Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Idrotts evenemang


kjell3

Rekommendera Poster

Jag har fotat på ett idrottsevenemang, får jag lägga upp bilder på internet för försäljning? Bilderna är på idrottsutövare.

T.ex om jag fotat en fotbollsmatch, får jag lägga ut bilder på spelarna för försäljning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet så äger du som fotograf alltid upphovsrätten till bilden, och kan publicera den var som helst, så vida du inte skrivit ett kontrakt med t.ex en tidning som köpt bilden alt. filmen. Detta gäller ju förstås enbart om du hade laglig rätt att fota på arenan och att denna räknas som "allmän plats".

 

/Copy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag har fotat t.ex 2 löpare under en löpartävling, kan jag då lägga ut bilderna på dom på internet för allmän försäljning utan att dom stämmer mig och hänvisar till pub lagen eller vad den nu heter?

 

Mitt problem är att jag håller på att bygga upp en site (bildarkiv) på de bilder jag fotat. Det är från natur till idrott. Men jag är väldigt osäker om jag får lägga ut bilder på personer som jag fotat, men undrar om det är andra regler vid idrottshändelser.

 

För ibland får du inte med nummerlappen på idrotts utövaren och kan inte spåra personen på bilden och det är tråkigt att inte kunna sälja en bra bild för det.......

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det går under PUL, men där är jag lite osäker. Du får ju gärna ha med bilderna på en fotoutställning, så länge bilden har fotats på allmän plats. Vet dock inte om samma regler gäller för Internet eller om det finns speciella regler för det. Men eg. (nu upprepar jag mig säkert) så fort du har har rätt att fota en bild, utan att du är bunden till massor av regler, som på konserter o.s.v, så äger du ju rätten till bilden och kan göra vad du vill med den, nja, kanske inte göra porrmontage och sånt :-). Du får gärna posta länken här så vi får se din sida senare.

 

 

/Copy Con^Z

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...