Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bara en partition synlig?


esdkawi2

Rekommendera Poster

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Hur har det gått?

 

 

Men sen svarade du på frågan ändå, angående Backup mapparna. Jag tror att de innehåller en sån där startpunkt, vad de nu heter igen, som man kan gå tillbaka till om det uppstått ett problem nån gång. Typ låt oss starta om där vi var "innan alla problem startade". Men jag vet inte. Du ska veta att jag inte haft datorn från början, jag är ägare no.2, och har inte själv lagt in Win7. Jag fick som sagt med installationsdisken till Vista, men inte till Win7.

 

Återställningspunkterna(startpunkter) ligger i System Volume Information mappen. Som du ser finns det en sådan mapp i alla partitioner. Man kan inte använda System Volume Informations mappen i Backup för att återställa Ubuntu och så vidare. Vad som ligger i Backup, blir ju bara gissningar utan att ha sett filerna.

 

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=System_Volume_Information&redirect=no

 

Hur många alternativ får du upp när du klickar på pilen vid "Drive"?"Jag vet inte vad du menar med att klicka på pilen vid Drive.

Det är i EsayBCD jag menade när jag skrev "klicka på pilen vid Drive" Har du provat EasyBCD enligt det jag skrev tidigare?

 

Nu skulle jag ta och försöka med Cecilias tips först (som du föreslog) innan Easy BCD, men är osäker på vilket kommando som kan hjälpa mig. Så därför lägger jag upp en bild på hur MiniTool visar diskarna (har laddat ner en mer avancerad MiniTool nu, för Cecilias instruktion "markera alla diskarna och klicka finish" funkade inte i den enklare MiniTool jag hade först. Här kommer bilden.

post-54834-0-46323900-1330549043_thumb.jpg

 

Har du markerat Ubuntu och klickat på "Unhide partition" som Cecilia skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska gör "Unhide Partition" på "ubuntu"-partitionen till att börja med.

 

Hej

kom just hem... ja, nu har jag gjort "Unhide partition" och det lyckades. Sen gjorde jag "Change drive letter" och det funkade också! Så nu syns både Ubuntu och Backup partitionerna i My Computer. Vad tycker ni, vad ska jag göra med den lilla nya partitionen som är Unallocated. Ska jag göra "Merge partition" ihop med någon av de jag har, typ N: som är min tidigare C:? Eller med någon annan? Någon skrev att man inte kan göra merge om inte partitionerna ligger intill varandra, vilket skulle utesluta Ubuntu, som var den jag ville utöka tidigare? Eller ska jag bara låta den vara som den är? (Men kanske ge den ett namn, iaf, så jag kan använda den) Vad händer om jag gör Delete partition med den?

 

När ovan är avgjort och gjort, ska jag köra Easy BCD, antar jag, för att starta med min gamla HD, eller hur?

Är det någon idé att försöka först med att starta den "som vanligt"? Nu är ju partitionerna som de ska igen. Fast de ligger ju inte på samma ställe... vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon idé att försöka först med att starta den "som vanligt"? Nu är ju partitionerna som de ska igen.
Ja, det tycker jag att du prövar med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

kom just hem... ja, nu har jag gjort "Unhide partition" och det lyckades. Sen gjorde jag "Change drive letter" och det funkade också! Så nu syns både Ubuntu och Backup partitionerna i My Computer. Vad tycker ni, vad ska jag göra med den lilla nya partitionen som är Unallocated. Ska jag göra "Merge partition" ihop med någon av de jag har, typ N: som är min tidigare C:? Eller med någon annan? Någon skrev att man inte kan göra merge om inte partitionerna ligger intill varandra, vilket skulle utesluta Ubuntu, som var den jag ville utöka tidigare? Eller ska jag bara låta den vara som den är? (Men kanske ge den ett namn, iaf, så jag kan använda den) Vad händer om jag gör Delete partition med den?

 

När ovan är avgjort och gjort, ska jag köra Easy BCD, antar jag, för att starta med min gamla HD, eller hur?

Är det någon idé att försöka först med att starta den "som vanligt"? Nu är ju partitionerna som de ska igen. Fast de ligger ju inte på samma ställe... vad sägs?

 

Då tycker jag att du ska prova följande.

 

Starta EasyBCD och gör detta. Klicka på "Add new entry". I "Type" väljer du Vista/7. I "Name" Windows 7. I "Drive" väljer du den Enhetsbeteckning som innehåller Ubuntu och bekräfta med att klicka på Add Entry.

 

Klicka sedan på Edit Boot Meny. Där ska det nu finnas två Entries, Vista och Win7. Kontrollera att Vista är markerad som Default. Starta sedan om datorn. Vid uppstart får du möjlighet att välja om du vill starta med Vista eller Win 7. Använd piltangenterna för att välja. Välj Win 7 och Enter.

 

Om nu Win 7 ligger på Ubuntu partitionen och det inte är något annat problem med partitionen än Bootmgr så ska du kunna starta datorn med Win 7. Vista kommer inte att påverkas någonting. Fungerar det här så kan vi gå vidare. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nu ska ni höra!

Jag startade om med gamla HD:n, och den startade upp precis som den brukade innan problemen började!!! Härligt, välkommen tillbaka Windows 7!!!

Tack alla som hjälpt till och hållit modet uppe med nya tips och svar på mina lite svårförståeliga frågor!

 

Jag har fortfarande några frågor, dock :-) Faktiskt samma som de senaste, om gamla HD:n, plus en ny om den ya HD:n.

Alltså, vad tycker ni jag ska göra med den adderade partitionen, som nu är Unallocated. (se mitt förra inlägg)

Och, vad gör jag med den nya HD:n? Den tänker jag ju koppla på som 2:a HD nu, och ha att lägga dokument på. Den har jag ju installerat Windows Vista på. Vad är bäst, ska jag avinstallera det, eller ska jag kanske hellre formatera om hela? och börja från början. Vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad tycker ni jag ska göra med den adderade partitionen, som nu är Unallocated. (se mitt förra inlägg)
Låt C: växa med det utrymmet.

 

Man kan inte avinstallera Vista (eller något annat Windows) utan om där inte finns något du vill ha kvar så är det enklast att formatera den hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, vad tycker ni jag ska göra med den adderade partitionen, som nu är Unallocated. (se mitt förra inlägg)

 

Lägg upp en bild på diskhanteraren, så det inte blir fel igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé, här kommer bilden på diskhanteraren. Alltså, jag har redan formaterar den nya HD:n, den heter nu The Saver (G:). Unallocated kan ni se på bilden. Om jag högerklickar på den får jag bara ett icke gråmarkerat alternativ, det är New Simple Volume. Med det kan jag väl inte göra mycket? På C: där bredvid kan jag däremot köra Extend Volume, det kanske är vad Cecilia tänkte att låta C: svälja Unallocated? Så det kanske jag kan göra. Men nu kommer en viktig fråga. Ubuntu, som ju har Windows och alla möjliga andra program, är ju fortfarande (efter denna långa historia, med lyckligt slut verkar det som) nästan full. Och jag vill ju kunna ladda ner nya program i framtiden. Hur ska jag kunna utöka ubuntu? Egen teori: tömma Backup, och låta den svälja ubuntu. Skulle det gå??? Eller har ni andra, bättre tips?

Jättetacksam för hjälp...post-54834-0-01626800-1330846758_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag fyller på med en fråga till. Det gäller innehållet på C: som ni kan se på bilden jag laddar upp. Helst skulle jag vilja rensa bort allting här. Undrar dock först om det finns något som är vitalt för systemet som jag bör behålla? Dels finns det ju en mapp som heter System Volume Information, med en undermapp som heter restore. Det låter viktigt. Dels finns det mapparna under BACKUP, som ju innehåller Program Files, Program Data, och inte minst Windows. Men som sagt, de verkar ju vara någon sorts säkerhetskopia som är tagen en gång om året. Då borde man väl kunna ta bort dem? Det bara det att jag läste någonstans att Windows alltid ligger på C:, oavsett var man sedan installerar program... fast hos mig är det väl Ubuntu som har allt väsentligt, eller hur?

post-54834-0-03184800-1330847986_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På C: där bredvid kan jag däremot köra Extend Volume, det kanske är vad Cecilia tänkte att låta C: svälja Unallocated?
Ja

 

Det gäller innehållet på C: som ni kan se på bilden jag laddar upp. Helst skulle jag vilja rensa bort allting här. Undrar dock först om det finns något som är vitalt för systemet som jag bör behålla?
Ja, eftersom den är markerad som System, Page File och Active innehåller den filer som är väsentliga för uppstarten av Windows resp. viloläge/strömsparläge.

 

Hur ska jag kunna utöka ubuntu? Egen teori: tömma Backup, och låta den svälja ubuntu. Skulle det gå???
Det överlåter jag till någon annan som mer vet vad diskhanteringen i Windows 7 klarar av. Det går att göra med partitionsprogram från andra företag. Som du redan har märkt är alla ändringar av partitioner riskabla och kan leda till att man behöver installera om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja BRA, DÅ GÖR JAG DET

 

Ja, eftersom den är markerad som System, Page File och Active innehåller den filer som är väsentliga för uppstarten av Windows resp. viloläge/strömsparläge. URSÄKTA, VAD SYFTAR DU PÅ HÄR MED "DEN", MENAR DU HELA C:? ISÅFALL, KAN DU VARA MER SPECIFIC OCH TALA OM VILKA MAPPAR JAG BEHÖVER BEHÅLLA OCH VILKA JAG KAN TA BORT? JAG VET INTE VAR DU SER ATT "DEN" ÄR MARKERAD SOM SYSTEM, PAGE FILE OCH ACTIVE...

 

Det överlåter jag till någon annan som mer vet vad diskhanteringen i Windows 7 klarar av. Det går att göra med partitionsprogram från andra företag. Som du redan har märkt är alla ändringar av partitioner riskabla och kan leda till att man behöver installera om. JA, DET HAR JAG MÄRKT :-) SKA TA DET FÖRSIKTIGT MED OMPARTITIONERINGAR I FORTSÄTTNINGEN. FINNS DET NÅGON ANNAN TYP AV LÖSNING, T EX ATT INSTALLERA NYA PROGRAM PÅ C: ISTÄLLET? OM DET GÅR ATT HA DEM DÄR, KAN JAG KANSKE T O M TA BORT NÅGRA FRÅN UBUNTU SÅ DEN INTE ÄR RÖDMARKERAD HELA TIDEN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Den" syftar på C:. Så vitt jag vet är det bara ett antal filer i C:\ som är kritiska men jag kan inte lova något. Men Backup och innehållet i Downloads ska ju gå bra att ta bort i alla fall.

 

FINNS DET NÅGON ANNAN TYP AV LÖSNING, T EX ATT INSTALLERA NYA PROGRAM PÅ C: ISTÄLLET? OM DET GÅR ATT HA DEM DÄR, KAN JAG KANSKE T O M TA BORT NÅGRA FRÅN UBUNTU SÅ DEN INTE ÄR RÖDMARKERAD HELA TIDEN.
Ja, du kan avinstallera program som är installerade på "Ubuntu" och sedan installera dem på C: i stället, samt i fortsättningen installera nya program på C:.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för många bra svar.

När jag försöker ta bort mapparna i Backup, får jag ett meddelande som säger "You need permission from System". Vad betyder det, och vad kan jag göra för att få permission?

Ska praktisera tipset om att lägga program på C: istället. Behöver man då lägga det i nån speciell mapp, kanske man ska göra en som man kallar Program? Utgår ifrån att Windows måste ligga på Ubuntu förstås, men kan man lägga alla andra program på C:? Vad blir skillnaden mot att ha det på Ubuntu, är det någon skillnad?

 

Och en nyfiken fråga, vad är skillnaden mellan det som ligger i mappen "Program Files" och det som är i "Program Data"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker ta bort mapparna i Backup, får jag ett meddelande som säger "You need permission from System". Vad betyder det, och vad kan jag göra för att få permission?
Har mapparna skapats av något program så att det är bäst att låta programmet ta bort gamla backuper?

 

men kan man lägga alla andra program på C:? Vad blir skillnaden mot att ha det på Ubuntu, är det någon skillnad?
Ja

Nej

 

Och en nyfiken fråga, vad är skillnaden mellan det som ligger i mappen "Program Files" och det som är i "Program Data"?
I "Program Files" ligger själva programmet (filer som inte ändras) medan i "Program Data" ligger inställningar, loggar mm beroende på program.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mapparna skapats av något program så att det är bäst att låta programmet ta bort gamla backuper?

 

Ingen aning. Hur kan jag ta reda på det? Om jag inte hittar nåt sånt, vad kan jag göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något med ordet "backup" i namnet om du kollar i Kontrollpanelen - Program och funktioner?

Högerklicka på en av datummapparna inuti Backup och välj Egenskaper. På fliken Säkerhet klickar du på Avancerat och välj sedan fliken Ägare. Vad är det för ägare?

Vill du ha kvar något av det som finns i Backup-mapparna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jag fyller på med en fråga till. Det gäller innehållet på C: som ni kan se på bilden jag laddar upp. Helst skulle jag vilja rensa bort allting här. Undrar dock först om det finns något som är vitalt för systemet som jag bör behålla? Dels finns det ju en mapp som heter System Volume Information, med en undermapp som heter restore. Det låter viktigt. Dels finns det mapparna under BACKUP, som ju innehåller Program Files, Program Data, och inte minst Windows. Men som sagt, de verkar ju vara någon sorts säkerhetskopia som är tagen en gång om året. Då borde man väl kunna ta bort dem? Det bara det att jag läste någonstans att Windows alltid ligger på C:, oavsett var man sedan installerar program... fast hos mig är det väl Ubuntu som har allt väsentligt, eller hur?

post-54834-0-03184800-1330847986_thumb.gif

 

Det är mycket som är är konstigt på datorn. Jag tror att mapparna under C: Backup är backup på Vista. Win 7 fanns inte på marknaden förrän 2009 och första backup filen är från 2008. Vet du när Win 7 installerades?

 

På "C: Downloaded Files" finns "Acronis Disc Director". Ä det installerat på datorn? Kan du öppna det programmet? Det är ett bra program för att ändra partitioner.

 

Med det programmet kan du utöka Backup L: med allt utrymme på Unallocated. Sedan kan du minska Backup L: med t.ex. 40 GB eller vad du vill och till slut öka Ubuntu med samma antal GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något med ordet "backup" i namnet om du kollar i Kontrollpanelen - Program och funktioner? NEJ, DET FINNS DET INTE

Högerklicka på en av datummapparna inuti Backup och välj Egenskaper. På fliken Säkerhet klickar du på Avancerat och välj sedan fliken Ägare. Vad är det för ägare? DET STOD "SYSTEM". JAG HAR BYTT TILL FLERA ANDRA, BÅDE "ADMINISTRATOR" OCH "USERS" MEN OM JAG FÖRSÖKER KÖRA RADERA FORTSÄTTER DEN ATT FRÅGA EFTER SYSTEM SOM SKA GE TILLSTÅND (SE BILD NEDAN). VAD KAN MAN GÖRA DÅ FÖR ATT FÅ BORT DESSA MAPPAR?

Vill du ha kvar något av det som finns i Backup-mapparna? NEJ

post-54834-0-03953800-1330891575_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket som är är konstigt på datorn. Jag tror att mapparna under C: Backup är backup på Vista. Win 7 fanns inte på marknaden förrän 2009 och första backup filen är från 2008. Vet du när Win 7 installerades? NEJ DET VET JAG INTE. MEN JAG TROR DU HAR RÄTT, DET ÄR NOG VISTA. OCH EFTERSOM DET ÄR "DUBBLETTER" SÅ BEHÖVER JAG DET JU INTE. ÖSNKAR JAG KUNDE RADERA DEM, DET ÄR 85 GB UTRYMME SOM JAG HELLRE HAR TILL ANNAT.

 

På "C: Downloaded Files" finns "Acronis Disc Director". Ä det installerat på datorn? NEJ, INTE INSTALLERAT Kan du öppna det programmet? KANSKE, HAR INTE FÖRSÖKT. Det är ett bra program för att ändra partitioner.

 

Med det programmet kan du utöka Backup L: med allt utrymme på Unallocated. Sedan kan du minska Backup L: med t.ex. 40 GB eller vad du vill och till slut öka Ubuntu med samma antal GB. OK. FRÅGA: VARFÖR SKULLE JAG FÖRST ÖKA L: MED UNALLOCATED, OCH SEDAN MINSKA MED T EX 40 ELLER VAD JAG VILL, FÖR ATT SEDAN ÖKA UBUNTU MED DET? VARFÖR KAN JAG INTE ÖKA UBUNTU DIREKT MED UNALLOCATED ISÅFALL?

SEN KAN JAG JU SÄGA ATT JAG JUST RADERAT CA 6 GB PÅ UBUNTU GENOM ATT TA BORT OLIKA PROGRAM SOM JAG SEDAN INSTALLERAT PÅ C:, OCH NU TÄNKER JAG HÅLLA UBUNTU REN FRÅN NYA GREJOR. SÅ KANSKE JAG SLIPPER TA RISKEN ATT MIXTRA PARTITIONERNA FÖR ATT VÄXA UBUNTU STÖRRE. KANSKE FEGT, MEN DET KÄNNS SOM EN MINDRE RISK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. FRÅGA: VARFÖR SKULLE JAG FÖRST ÖKA L: MED UNALLOCATED, OCH SEDAN MINSKA MED T EX 40 ELLER VAD JAG VILL, FÖR ATT SEDAN ÖKA UBUNTU MED DET? VARFÖR KAN JAG INTE ÖKA UBUNTU DIREKT MED UNALLOCATED ISÅFALL?

 

Som jag har nämnt tidigare, kan du inte ta från en partition och lägga till på en annan om de inte ligger bredvid varandra. Det gör inte Ubuntu och Unallocated. Det var det du försökte förra gången och troligtvis var det därför du fick problem. Därför måste du gå tillväga på det sättet jag beskrivit om du vill göra Ubuntu större.

 

Det här programmet är också ett bra partitions program. Jag har använt det själv flera gånger. Det är gratis. Acronis är inte gratis.

 

http://www.partition-tool.com/personal.htm

 

Du kan prova om Killbox kan ta bort Backup mapparna i C:

 

En liten detalj. Se till att musmarkören står efter "quote" när du svarar så blir det lättare att läsa dina svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sätter lämpligen ägare till det konto som du är inloggad med

 

Ja, det har jag gjort, tycker jag. Men ändå får jag detta meddelande.Obs kontot jag är inloggad med ÄR ett admin konto. Vad mer kan jag göra? Har försökt ladda ned KillBox, men inga såna länkar funkar, de säger jag är inte ansluten till internet (?!)

post-54834-0-81404200-1330982563_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju inte fullständiga rättigheter bara för att man är inloggad som administratör, detta för att t ex skydda datorn från skadliga programs framfart. Men man brukar få upp frågor från Windows användarkontroll (UAC) om man vill tillåta något.

 

Se om du kan ta bort "backup" från en kommandotolk med högre rättighet:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör

Högerklicka på Kommandotolken och välj "Kör som administratör".

 

I Kommandotolken skriver du:

rmdir /s C:\backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...