Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
bujakaa

Svart skärm helt plötsligt

Rekommendera Poster

bujakaa

Hejsan

Jag har fått ett problem med min dator.. Det började för några månader sedan då jag flyttade till en ny lägenhet.. Bara några dagar efter att jag flyttat så började problemet.. Från början så slocknade skärmen ytterst sällan och det var bara att hålla in startknappen och starta om datorn.. Vidare så kom problemet endast efter att jag kollat på ett klipp på datorn efter ca 7-8 minuter av tittande. Notera att problemet inte sker när jag kollar på klipp på internet (youtube eller tvplay osv). Som nämnt ovan så dör skärmen medans dator och fläktar fortfarande är igång.

Idag så sker detta oftare. Ibland bara när jag sitter på en helt vanlig hemsida och läser något.. Det är väldigt ofta det sker så det är inte speciellt roligt.. Man får tänka på var man gör hela tiden då allt kan helt plötsligt bara dö..

Datorn är endast kopplad till min TV via HDMI utgång. Innan jag flyttade hade jag båda skärmar inkopplade till datorn, min vanliga samt tvn. Nu när jag flyttat så har det varit svårt med utrymmet att ha båda på samma ställe.

Jag har även testat att ha båda igång här samtidigt eller bara ha den andra vanliga skärmen igång men då sker fortfarande samma problem med att det slocknar.. Den andra skärmen kopplar jag då via PCI-kabel..

Några funderingar har det varit på att det kan vara virus men jag laddade ner senaste uppdateringen av Malwerebytes och gjorde en fullständig undersökning av datorn utan att den hittade ett endaste fel.. VIdare så tänkte jag på att det kan ha med grafikkortet att göra då datorn kanske blir för varm? Testade då att öppna datorn och rengöra den på damm dock utan framgång i problemet.. Har även uppdaterat med senaste drivrutinen till grafikkortet och testade att installera om det ett antal gånger..

Min dator:

Namn: Packard Bell ixtreme M5120

Processor: AMD Phenom(th) 9650 Quad-Core Processor 2.30 GHz

Minne: 6.00 GB

Systemtyp: 64-bitars operativsystem

Operativsystem: Windows Vista Home Premium

Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 220

Något mer?

Vore evigt tacksam till den som skulle kunna ta sig tiden att hjälpa mig med detta! Är tyvärr som många andra så beroende av min dator i vardagen att den är svår att vara utan...

Med vänlig hälsning, Nicklas

PS. Glömde berätta att datorn är lite mer än 2 år gammal..

Tacksam för svar på mitt problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
NordicOne

Skärmen dör...

du har ju 2 varianter : 1 skärmen blir svart men får fortfarande signal dvs strömknappen på skärmen lyser. 2 skärmen blir svart men strömknappen blinkar eller visar att skärmen inte får signal från grafikkortet dvs samma effekt som att rycka sladden till skärmen.

Vilket är det?

Att rensa datorn på damm är ju bra men säger inte så mycket. Funkar alla fläktar i datorn (kolla) chassi/processor/graftikkort ?

Se till att allt sitter på plats ordentligt sladdar/kort/minne osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Har du provat att vicka på skärmsladden? Tycker det låter som glapp någonstans. Eftersom datorn fortfarande är igång, tror jag inte att det har med överhettning att göra. Då skulle datorn stängas av.

Har du möjlighet att testa med ett annat grafikkort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bujakaa

Ja alltså skärmen dör väl inte... Den får ingen signal..

Jag tror att alla fläktar fungerar.. Svårt att veta men det låter inte konstigt iaf..

Svårt att tro att det är skrämsladden som det är fel på eftersom jag har två olika som det blir likadant med. HDMIn till tvn och PCI- kabeln till vanliga skärmen..

Tyvärr har jag inget annat grafikkort att testa med :/

Något annat tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Svårt att tro att det är skrämsladden som det är fel på eftersom jag har två olika som det blir likadant med. HDMIn till tvn och PCI- kabeln till vanliga skärmen..

Tyvärr har jag inget annat grafikkort att testa med :/

Något annat tips?

Jag menar inte sladden utan kontakterna på grafikkortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Jag har själv haft problem med dålig/glapp kontakt i bildskärmkabelns kontakter, så se till att kontakterna är riktigt monterade - även den mot grafikkortet.

När man skruvar fast en sådan kontakt så drar man skruvarna växelvis, så man inte drar ena skruven i botten och sedan den andra, då kan kortakten komma att sitta snett. Behövs inte mycket för just videokontakterna skall tappa kontakt och det kan ske ibland och ibland fungerar det.

Är det inga skruvar utan snäppfästen, så ta loss och sätt i skärmkabeln igen, rucka på dom som tidigare sagts.

Men om problemen började efter flytten, så kan ju något kommit ur läge, lossat lite.

Stäng av datorn, dra ur nätsladden och kontrollera alla kontakter och att grafikkortet verkligen sitter nedstoppat riktigt i moderkortets PCI-E kontakt. Kontrollera också grafikkortets separata strömmatning, kontakterna bak eller ovanpå grafikkortet.

Tänk på ESD skador och använd helst ett ESD-handledsband (som skall sitta åt).

Läs detta allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art.nr. 38324

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...