Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill uppgradera datorn.


diljin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill uppgradera min datorn. Jag jobbar en del på Ps, AE och 3dsmax. Det bli väldigt seg när man rendrar.

 

Kan någon hjälpa o tipsa mig vad jag ska göra o var ska jag köpa det som krävs??

 

Datorns egenskaper finns i zip-filen som bilder.

cpu.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

Vad jag kan se så har du rätt gamla grejor, moderkort, processor och ddr2 minnen.

 

CPU: Intel Core 2 Duo E7300 2,66GHz - släpptes för 4 år sedan.

Här kan du se var processorn hamnar, ungefär mitt på sidan High Mid Range CPUs en bit ner plats 461 och 1803 poäng

http://cpubenchmark....300+%40+2.66GHz

Rätt så dåliga prestanda på den.

 

Moderkort: Packard Bell FMCP7AM

Minnen: 8GB 400MHz DDR2

 

Grafikkort: PCI-E Nvidia Geforce GT230 1536MB minne och stöder DirectX 10 och OpenGL 2,1

Här kan du se var grafikkortet hamnar, ungefär mitt på sidan en bit ner plats 238 och 572 poäng

http://www.videocard...=GeForce+GT+230

 

Fundera på att byta upp dig på Moderkort, CPU och DDR3 minnen i första hand.

 

Du skall ju köra rätt tunga grejor så då skulle jag nog rekommendera en 4-kärnig processor med lite drag i.

Tex. Intel i7 2500K eller i7 2600K och ett moderkort med Intel 1155 processor sockel.

Här ser du var dessa processorer hamnar High End CPU's flera gånger värre prestanda:

http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html

 

Finns ju färdiga uppgraderingspaket att välja mellan, med moderkort minnen och CPU:

Inet: http://www.inet.se/k...graderingspaket

Komplett: http://www.komplett....l.aspx?bn=10297

 

Då är ju frågan vilket chassi du har, vilka storlekar på moderkort det klarar samt nätaggregat, hur kraftigt det är och vilka anslutningar på kablaget det finns.

Standard ATX formatet är det nog på dom flesta moderkorten i dessa uppgraderingspaket.

http://sv.wikipedia....nology_Extended

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman!

 

Tack så jätte mycket för svaret. Vad tycker om jag köper en hel ny dator? Vilken dator skulle du rekommendera(Lagom pris)??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman!

 

Tack så jätte mycket för svaret. Vad tycker om jag köper en hel ny dator? Vilken dator skulle du rekommendera(Lagom pris)??

 

 

Eftersom du har en sk märkesdator så rekommenderar jag nyköp. Märkesdatorer brukar inte klara trimning. Underdimensionerade nätaggregat, chassikylning osv. Inga marginaler alls.

http://www.inet.se/kategori/84/speldator?Sort=price

Hade själv valt i området 9000 till 10000kr.

Alternativet är att köpa en arbetsstation och grafikkort till den men då blir det andra priser.

Så då ska det nog vara avdragbart i företaget för det ska löna(?!) sig.

http://www.dustin.se/workstations/group/12281?sortby=Availability.AvailabilityTextSortOrder%20desc

Dustins företagspriser utan moms...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jannejannes förslag är bra.

Du verkar ju som sagt ha en del tunga program som skall köras och då som jag tidigare sade en dator med Intel processor Core i7 2500 eller ännu bättre i7 2600-2700.

Renderingar kräve CPU kraft.

 

Dessutom har många nyare program funktioner för att kunna utnyttja moderna grafikkort för renderingarna och därmed avlasta processorn.

 

Och minst 8GB ram minne.

Till en sådan dator kan du alltid ansluta ytterligare en intern hårddisk till, som du har dina projektarbeten på. Helst en ny sådan, eftersom en gammal hårddisk närsomhelst kan ge upp.

 

Lagom pris är ju svårt att säga, eftersom vi inte vet din budget.

Men skall du ha en någorlunda kraftfull maskin för dina arbeten med Ps, AE och 3dsmax så hamnar du nog i området 9-10000:- vilket är vad jag själv skulle valt.

 

Vad använder du ytterligare din dator till, inga grafikkrävande spel?

Behov av Firewire (1394)?

Bildskärm, mus och tangentbord - skall du återanvända dessa?

Annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack guys! Jag är så glad att ni har svarat och hjälpt mig :)

 

Jag kan tänka mig att betala 9-13 000 kr för en datorn. Det mest som jag använder datorn till är skolarbetet och en del fritid arbetet och då är Ps, AE och 3dsMax + ibland videoredigering, office, sällan nåt spel(Jag har inte haft problem med de spel som jag har spelat hittills) och kolla på filmer.

Jag har en vanligt lasermus, ritplatta wacom DTZ-631W, skärm Philips 244E(Vill gärna ha en annan skärm bredvid) och en gammal grå DELL tangent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jannejannes förslag är bra.

Du verkar ju som sagt ha en del tunga program som skall köras och då som jag tidigare sade en dator med Intel processor Core i7 2500 eller ännu bättre i7 2600-2700.

Renderingar kräve CPU kraft.

 

Dessutom har många nyare program funktioner för att kunna utnyttja moderna grafikkort för renderingarna och därmed avlasta processorn.

 

Och minst 8GB ram minne.

Till en sådan dator kan du alltid ansluta ytterligare en intern hårddisk till, som du har dina projektarbeten på. Helst en ny sådan, eftersom en gammal hårddisk närsomhelst kan ge upp.

 

Lagom pris är ju svårt att säga, eftersom vi inte vet din budget.

Men skall du ha en någorlunda kraftfull maskin för dina arbeten med Ps, AE och 3dsmax så hamnar du nog i området 9-10000:- vilket är vad jag själv skulle valt.

 

Vad använder du ytterligare din dator till, inga grafikkrävande spel?

Behov av Firewire (1394)?

Bildskärm, mus och tangentbord - skall du återanvända dessa?

Annat?

 

Jag kan bara hålla med om detta, men jag vill lägga till en sak.

När du väljer dator, kontrollera att det är Z68 moderkort med Lucid Virtu. Då´kan du använda dig av grafiken i Intel's Core i5 eller i7 processorer och ett vanligt grafikkort samtidigt, samt använda något som kallas Quick Sync.

 

Dessutom, om det inte är brådskande med datorbyte. Vänta en månad eller två, då intel släpper sina nya processorer Ivy Bridge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med om detta, men jag vill lägga till en sak.

När du väljer dator, kontrollera att det är Z68 moderkort med Lucid Virtu. Då´kan du använda dig av grafiken i Intel's Core i5 eller i7 processorer och ett vanligt grafikkort samtidigt, samt använda något som kallas Quick Sync.

 

Dessutom, om det inte är brådskande med datorbyte. Vänta en månad eller två, då intel släpper sina nya processorer Ivy Bridge.

Japp.

Och Ivy Bridge kommer utan tvekan att bi intressant, inte minst modellerna för bärbara sidan, eftersom den bl.a. skall ha lägre effektförbrukning förutom bättre prestanda än motsvarande Sandy Bridge i5 2500 - i7 2600/2700 på både processordelen (CPU) och den inbyggda grafikprocessorn (iGPU).

http://www.anandtech.com/show/5166/ivy-bridge-overview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för er alla och för de bra tips. Jag uppskattar det mycket.

 

Jag har kollat på olika datorer och de datorer som jag tänkte kan passa bara kostade lite mycket för mig. Men jag tänkte bygga en datorn själv genom att jag köper de delarna som jag behöver mest o använder mest. t ex jag behöver inte dvd-ram nu för tiden och hårddisk har jag redan en på 3tb och kanske en mindre för OS. Så att det inte bli för mycket på moderkortet heller.

 

VAD TYCKER NI OM DET?? ÄR DET EN BRA IDÈ ATT BYGGA EN DATOR??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja bygga själv kan vara ett bra och roligt alternativ som är lärorikt, om du bara är noggrann, metodisk och inte förhastar dig, läser igenom medföljande manualer noga.:thumbsup:

 

Att stressa igenom ett sådant bygge och att inte dubbelkolla det man gör mot moderkortsmanualen och övrig dokumentation brukar kunna vara ett säkert kort till problem.

 

Tips:

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art.nr. 38324

ESD-handledsbandet (som skall sitta åt) ansluts till olackad/ren metalldel av chassit.

Kretskort och övrig känslig elektronik lägger man ovanpå den medföljande ESD-påsen precis innan man skall till att installera. Öppnar en del i taget så att säga.

Läs igenom guiden på NordicHardware - Datorbyggarskolan

 

Viktigt är att dom ingående delarna; moderkort, processor, minnen är kompatibla och stöder varandra.

Att du har ett chassi som passar samt ett nätaggregat som klarar effekten på hela systemet inkl. valt grafikkort.

 

Du kan ju välja ut några 'kandidater' eller delar som du tycker verkar intressanta och posta länkar, så kanske du kan få tips och råd om dessa passar etc.

 

Butiker har du väl redan fått tips om, men Inet, Komplett och Alina Systems är ju några som har bra datorkomponenter.

Dessutom så finns ju också valet hos dessa butiker att välja till montering, alltså du väljer ut vilka delar du vill ha så monterar dom och testar så att allt fungerar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Hej.

 

Dina minnen Corasair CMX16GX3M4A1600C9 finns inte med på listan över minnen som Corsair garanterar är kompatibla med ASUS Sabertoth X79

Hitta annat minne som finns med på listan jag letat fram (bara att skrolla i listan):

Corsair - Guaranteed-Compatible Memory for your Asus SABERTOOTH X79

 

Det bästa är om du börjar med att välja ut minne från ASUS QVL (Qualified Vendors Lists) över minnen som moderkortstillverkaren ASUS testat och garanterar.

ASUS Sabertoth X79 Memory support

 

Jag tror jag kommer att vänta på Ivy Bridge

Ivy Bridge-E heter isåfall den processorn för X79 chipset och sockel 2011.

Men - Intel Ivy Bridge-E anmäls saknad i ny roadmap

 

Fast det är inget fel på Sandy Bridge-E

Den serien ur vilken du har valt din Intel® Core i7-3820 Processor.

En av dom absolut bästa sajterna med seriösa tester och analyser AnandTech har också AnandTech Bench

I högra delen väljer du ut två processorer och jämför dessa mot varandra - resultat kommer upp med ett flertal deltester.

 

Eller också i vänstra delen välja typ av test och resultat kommer då upp för alla processorer.

Förutom CPU kan man jämföra GPU, SSD och Mobile (Laptops) etc.

Och du bör ju även kunna läsa lite mer ingående om den CPU du är intresserad av på AnandTech eller andra testsajter, ja det gäller inte minst moderkortet (som jag tror är mycket bra).

Passmark CPU Benchmark är ytterligare en sajt som samlar in testdata och presenterar poängen och plats nr.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...