A78L-M/USB3

Minne: 2x4 Corsair XMS3 Vengeance DDR3

Grafikkort: XFX Radeon HD6950 HDMI Dual-DisplayPort Dual-DVI 1GB

Hårddisk: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB

Nätaggregat: OCZ ModXStream Pro 500W

Jag byggde ihop den och installerade windows utan problem men efter ett tag upptäckte jag ett problem, skärmen blir antingen randig elr svart datorn fortsätter att arbeta och om jag har musik på så spelas låten färdigt, detta både när jag spelar samt när jag sitter i windows.

Datorn är just nu inte särskilt välkyld och kan gå upp i 70 grader i load men det ska inte vara något problem, jag kontaktade Komplett.se som sålde grafikkortet och fick svaret att jag ska testa det i en annan dator, men jag har ingen annan dator med så stark psu någon som kan ge mig tips på vad som kan vara fel? jag har testat att köra minnena en och en, installera om windows, dubbelkollat alla kontakter men inget fungerar snälla hjälp någon!

:)

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. På XFX sida står bara minimikrav 500W rekommenderat 650W för grafikkortet.

Men på AMD 6950 referenskort står det minst 500W med två 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended.

http://www.amd.com/u...overview.aspx#3

 

2. Och nätaggregatet, klarar det 2 x 75W på 12V PCI-E?

Det borde det göra, speciellt om du bara gör enklare saker och inte spelar, men kanske det finns en skylt bak som talar om specifikationerna.

Jag kan inte hitta dessa uppgifter hos OCZ http://www.ocztechno...wer-supply.html

 

Men om det är något fel på nätaggregatet, tex. att 12V matningen till grafikkortet sjunker så kan det mycket väl ställa till problem.

Att testa ett annat hade varit bra.

 

3. Det är kanske speciella modulära PCI-E kablar som skall in i nätaggregatet.

Tex. på mitt Corsair med modulära, så är det blåa kontakter för grafikkortets PCI-E kablage, övriga är svarta. Hur är det på ditt nätaggregat, är det speciella kontakter för grafikkortet?

 

4. Kontrollera också att du anslutit båda PCIE strömkontakterna på grafikkort (bak eller ovanpå) samt att grafikkortet verkligen är korrekt nedstoppat i PCI-E kontakten på moderkortet och inte sitter snett.

 

5. Jag har själv haft problem med dålig/glapp kontakt i bildskärmskabelns kontakter, så se till att kontakterna är riktigt monterade - i båda ändar.

 

När man skruvar fast en sådan kontakt så drar man skruvarna växelvis, så man inte drar ena skruven i botten och sedan den andra, då kan kortakten komma att sitta snett. Behövs inte mycket för just videokontakterna skall tappa kontakt och det kan ske ibland och ibland fungerar det.

 

Är det inga skruvar utan snäppfästen, så ta loss och sätt i skärmkabeln igen, rucka på den - i båda ändar.

 

6. Hur har du anslutit bildskärmen, är det via Displayport eller DVI?

Prova med annan videokabel.

Och hur lång är kabeln?

 

7. Vad har du för inställningar för upplösning och uppdateringsfrekvens?

Använd 60Hz om du har en vanlig lcd-skärm.

 

8. Har du installerat Chipset och övriga drivrutiner som följde med på CD-skivan till Moderkortet?

 

9. Har du installerat grafikkortsdrivrutinen?

Annars hämtar du senaste här: http://support.amd.c...SupportHub.aspx

Välj rätt Desktop Grahics, Radeon HD-series, Radeon HD 6xxx seies PCIE, Windows 7 64

Ladda hem hela AMD Catalyst paketet till lämplig plats på hårddisken och högerklicka på Setupfilen och välj Kör som Administratör.

Starta om datorn efteråt.

 

10. Du säger 70 grader på datorn under load, men vad blir 70 grader?

Är det CPU eller grafikkortets GPU?

Är det vid 100% belastning så är det nog Ok.

Borde ju vara betydligt lägre temp när datorn är i idle mode, vad får du då?

 

11. Att testa grafikkortet i en annans dator, kanske du har någon vän?

Annars vad har du för nätaggregat på din andra dator, för startar du bara upp Windows och surfar lite, så drar ju inte grafikkortet och moderkortet lika mycket ström som när du spelar på full kräm.

 

12. Gå in i BIOS, vid uppstart tryck på Del, eller vilken tangent det nu är (står på skärmen och i moderkortsmanualen) och gör en Load Optimized Default eller Load Deafults och spara ändringarna.

 

13. När du ändå är inne i BIOS Setup menyn, låt datorn vara så ett längre tag, funkar bildskärmen då?

Uppstår problemet även då, så rucka på skärmkabelns kontakter - i båda ändar.

 

Tycker det mesta tyder på glappkontakt annars om det händer då du inte gör något grafikkrävande eller annan tung belastning på CPU.

 

Tänk på ESD skador och använd helst ett ESD-handledsband (som skall sitta åt).

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art.nr. 38324

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Enligt följande sida så rekommenderas 396w för mitt system och mitt Ocz är 500w och har även bra recensioner. Många vänner rekommenderade sidan.

 

 

2. Ja nätaggregatet har en 6pin och en 6+2pin så det borde inte vara något problem.

 

3. Jo dessa uttag är röda på min psu men det har jag redan kollat upp.

 

4. Ja har faktiskt kollat detta flera gånger och även byt plats på kontakterna.

 

5-6. Har använt vga, dvi och hdmi men samma sak har hänt med alla utgångar.

 

7. Japp 60hz på en Benq G2420 HDBE som förövrigt har fungerat felfritt på min gamla dator.

 

8. Har testat en windows installation med alla drivers installerade och en utan, båda med samma resultat, randig skärm

 

9. Ja har dubbelkollat så att jag inte har fel drivers till grafikkortet.

 

10. Gpu= 73 grader load

Cpu=64 grader load

väntar på två extra fläktar som är beställda :)

 

11. Mina vänner använder gamla riggar som är väldigt energisnåla, min gamla dator hade ett 400w nätaggregat vågar man

koppla grafikkortet till det? Har en amd processor som drar 95w samt en 500gb hårddisk i det systemet

 

12. Ska göra detta imorgon!

 

13. Ja inga problem då inte

 

Esd har jag förövrigt alltid använt ;) Du får ursäkta om jag låter som en besserwisser men känns verkligen som om att jag prövat allt! men jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig :)

mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11. Testade att sätta i grafikkortet i min gamla dator som fungerat felfritt i tre år även där fick jag samma resultat så nu har jag kommit fram till slutsatsen att det är grafikkortet eller för klen Psu.finns det något sätt jag kan ta reda på vilket som är felet och vet någon hur samarbetesvilliga komplett är?

 

12. Testade det idag men det hjälpte inte :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har möjlighet att testa en annan PSU så skicka in Grafikkortet till Komplett.

Dom kommer att testa det i vilket fall och vad jag hört så är dom bra att ha och göra med vid garantiärenden.

 

Börja med att ta kontakt med dom och var beredd på att uppge faktura nr. och modell på det du skall reklamera, samt noggrann problembeskrivning och vad du testat.

Support: support@komplett.se

 

031-710 20 00

Under lunchtid kan det vara längre väntetider

Öppettider

Måndag-Fredag: 09:00 - 20:00

Lördag-Söndag samt helgdagar: Stängt

 

Här finns returinfo http://www.komplett....v&topic=returns

 

Men lite brydd är jag ändå, för när du säger att du testat pkt. 13 så fungerar det?

Hur länge var du i BIOS Setup, låt den stå väldigt länge.

 

Nu kör ju grafikkortet med lägre inställningar när du är inne i BIOS Setup meny, kanske 800x600 eller nåt eftersom inga drivrutiner är laddade.

 

Hur var det med pkt. 7 prova att sänka upplösningen bara för att se om den då klarar detta.

 

Har du testat med en annan bildskärm, eller hade den andra datorn en annan skärm?

 

Punkt 6: Hur lång är skärmkabeln och har du testat en annan kabel?

 

Såvida inte någon annan har något tips.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man startar Windows i felsäkert läge så laddas inte de normala grafikdrivrutinerna utan bara en enkel vilket gör att grafikkortet belastas mycket mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då var det som jag trodde, windows har inte fått den randiga skärmen i felsäkert läge, men jag tror ändå att det är grafikkortet som felar då jag testat det med två olika nätaggregat samt testat min nya dator med ett annat grafikkort utan fel, Hur stor avgift tror ni att komplett tar ifall det inte är ett defekt grafikkort?

hittade även den här datorn på komplett som har liknande komponenter som min så det borde ju inte vara nätaggregatet? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742450

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fick nyss svar från Komplett, Grafikkortet var inte sönder (synd på mina 250 kronor sad.gif ) vad är det som kan vara fel? alla förslag välkomnas! tongue.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nyss svar från Komplett, Grafikkortet var inte sönder (synd på mina 250 kronor sad.gif ) vad är det som kan vara fel? alla förslag välkomnas! tongue.gif

Jag är rädd att ditt problem är snarlikt dem som beskrivs i denna drygt två år gamla tråd. Så jag föreslår att du ögnar igenom den.

 

Och som första åtgärd föreslår jag sen att uppdatera moderkortets bios. Installera/uppdatera därefter dess chipset-drvirutiner.

 

Uppkomsten av dessa ränder, eller ibland den svarta skärmen, verkar kunna variera lite grand beroende på vilken version av Catalyst som används även om den senaste ändå brukar vara att föredra.

 

En viktig sak är att ta upp egenskaperna för varenda spels startfil och utföra åtgärden enligt bild! På en dator härhemma förhindrar enbart den åtgärden att ränderna uppkommer för t ex LotRO...

 

 

 

10qyr9t.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN: Efter att ha läst ditt inlägg och den länkade tråden så installerade jag om windows med senaste drivers, Jag gjorde även inställningar som du ringade in på bilden i alla program jag installerade och det har fungerat felfritt med bara en randig skärm då jag glömt att ställa in inställningarna i ett program, men när jag satt och spelade skyrim tidigare idag så fick jag en randig skärm. Jag reebootade men samma sak hände efter en stunds spelande inga program som inte har inställningarna på bilden och senaste drivers så helt felfritt är det inte även om datorn är mycket stabilare nu! :) Om jag köper ett nytt moderkort så tror jag att jag får samma resultat som i den länkade tråden ett felfritt system, enda problemet är att jag har en väldigt tajt budget och undrar om det finns möjlighet att asus släpper en fix för detta inom en snar framtid vad tror du?

Tack för hjälpen förresten! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeens, bra att situationen åtminstone har förbättrats. :thumbsup:

 

Du nämner senaste drivtutinerna men inkluderar det även senaste bios? Så sent som i slutet av februari släpptes nämligen ny bios för ditt moderkort:

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LMUSB3/#download

 

"1.Improve system stability.

 

2.Improve memory compatibility."

 

Lägg således in den bios:en om det inte redan är gjort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alla de senaste drivrutinerna och upptäckte nyss att jag hade ett program i bakgrunden som inte hade inställningarna på bilden så nu funkar allt fint tongue.gif lite jobbigt att man inte kan ändra färgen på temat och att man måste göra detta på alla program men tack för all hjälp både ifrån RN som lyckades lösa problemet men även från alla andra trevliga eforum medlemmar! Ifall det är någon annan som läser denna tråd och har samma problem som jag hade så rekommenderar jag att man ominstallerar windows, installera nyaste bios och sedan gör man inställning i alla program som på bilden ovan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...