Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BSOD multiple_irp_complete_requests 0x00000044


Sabelström

Rekommendera Poster

Har börjat få denna bara så där, och första gången hände det när jag inte ens använde datorn.

 

Har kört igenom div virusprogram o uppdaterat alla drivers men det fortsätter.

 

Skickar med den senaste minidumpen.

 

Info:

Intel Core 2 Duo E8400 LGA775

Gigabyte EP45-DS4

TWIN2X4096-6400C4DHX x 2 = 8GB

Gigabyte Radeon HD6990

Corsair Force 3 Series F120 120GB

OCZ Vertex Plus 120GB

Hitachi Deskstar 5K3000 3000GB

Maxtor DiamondMax 10 200GB

Samsung SpinPoint T133 HD401LJ 16MB 400GB

Samsung SpinPoint P120 SP2504C 8MB 250GB

Pioneer DVD-RW DVR-115D ATA

Windows 7 x64 Ultimate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips när du felsöker är att koppla ur alla externa enheter; skrivare, skanner, USB-diskar, webbkamera etc. och endast ha tangentbord, bildskärm och mus inkopplade.

 

Om felet kvarstår, så koppla ur eventuella extra enheter såsom tv-kort, extra ljudkort etc. som du själv installerat inuti datorn.

Om du ej har sådana, fundera på vad du senast gjorde när det fungerade, om du installerat någon programvara eller uppdaterat drivrutin och liknande.

 

Just felande drivrutiner är en mycket vanlig orsak till dessa BSOD liksom felande hårdvara tex. problem med en minnesmodul eller annat.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du har tillräcklig kylning i burken. Kolla att alla sladdar/kort/minnesmoduler sitter verkligen på plats. Är felet här då spelar resten ingen roll :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burken funkar bättre i felsäkert läge.

 

Förmodar det började strula när windows gjorde en automatisk uppdatering den 17, för efter det kom felen och inget nytt är inkopplat på två månader i alla fall.

 

Men ska pröva med alla externa saker först och se om det hjälper.

 

Har försökt återsträlla till en punkt den 14 men då säger windows att mitt antivirus kanske förhindrar det, men har inte kommit på hur man avslutar det eller gör så det inte startar upp, har dock prövat inaktivera allt i det utan resultat, jag använder bit defender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt återsträlla till en punkt den 14 men då säger windows att mitt antivirus kanske förhindrar det, men har inte kommit på hur man avslutar det eller gör så det inte startar upp, har dock prövat inaktivera allt i det utan resultat, jag använder bit defender.

Här finns instruktioner för hur man tillfälligt stänger av olika antivirus program.

Scrolla i listan tills du hittar Bit Defender: http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic114351.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också testa detta:

1. Starta Windows

2. Stoppa in din Windows skiva i DVD-läsaren.

3. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

4. Skriv sfc.exe /scannow

4. Nu kontrolleras alla systemfiler och eventuellt byts skadade ut.

5. När allt är klart så kör Windows Update - viktigt att du gör detta efteråt.

 

Mer info här: http://www.sevenforu...le-checker.html

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte koppla ur några usb enheter i alla fall.

 

Lite mer info:

 

Problemsignatur:

Problemhändelsens namn: BlueScreen

OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1

Språkvariant-ID: 1053

 

Ytterligare information om problemet:

BCCode: 44

BCP1: FFFFFA80081F8C10

BCP2: 0000000000001D7B

BCP3: 0000000000000000

BCP4: 0000000000000000

OS Version: 6_1_7601

Service Pack: 1_0

Product: 256_1

 

Lägger även upp xml filen.

Minidump finns här.

 

Alla fläktar snurrar så kylningsbrist bör det inte vara.

 

Hittar div när man googlar men inte mycket om windows 7 x64 dock.

WER-17456-0.sysdata.xml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställning funkar inte ens med skivan.

 

Är det kopiera det man vill spara via felsäkert läge nu då o sedan formatera o installera windows igen som gäller? Eller finns det chans att man kan få ordning på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste missat det inlägget, kör det nu i felsäkert läge så får vi se, men kan även köra det från skivan om det inte skulle gå.

 

Efter detta ska jag även pröva koppla ur de två hdd som jag kopplat in för två månadersen så det inte är någon av dom som börjat bråka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade tyvärr inte.

 

Men nu är mina två senaste hhds urkopplade och än så länge funkar den normalt.

OCZ Vertex Plus 120GB är nyformaterad och firmwaren uppdaterad efter det började strula.

Hitachi Deskstar 5K3000 3000GB är bara en partion, kan det vara något sånt som bråkar?

Står oxå att tjänsterna för bitdefender ej reagerar. Så kanske är det som gör att det funkar. får pröva lite olika och utesluta vad som inte är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. SFC hittade alltså inga fel då?

 

Kan du säga på ett ungefär när det började krångla, vad du gjorde strax innan?

Tex. installerat någon hårdvara, disk, program, uppdateringar, firmware, annat?

 

Har du två st. SSD?

Vissa SSD har ju haft det ökända BSOD problemet och speciellt dom med Sandforce Controller.

Så där är det nog bäst att du kontrollerar att du har rätt Firmware och version, detta hittar du på respektive tillverkares support forum.

 

Ev. kanske du skulle koppla ur SSD och endast köra med en HDD och se om problemet kvarstår.

 

Dina diskar och SSD är dessa satta till SATA mode AHCI eller IDE i BIOS?

 

Din 3TB hårddisk, hur är den formaterad för vanlig MBR partition kan bara se 2TB. För att få se hela 3TB partitionen krävs att den formateras i GPT (GUID Partition table)

Men du kanske delat upp den i olika partitioner?

Se här för mer info ang. diskar som är större än 2TB http://msdn.microsof...e/gg463525.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD diskarna är rätt o den senaste firmwaren.

 

Just nu pekar allt på att det är 3TB disken som gör att det inte funkar och den är en GPT partion på ca 3TB endast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla detta jag skrev också:

Dina diskar och SSD är dessa satta till SATA mode AHCI eller IDE i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att problemen började efter att du installerat 3TB disken?

 

Windows 7 -64 bit som du har hanterar GPT, däremot så krävs det även stöd för detta i hårdvaran.

Tex. Intels Extensible Firmware Interface (EFI) BIOS stöder GPT.

Du måste nog kolla upp om ditt moderkort har hårdvarustödet för mer än 2TB diskar.

 

Det kan ju också finnas en nyare BIOS för ditt moderkort som har stöd för 3TB diskar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja problemen har ju just börjat. Har ju använt den i två månader utan problem, där emot har jag nog just fyllt den till 2TB.

 

Min bios är tyvärr från 2009-09-28 och det är den senaste, så det kan mycket väl vara det som är felet, har oxå upptäckt att i bland när man startar datorn klagar SMART på den disken och i bland inte.

 

Är helt enkelt dax att uppgradera lite då, moderkort, processor, kyl och minnen. Hade dock tänkt vänta på Ivy bridge och se vad den hamnar i prestanda i jämnförelse med en Intel Core i7 2600K 3,4GHz klockad till typ 5,0GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så kan du ju stoppa in en annan SATA disc controller, om moderkortet orsakar detta problem vill säga.

Tex. ett med PCI-Express x1 (lilla PCI-E kontakten).

Prisjakt: http://www.prisjakt....ams=l=s83969678

 

Är detta ditt moderkort: http://www.gigabyte....spx?pid=2840#sp

 

Det kan ju vara något helt annat som spökar, tex. någon av dina SSD, minnen, eller s/w, drivrutiner etc.

 

Så bästa är ju att koppla ur 3TB disken först och köra så ett tag, fungerar datorn problemfritt så koppla in 3TB disken igen och se om problemen börjar. Koppla då ur den igen och se om allt verkar stabilt igen.

 

Skifta också SATA kabel med en av dom andra diskarna som du kopplat ur.

Och senaste drivrutinerna har du också?

 

Det är ibland inte helt enkelt och självklart exakt vad som krånglar när det är intermittenta fel, som kommer och går.

 

Själv är jag också sugen på Ivy bridge.:D

Men min 2600K fungerar alldeles utmärkt, fast moderkortet har ju stöd för nya 22nm CPU.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det jag skrev ovan, så har jag även tittat på din minidumpfil och lägger upp första raden Crash list som html.

När du kollar på tex. Winguiders eller Tunes länkar i början av tråden eller googlar så är det viktigt att även titta efter Parameter 1 och 2 förutom själva Bug check code.

report.html

 

Samt huvudinfon som text fil:

[log]==================================================

Dump File : 022012-17222-01.dmp

Crash Time : 2012-02-22 06:56:36

Bug Check String : MULTIPLE_IRP_COMPLETE_REQUESTS

Bug Check Code : 0x00000044

Parameter 1 : fffffa80`0a5dd8b0

Parameter 2 : 00000000`00001d7b

Parameter 3 : 00000000`00000000

Parameter 4 : 00000000`00000000

Caused By Driver : fltmgr.sys

Caused By Address : fltmgr.sys+16df

File Description :

Product Name :

Company :

File Version :

Processor : x64

Crash Address : ntoskrnl.exe+7cc40

Stack Address 1 :

Stack Address 2 :

Stack Address 3 :

Computer Name :

Full Path :

Processors Count : 2

Major Version : 15

Minor Version : 7601

Dump File Size : 352 655

==================================================[/log]

 

Där ser man att Fltmgr.sys (Microsoft Windows file system filter manager file) orsakar problemet.

http://www.fltmgrsyserrorfix.com/

Citat:

Fltmgr.sys is “Microsoft Filesystem Filter Manager” which is an important file system of Windows OS. This file system is responsible for correct arrangement and location of files in the hard drive of your PC. With the help of this valuable file Windows makes sure that data written on hard drive is not corrupted. When this file becomes corrupt, system is unable to read and process the stored files of hard disk and can also results in data loss situations. Therefore, you must fix fltmgr.sys error if you don’t want to lose your valuable data.

 

Det kan tyda på korrupt filsystem, fel på disken (läsproblem SSD?), troligen då systemdisken.

Lite googling gav också att ditt antivirus program Bit Defender kan vara boven i dramat.

 

Möjligheten finns ju förstås att försöka reparera din Windows installation genom uppgraderings alternativet och då kan du kolla in detta inlägg #4 http://eforum.idg.se...ost__p__1557704

 

Kanske någon annan har någon bättre idé.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kvar står i mindre grad nu när disken är inkopplad, startar jag tex utorrent o börjar ladda ner något till disken blå skärmar det direkt, men om jag flyttar o raderar o använder andra program som använder disken så är det lugnt.

 

Hade fyllt disken till 2.4TB, så är inte säkert det är biosen ändå. ska se om jag hittar något diagnostik program o köra på disken så den inte är paj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du såg mitt tidigare inlägg #20?

 

Diagnostikprogram:

Normalt kör man Hitachi Drive Fitness Test (DFT) men för din Hitachi Deskstar 5K3000 3000GB går inte detta - DFT stöder inte 3TB diskar.

 

Kontakta Hitachis support och du lär väl ha garanti kvar på den?

Tel. Sweden 752-40-05-69

E-Mail the Technical Support Center

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå väl medveten om att det inte funkar till min disk.

 

Garanti kvar.

 

Men funderade på om det fanns något annat program som kunde kolla disken.

 

Just nu håller jag på att tömma den.

 

Ska pröva byta antivirus med o även formatera 3TB disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde BSOD-analys på dumpfilen och resultatet blev enligt nedan och inte entydigt, när man googlar på BSOD och ntkrnlmp.exe så handlar det ofta om minnesproblem, ibland får man ett resultat som pekar direkt på ett specifikt problem men inte denna gång. :

 

post-124424-0-82918400-1329917942_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...