Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Megaproblem Vista


hyacintor

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag har ett djävulskt problem med min kompis dator. Hon har gjort en massa saker utan att veta vad hon har gjort på sin HP Pavilion och nu ska jag försöka åtgärda det totalkorrupta systemet.

Det går inte att göra en systemåterställning då det inte finns några återställningspunkter

Det går heller inte starta revovery manager då hon förmodligen har avinstallerat den

Det finns överhuvudtaget inget HP Support installerat - jag har försökt att installera HP Support men datorn hänger sig hela tiden.

I felsäkert läge har jag lyckats ominstallera SP2 men HP Support går inte att installera i fsl heller.

Självklart har hon inte skapat några återställningsskivor men jag har köpt en från http://systemdiscs.com och skapat en bootskiva med ISO filen nerbränd. Datorn startar upp i DOS läge men ser inte ISO filen. Har dock testat skivan på min egen dator och där fungerar den såvida att jag ser valmöjligheten i "normal" grafik. Sen gick jag inte längre med det.

Ska tilläggas att hon har kört diskrensning, det även på recovery partitionen berättade hon stolt...suck

 

Vad ska jag ta mig till?

 

Hon kommer aldrig att få veta lösenordet till adminkontot när jag väl fått ordning på eländet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har köpt en från http://systemdiscs.com och skapat en bootskiva med ISO filen nerbränd. Datorn startar upp i DOS läge men ser inte ISO filen.

Har du bränt ut ISO-filen på rätt sätt och inte bränt själva ISO-filen som den är?

 

Obs. att du skall välja bränn ISO i ditt CD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13 http://eforum.idg.se...ost__p__1557939

 

Sedan så skall väl datorn ställas in så att den bootar från CD/DVD skivan.

Det brukar man kunna sätta i BIOS Setup i en av menyerna - BOOT prioritet

För att komma in i BIOS Setup så brukar det stå på skärmen direkt vid uppstart, men ofta är det Del, F2, F1 eller Esc tangenten.

 

Eller att trycka på någon F-tangent direkt vid uppstart, kanske F12 för att välja CD/DVD enhet som första BOOT alternativ.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bränt ut ISO-filen på rätt sätt och inte bränt själva ISO-filen som den är?

 

 

 

 

Jag antar att jag har gjort helt rätt eftersom ISO filen kan läsas av min egen dator.

Menar du att det kan vara maskinberoende? Vi har båda bärbara HP datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som jag skrev att ISO-filen egentligen är en skivavbild, en DVD image av allting på CD/DVD skivan den avbildats från.

Alltså ISO-filen består av ett flertal filer, mappstrukturer etc.

 

Att du då endast ser en fil som heter nånting.ISO tyder på att den inte är utbränd som ISO i CD/DVD brännarprogrammet.

Om man tittar på en sådan korrekt bränd CD/DVD skiva i Utforskaren (Explorer) så ser man ingen ISO-fil utan alla filer och eventuella mappar som bränts ut. Avbilden (ISO-filen) har då bränts ut på skivan och skall då bli som originalet den från början skapades från med alla dess filer.

 

Eller har jag missat nånting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag kan starta min dator med skivan och få upp recovery valet men när jag startar på den kvaddade datorn kommer jag bara till A:\ och när jag kör en dir ser jag inte ISO filen. Det tycker jag är konstigt men som du skriver har jag brännt ISO filen i sin helhet då jag gjort en startskiva.

 

Vad jag undrar lite är ju varför jag inte kan installera recovery manager. Ska jag formatera hårddisken och göra en nyinstallation. Och i så fall, är det licensnummret jag hittar i Bios med titeln UUID?

 

Vart kan jag i så fall hitta installationsmedia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan jag i så fall hitta installationsmedia?

Du kan se om det går bra med en lånad Vista-skiva.

 

Men eftersom det verkar vara allmänna problem med hängningar och annat kan det ju vara bra att kolla upp att det hela inte beror på något hårdvaruproblem, överhettning pga igensatta kylflänsar, dålig hårddisk mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordic One - jag har licensnumret men inget installationsmedia. Tack ialla fall! Vet inte vart jag ska kunna låna en Vista skiva och skulle därför vilja ladda ner en Vista Home Premiun SWE...någon?

 

Tänkte prova att installera Recovery Manager men hittar inget nyinstallationsmedia på HP:s site, bara uppdateringar :( och eftersom garantin har gått ut verkar det lögn i helvetet att komma i kontakt med supporten utan att slänga fram en massa stålars vilket jag inte har någon lust med.

 

Snart blir det nog Linux på maskinen eller så blir jag skogstokig :)

 

Cecila - jag kan inte finna några hårdvarufel och jag har blåst som fanken på kylflänsarna.

 

Tack för er hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FlyFisherman - Tack för din hjälp med ISO filer. Har nu fått datorn att läsa den uppackade ISO filen. Tyvärr blev ingenting bättre av det... Jag fortsätter slita hund...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vart jag ska kunna låna en Vista skiva och skulle därför vilja ladda ner en Vista Home Premiun SWE...någon?

Det är inte tillåten att länka till Windows-installationer, om det inte är en Microsoft-sida, i Eforum eftersom det är ett brott mot upphovsrätten att ladda upp Windows-installationer till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I felsäkert läge har jag lyckats ominstallera SP2

Lyckas du köra Windows update?

I så fall gör detta.

 

Sen kan du testa detta för att se om det är något integritetsfel på någon av systemfilerna.

 

1. Starta Windows (är det problem så testa i felsäkert läge).

2a. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

2b. Start > Alla program > Tillbehör > högerklicka på Kommandotolken och klicka på Kör som administratör.

3. Skriv i kommandotolken sfc.exe /verifyonly

4. Nu kontrolleras alla systemfiler, men utan att åtgärda någonting.

 

Du kan tala om vad resultatet blev.

 

Vad är det för dator och modellbeteckning?

Är det en laptop eller stationär dator med förinstallerat operativsystem, så finns väl alltid möjligheten att göra en total återställning till fabriksskick med hjälp av den dolda recovery partitionen och som man brukar kunna komma åt genom att trycka på en speciell tangent direkt vid uppstart av datorn. Detta finns ej på alla datorer.

 

Fast då försvinner precis allting av ens egna program, filer, foton, epost, bokmärken etc. så en backup är ju då viktigt att börja med.

Programmen måste man däremot ominstallera.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ert engagemang. Skippar nu Microsoft och håller på att installera Linux Ubuntu. Tror att det kan vara lösningen på hela eländet nu och i framtiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...