Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag 5.1 ljud från datorn till receivern?


niklasskoglund.se

Rekommendera Poster

niklasskoglund.se

Hej jag har en HP Pavilion p6220sc med detta moderkort: M2N68-LA (Narra6) Enligt instruktionsbok stöder det integrerade ljudkortet SPDIF digital (en S/PDIF out connector finns på moderkortet) men det saknas en kontakt på utsidan av datorn.

 

Min fråga är: Hur får jag det digitala ljudet från datorn till toslinkkontakten på min receiver på bästa/enklaste sätt? Är tacksam för alla svar och synpunkter i detta ämne. Om ni länkar till prylarna jag behöver blir jag extra glad :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklasskoglund.se

Tack för svaret! Jag skulle behöva någon slags adapter/konverter mellan vad som verkar vara en 3 pinnars kontakt på moderkortet och den optiska toslink kabeln i så fall. Men jag vet inte vad den heter eller var jag får tag på någon sådan.

 

Blir nog minst krångel att köpa ett separat ljudkort med optisk utgång. Någon som har tips på bra sådana?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog minst krångel att köpa ett separat ljudkort med optisk utgång. Någon som har tips på bra sådana?

 

Jag är ingen expert på ljudkort men det finns ju lite att välja på.

Beror också på vad du skall använda ljudkortet till.

"Proffsljud" kostar en hel del, men det ställer ju också högre krav på förstärkare och högtalare, hur rummet ser ut etc.

 

Eftersom ditt moderkort även har PCI-Express x1 (korta PCI-E kontakten) så välj ett ljudkort för denna.

Ett exempel är Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series

 

Prisjakt alla ljudkort med PCI-E x1 http://www.prisjakt....ams=l=s84198659

Sedan kanske du kan söka efter tester.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...