Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bara en partition synlig?


esdkawi2

Rekommendera Poster

Hej,

det krävs nog en rätt lång bakgrund till detta... det började med att min hårddisk på 500 GB var partitionerad i 4 bitar, en av dem (som har operativsystemet Win7, och heter F:) var på 30 GB och näst intill full, så jag ville ta lite från en partition C: som hade gott om plats (ca 300 GB) så jag gjorde shrink volume på den och tog 20 GB därifrån som nu då blev "unallocated". Sen ville jag göra extend volume på enheten F: men det gick inte, det alternativet var gråmarkerat. Jag släckte ner datorn för att fortsätta dagen efter. När jag startade upp den, fick jag "bootmanager is missing". Sedan dess har jag spenderat ett par veckor på att försöka hitta en lösning på det problemet, men det har inte gått så bra. Hade en bra CD med alla möjliga verktyg på, men inget funkade. Försökte också med installationsdisken för Windows Vista, "repair system", men det gick inte heller. Så till slut köpte jag en ny hårddisk (minne är ju alltid bra att ha) och installerade Vista på den, vilket jag kör ifrån nu. Men när jag nu anslutit den gamla hårddisken till systemet, så kommer bara en av de 4 (5) partitionerna upp. Självklart en av de partitioner som inte har vare sig Win7 eller mina viktiga dokument.. Och jag som hade hoppats på att kunna komma åt Win7 från den HD:n och återinstallera på min nya HD. Och självklart trodde jag att jag kunde få tag i dokumenten därifrån. Varför kommer inte de andra partitionerna upp?

sorry för lång text till själva frågan...

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag frågade i din förra tråd om du kunde ta en skärmbild på Diskhanteraren och bifoga. Kan du göra det nu, så man kan se hur det ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök använda filräddningsprogram. För att komma åt filerna på den gamla disken.

Googla på file recovery free

eller testa nått av de här filräddarna

http://techworld.idg.se/2.5620

Ytterligare en möjlighet (som förutsätter ej skadade partitiontabeller

är att testa med en linuxlivecd. Med lite flax får du upp alla partitionerna

med Puppylinux. Och kan flytta från de gamla partitionerna till din nya hårddisk.

http://www.puppylinux.com/

 

Puppylinux isofilen, ca 100 till 150MB beroende på version ska brännas som Iso/Image fil

långsamt för bästa kvalitet tex 16x på en CD.

 

linuxlivecd=inget behöver installeras, hela operativsystemet körs direkt från CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedanstående lösning funkar garanterat.

 

Ladda ner Ubuntu Live cd iso-filen från

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

 

Sedan bränner du den till en Cd, Dvd eller Usb-pinne.

När detta är klart så startar du om datorn med din UbuntuLiveCd.

Vid uppstarten tryck några ggr på tangent F12, för val av din startenhet.

 

Under uppstarten kan du sedan välja språk (svenska) samt att köra Live-versionen.

LiveCd innebär att ingen installation till datorn görs, men det visste du kanske.

 

När sedan Ubuntu-skrivbordet visas så kommer du åt alla partitioner, mappar och filer.

Klicka bara till vänster på ikonen Hem (home) så ser du allt innehåll på din burk.

 

Mycket jobb, men det funkar klockrent.

Liknande förfarande har jag använt mig av flera ggr utan problem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte utöka partitionen frammåt (dvs. INNAN nuvarande partition startar)

bara bakåt, dvs EFTER slutet på den befintliga partitionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedanstående lösning funkar garanterat.

 

Ladda ner Ubuntu Live cd iso-filen från

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

 

Sedan bränner du den till en Cd, Dvd eller Usb-pinne.

När detta är klart så startar du om datorn med din UbuntuLiveCd.

Vid uppstarten tryck några ggr på tangent F12, för val av din startenhet.

 

Under uppstarten kan du sedan välja språk (svenska) samt att köra Live-versionen.

LiveCd innebär att ingen installation till datorn görs, men det visste du kanske.

 

När sedan Ubuntu-skrivbordet visas så kommer du åt alla partitioner, mappar och filer.

Klicka bara till vänster på ikonen Hem (home) så ser du allt innehåll på din burk.

 

Mycket jobb, men det funkar klockrent.

Liknande förfarande har jag använt mig av flera ggr utan problem..

 

Det här med "funkar garanterat" verkar super..

Måste bara fråga lite först:

- menar du att jag ska koppla in min första HD, alltså den med problemen, när jag startar upp med Ubuntu Live CD:n? Eller går det att köra från min nuvarande 1sta HD, den som jag kör med Vista ifrån, och ha den andra kopplad som sekundär HD? Det kanske inte spelar någon roll?

- menar du att när jag kan se alla partitionerna via ditt tips, att jag också ska kunna fixa så att jag får Win7 återinstallerat på något sätt (inte vet jag hur, men du kanske kan tipsa)? Vad gäller mina värdefulla dokument så har jag redan lyckats kopiera dem till annan HD, genom att koppla upp den problematiska HD:n via en adapter till en annan dator. Där fick jag faktiskt upp två partitioner, både C: och den som hette Backup och innehöll mina viktiga dokument. Däremot fick jag inte upp var sig den partition som hette Recovery, eller den som hette Ubuntu.

- På Ubuntu låg alla mina program, typ AVG, VLC, Skype, Spotify... Om jag får upp den partitionen igen, kommer jag att kunna kopiera över dem till min nya HD, och måste jag isåfall installera dem igen, eller måste jag ändå ladda ner dem igenom och installera på det sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte utöka partitionen frammåt (dvs. INNAN nuvarande partition startar)

bara bakåt, dvs EFTER slutet på den befintliga partitionen!

 

Hej, jag är ledsen men jag förstår inte vad det betyder, det som du skrivit. Menar du att jag gjorde fel när jag tänkte krympa en partition, för att sedan utöka en annan? Hur förhåller det sig isåfall till min nuvarande situation, är det något jag kan ändra/ångra, eller är det något jag ska lära mig till nästa gång?

Jag har antagit att jag ska köra något partition recovery program, för att komma tillrätta med det jag gjorde. Alternativt, om det lyckas att föra över alla mina viktiga filer från gamla HD:n till den nya, inklusive mina program och Win7, så tänkte jag formatera om den gamla HD:n. Och isåfall kan jag ju partitionera den som jag vill. Förresten, på tal om det, en kille jag pratade med häromdagen sade att partitioner inte är speciellt bra att ha, det var bättre att låta HD:n vara i EN bit istället. Håller du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn körs från Live-läge så ska du se alla partitioner, mappar och filer utan problem, oavsett vilken disk du för tillfället har inkopplad.

Vad gäller Recovery-partitionen så gissar jag att den är dold så den kan du nog inte göra något med från liveskivan. Partitionen du kallar Ubuntu, är det en linuxpartition eller windowspartition?

Du kan INTE återinstallera något i Windows från liveskivan, ej heller några installerade program.

Dessa måste installeras på vanligt vis i Windows.

Du kan bara flytta eller kopiera mappar och filer som du inte kommer åt på annat sätt än detta.

Du hade ju redan räddat dina viktiga filer från gamla disken.

Live-skivan är alltså bara en räddare i nöden när man får problem liknande dina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn körs från Live-läge så ska du se alla partitioner, mappar och filer utan problem, oavsett vilken disk du för tillfället har inkopplad.

Vad gäller Recovery-partitionen så gissar jag att den är dold så den kan du nog inte göra något med från liveskivan. Partitionen du kallar Ubuntu, är det en linuxpartition eller windowspartition?

Du kan INTE återinstallera något i Windows från liveskivan, ej heller några installerade program.

Dessa måste installeras på vanligt vis i Windows.

Du kan bara flytta eller kopiera mappar och filer som du inte kommer åt på annat sätt än detta.

Du hade ju redan räddat dina viktiga filer från gamla disken.

Live-skivan är alltså bara en räddare i nöden när man får problem liknande dina.

 

Hej igen,

jag ska strax försöka med Live-skivan på USB. Men har fortfarande några frågor.

1) mitt grundproblem är att jag inte kan starta med Win7, eftersom min partitionering gjorde att bootmgr is missing, den partition den ligger på fick ju en ny bokstav när jag skapade en femte partition (eller så har jag förstått problemet, iaf). Därför tänkte jag att det var en bra idé att skaffa ny HD, lägga in Vista på den (som jag har installationsdisk till, till skillnad från Win7) och sedan leta upp Win7 på den gamla HD:n, inklusive bootmgr, och på ett eller annat vis se till att ominstallera Win7 så det funkar igen. Är detta görligt, eller är det bara en dröm? Har du några tips om hur jag ska göra isåfall? Vad jag förstår ligger det Windows man använder alltid på C:, men jag vet inte riktigt var/vad jag ska få fatt i Win7 för att kunna ominstallera det. Om det nu går.

2) din fråga om Ubuntu: jag vet inte om det är en Linux partition eller en Win partition. Hur kan jag kolla det? Vad jag vet är, att det ligger en massa program i programfil-mappen. Om dessa handlar min fråga 2. Alltså, om jag kan kopiera de programmen över i min nuvarande programfil-mapp, den som finns på nya HD:n där jag kör Vista, kommer jag då att kunna köra de programmen som de är, eller måste de på något sätt installeras om, typ köra setup. Eller är det bara möjligt att installera dem på samma sätt som från början, dvs ladda ner dem från nätet och köra run?

Hoppas jag uttryckte mig klart

Tack!

 

Hej igen, jag är tillbaka... och det verkar inte som om det funkade med att starta från min Ubuntu Live USB. För även om jag sade till i startup "boot from removable" och USBns namn kom upp där, så fick jag sedan Vista ändå och det ser ut som vanligt. Jag hade kopplat in min gamla HD, och ser nu bara den gamla C: partitionen (som nu heter Local Disk N:). Kan någon förklara

1) hur det kan vara att datorn inte startade med Ubuntu USB:n?

2) hur kommer det sig att jag på denna datorn bara kan se en partition, men när jag med hjälp av en adapter kopplade på den nya HD:n igår på en annan dator (den har XP) så kunde jag se 2 partitioner... och när jag för några dagar kopplade på den på en tredje dator (den har Vista) så kunde jag se 4 partitioner, dvs alla utom den 5:e som jag försökte skapa då när allt blev fel. ???

tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju väldigt bra att se vad Diskhanteraren säger om hårddisken när du ansluter den på de sätt du skriver att du har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju väldigt bra att se vad Diskhanteraren säger om hårddisken när du ansluter den på de sätt du skriver att du har gjort.

 

Visst, har just kört HBCD och tog mig in på Mini-XP, där fick jag fram Diskhanteraren och den visar faktiskt 5 partitioner. Det är Recovery (M:), C: (utan namn), Unallocated (den jag skapade), Backup (D:) och ubuntu (ingen bokstav). Alla är NTFS och sägs vara "healthy". På de som har bokstäver kan man högerklicka och få fram en meny där man kan bl a "change drive letter and paths", men de alternativen är gråmarkerade på ubuntu. Synd, annars kanske de hade varit lösningen?

 

Jag var också inne i återställningsmenyn och körde startreparation. Den hittade mitt operativsystem (Windows 7 Professional (recovered) på (Okänd) ubuntu, men när jag körde reparation så slutade det med "fungerar inte". Försökte köra bootrec\fixboot via kommandotolken, men det gick inte heller - ja, alltså, den sade att det varit framgångsrikt men vid omstart var det ingen skillnad. Kollade också på ett alternativ längst ner i menyn, Recovery Manager, och den sade "Welcome to Gateway system recovery. This program allows you to recover your PC should you experience a PC failure or instability. Gateway system recovery works from a dedicated recovery partition on your hard disk." Detta valde jag dock att inte göra, för det låter som en rätt grundlig omstart, som kanske inte låter mig att återvinna Win7, som ju är mitt mål.

 

Det var rätt mycket info där. Något som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På de som har bokstäver kan man högerklicka och få fram en meny där man kan bl a "change drive letter and paths", men de alternativen är gråmarkerade på ubuntu.
Vad finns, som inte är gråat, i högerklicksmenyn på "ubuntu"?

 

Kollade också på ett alternativ längst ner i menyn, Recovery Manager, och den sade "Welcome to Gateway system recovery. This program allows you to recover your PC should you experience a PC failure or instability. Gateway system recovery works from a dedicated recovery partition on your hard disk." Detta valde jag dock att inte göra, för det låter som en rätt grundlig omstart, som kanske inte låter mig att återvinna Win7, som ju är mitt mål.
Det där är en återställning till leveransskick, dvs hur hårddisken såg ut när du köpte datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, några svar på en del av dina frågor.

 

Du kan inte återvinna Win 7 via din Vista installation. Det är det Recovery är till för eller också via en Win 7 skiva. Eftersom du inte har fått en Windows skiva med datorn så har tillverkaren lagt dit Recovery Manager istället. Meningen är att man bränner den till en CD/DVD. Eller också startar man den får hårddisken.

 

Det går inte att kopiera program till Vista. De måste installeras på nytt om du inte får igång Win 7. Även om Recovery Manager kan reparera Win 7 är det möjligt att du måste installera om alla program.

 

Har man en hårddisk är det bäst att dela upp den. Då kan man installera Windows och program på en del och spara på den andra. Kraschar Windows kan man installera om på den partitionen utan att förlora det som är sparat. Har man två hårddiskar, behöver man inte dela upp dem. Då installerar man på en och sparar på den andra.

 

Har du följt guiden för att skapa en Ubuntu USB? Har du bara laddat ner Ubuntu och lagt den på USB minnet, så är USB minnet inte startbar och därför fungerar det inte.

 

Varför du inte kan se alla partitioner i Vista har jag inget svar på. Eftersom partitionerna finns där kanske du kan starta Vista med bägge diskarna installerade och se om Diskhanteringen i Vista också visar alla partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skapa ett Bootbart USB minne så hämta detta program:

Universal USB Installer

 

I detta program:

 

1. Välj i rullgardinslisten vilken Linux distrubition du skall göra bootbar på USB-stickan.

Tex. Ubuntu 11.10 Desktop

2. Klicka på Browse och välj Ubuntu ISO filen du tidigare hämtat (sökvägen där du sparat den på disken).

3. Välj enhetsbokstaven där du stoppat in ditt USB minne och klicka Create.

Obs. Viktigt att du väljer rätt bokstav, för USB minnet kommer att tömmas på tidigare data.

4. Starta om datorn och boota från USB stickan.

5. När Linux bootar upp så kommer en meny upp:

Välj att du vill prova (Try Ubuntu) Linux/Ubuntu från USB-stickan - INTE installera.

6. Du lär få flera val tex. välja språk etc.

 

Kommer inte ihåg exakt vad det står, men i huvudsak är det så.

I stort sett samma instruktioner finns här

1. Bocka i USB Stick

2. Klicka på Show me how

 

post-73434-0-41358500-1330402767_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns, som inte är gråat, i högerklicksmenyn på "ubuntu"?

 

Det där är en återställning till leveransskick, dvs hur hårddisken såg ut när du köpte datorn.

 

 

I högerklicksmenyn på "ubuntu" finns enbart "delete partition" och "help", allt annat är grått. Finns det nåt annat sätt att ge partitionen en bokstav?

 

Leveransskick via Recovery ligger nog utanför mina ambitioner, för jag tror den levererades med Vista, och att Win7 har lagts till senare. Eftersom jag nu har Vista på den nya HD:n ändå, behöver jag knappast gå igenom den andra prodeduren. Antar att den raderar allt, även partitionerna? Då kan jag lika gärna formatera direkt, eller hur, och använda gamla HD:n till att spara dokument.

 

Fast jag har fortfarande inte gett upp att få igång Win7. Finns det verkligen inget sätt att reparera MBR eller indikera var bootmgr finns? Har "ubuntu" partitionen verkligen lösningen? Jag läste ju nånstans att Windows ligger alltid på C: som utgångspunkt, även om andra program läggs in på andra partitioner sedan. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man två hårdiskar installerade i datorn när man installerar Windows, så läggs en liten dold system prttiotion på c:a 100MB på den andra disken - inte samma som Windows sedan installeras på.

 

Det är lätt att kontrollera vilken den ligger på samt hur man åtgärdar.

Se denna Eforum tråd Windows 7 bootar inte när jag tagit bort andra driven

 

Dock vet jag inte hur det fungerar med två Windows installationer?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt annat sätt att ge partitionen en bokstav?
Du skulle kunna pröva MiniTool Partition Recovery. Den krånglande hårddisken ska fungera som extra-disk vid det tillfället och du installerar programmet i det Windows som är igång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva MiniTool Partition Recovery. Den krånglande hårddisken ska fungera som extra-disk vid det tillfället och du installerar programmet i det Windows som är igång.

 

OK, done. MiniTool kunde hitta de 4 partitionerna (dock inte den nya jag gjorde) och kunde visa innehållet. Har gjort screendumps på alla de bilderna, ska försöka ladda upp dem här. Däremot gick det inte att göra något annat med MiniTool, än att titta på innehållet. För att ge Ubuntu en bokstav måste man ha nåt annat program. Om nu mina jpegs kommer upp så ni kan se dem här, har jag en rad frågor.

Om den jpeg som heter Partition Explorer All disks: varför/vad betyder det att den partition som heter Backup listas som Lost/deleted? Den är vare sig mer eller mindre lost/deleted än Ubuntu - som listas som existing.

Om den jpeg som heter Partition Explorer Ubuntu: syns det här på bilden någon hoppingivande mapp eller file, i riktning MBR eller bootmgr? Hur kan man se om/var Win7 ligger någonstans? Jag kan ladda upp ny bild om ni vill se innehållet i någon mapp, förstås.

Om den jpeg som heter Partition Explorer Recovery: samma frågor som om Ubuntu

Om den jpeg som heter Partition Explorer C disk: samma frågor som om Ubuntu, samt Vad kan finnas i de mappar som finns i mappen Backup? Senaste är från 10-04-19. Alla tre är fulla med Windows-mappar. Kan detta vara en startpunkt? Som man skulle kunna använda för recovery på något sätt. Isåfall hur?

Tacksam för allt tålamod men mina frågor.. :-)post-54834-0-99361400-1330461758_thumb.jpgpost-54834-0-32625100-1330461700_thumb.jpgpost-54834-0-58073100-1330461722_thumb.jpgpost-54834-0-32428600-1330461737_thumb.jpgpost-54834-0-40097900-1330461748_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Easybcd och installera på Vista disken. Det är ett program som kan reparera MBR och mycket mer. Finns bra guider på deras hemsida. Är det något du undrar över så fråga.

 

Ladda inte ner den senaste versionen. Den är inte gratis. Ladda ner version 2.1.1. Uppdateringarna på den senaste versionen är inget du behöver.

 

Har du tittat i Diskhanteraren i Vista om alla partitioner finns där?

 

Vad jag kan se ligger Windows på Ubuntu. Där ligger också program filer, "dokuments and settings" och "user".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Easybcd och installera på Vista disken. Det är ett program som kan reparera MBR och mycket mer. Finns bra guider på deras hemsida. Är det något du undrar över så fråga.

 

Ladda inte ner den senaste versionen. Den är inte gratis. Ladda ner version 2.1.1. Uppdateringarna på den senaste versionen är inget du behöver.

 

Har du tittat i Diskhanteraren i Vista om alla partitioner finns där?

 

Vad jag kan se ligger Windows på Ubuntu. Där ligger också program filer, "dokuments and settings" och "user".

 

Ska prova ditt tips med EasyBCD.

I diskhanteraren i Vista ser jag följande bild nedan

Ubuntu har mycket Windows, ja. Men det ligger också mycket på C:, i de där backup-mapparna. Vet du vad det är som ligger där egentligen, är det startpunkter?

 

post-54834-0-28100200-1330465230_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova ditt tips med EasyBCD.

I diskhanteraren i Vista ser jag följande bild nedan

Ubuntu har mycket Windows, ja. Men det ligger också mycket på C:, i de där backup-mapparna. Vet du vad det är som ligger där egentligen, är det startpunkter?

 

post-54834-0-28100200-1330465230_thumb.jpg

 

Nu hänger jag inte med på vad du menar med C:. I dina bilder från MiniTool kan jag inte se någon partition med beteckningen C:. Menar du C: som finns i Diskhanteringen i Vista så är det Vista installationen.

 

Vad som finns i backup mapparna vet jag inte. Jag vet ju inte vad du har gjort. Det kan vara Win 7 som gjorde en backup på Vista, när du installerade Win 7. Bara en gissning.

 

När du har installerat EasyBCD så prova det enklaste först. Klicka på "Add new entry". I "Type" väljer du Vista/7. I "Name" Windows 7. Sedan blir det då ett problem kanske med att välja

"Drive", eftersom Ubuntu inte har någon enhetsbokstav. Det är väl partitionen som är på 29,3 GB som är Ubuntu skulle jag tro.

 

Gick det att sätta en enhetsbokstav i diskhanteraren i Vista?

Hur många alternativ får du upp när du klickar på pilen vid "Drive"?

 

Kan du hitta Ubuntu så klickar du på Add Entry. Klicka sedan på "Edit boot meny" och kontrollera att Vista är markerad som "Default". Starta om datorn. Vid uppstart kan du sedan välja om du vill starta med Vista eller Win 7. Välj Win 7 och se om det går igång. Skulle det inte fungera så starta om datorn.

 

En sak till som kan vara bra att veta nästa gång du vill ändra storlek på partitioner. För att du ska kunna krympa en och utöka en annan måste de ligga efter varandra. Det gör inte den du har tagit ifrån och den du ville utöka. I alla fall inte i diskhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBR ligger inte i någon partition alls utan allra först på hårddisken, innan "Recovery" börjar. När du får upp felmeddelande om BOOTMGR är det nog inget fel på MBR för då brukar Windows säga att det inte finns något att boota från (BOOT DEVICE NOT FOUND eller liknande).

 

Jag föreslår att du bockar för alla partitionerna i MiniTool och klickar på Finish så att MiniTool får en chans att rätta till eventuella felaktigheter i partitionsinformationen. Då kan de kännas igen bättre av Windows (kunna få en bokstav t ex) och under en start av datorn från den hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBR ligger inte i någon partition alls utan allra först på hårddisken, innan "Recovery" börjar. När du får upp felmeddelande om BOOTMGR är det nog inget fel på MBR för då brukar Windows säga att det inte finns något att boota från (BOOT DEVICE NOT FOUND eller liknande).

 

Jag föreslår att du bockar för alla partitionerna i MiniTool och klickar på Finish så att MiniTool får en chans att rätta till eventuella felaktigheter i partitionsinformationen. Då kan de kännas igen bättre av Windows (kunna få en bokstav t ex) och under en start av datorn från den hårddisken.

 

Nu när jag såg Cecilia's inlägg så prova det först innan du använder EasyBCD. Kan du få ordning på Enhetsbokstäverna blir det lättare att använda EasyBCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med på vad du menar med C:. I dina bilder från MiniTool kan jag inte se någon partition med beteckningen C:. Menar du C: som finns i Diskhanteringen i Vista så är det Vista installationen.

 

Vad som finns i backup mapparna vet jag inte. Jag vet ju inte vad du har gjort. Det kan vara Win 7 som gjorde en backup på Vista, när du installerade Win 7. Bara en gissning.

 

När du har installerat EasyBCD så prova det enklaste först. Klicka på "Add new entry". I "Type" väljer du Vista/7. I "Name" Windows 7. Sedan blir det då ett problem kanske med att välja

"Drive", eftersom Ubuntu inte har någon enhetsbokstav. Det är väl partitionen som är på 29,3 GB som är Ubuntu skulle jag tro.

 

Gick det att sätta en enhetsbokstav i diskhanteraren i Vista?

Hur många alternativ får du upp när du klickar på pilen vid "Drive"?

 

Kan du hitta Ubuntu så klickar du på Add Entry. Klicka sedan på "Edit boot meny" och kontrollera att Vista är markerad som "Default". Starta om datorn. Vid uppstart kan du sedan välja om du vill starta med Vista eller Win 7. Välj Win 7 och se om det går igång. Skulle det inte fungera så starta om datorn.

 

En sak till som kan vara bra att veta nästa gång du vill ändra storlek på partitioner. För att du ska kunna krympa en och utöka en annan måste de ligga efter varandra. Det gör inte den du har tagit ifrån och den du ville utöka. I alla fall inte i diskhanteraren.

 

Hej, här kommer lite svar och frågor

Du sade: "Nu hänger jag inte med på vad du menar med C:" Ja förlåt, jag var slarvig. Jag menade den partition som tidigare hette C:, när jag bara hade en HD. På bilderna från MiniTool syns inget namn, det är bara i namnet som jag gav bilden som det står C.

Men sen svarade du på frågan ändå, angående Backup mapparna. Jag tror att de innehåller en sån där startpunkt, vad de nu heter igen, som man kan gå tillbaka till om det uppstått ett problem nån gång. Typ låt oss starta om där vi var "innan alla problem startade". Men jag vet inte. Du ska veta att jag inte haft datorn från början, jag är ägare no.2, och har inte själv lagt in Win7. Jag fick som sagt med installationsdisken till Vista, men inte till Win7.

 

En annan kommentar. Du skrev: "Gick det att sätta en enhetsbokstav i diskhanteraren i Vista? Hur många alternativ får du upp när du klickar på pilen vid "Drive"?" Alltså, det går inte att göra något alls i diskhanteraren, iaf inte med de partitioner jag har problem med. Jag vet inte vad du menar med att klicka på pilen vid Drive. Men om jag högerklickar på Backup (den med 97,66 GB) så får jag upp en mängd alternativ, inklusive Change drive letters and path, men om jag försöker med det säger den The operation failed to complete bla bla. Och om jag försöker med Refresh, händer samma sak igen sen. Om jag högerklickar på Ubuntu, så är alla aternativ gråmarkerade utom Delete och Help.

 

Nu skulle jag ta och försöka med Cecilias tips först (som du föreslog) innan Easy BCD, men är osäker på vilket kommando som kan hjälpa mig. Så därför lägger jag upp en bild på hur MiniTool visar diskarna (har laddat ner en mer avancerad MiniTool nu, för Cecilias instruktion "markera alla diskarna och klicka finish" funkade inte i den enklare MiniTool jag hade först. Här kommer bilden.

post-54834-0-46323900-1330549043_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...