Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ni som behöver redigera hosts filen


cybertears

Rekommendera Poster

jag fick tidigare att jag inte hade rättigheter att ändra hosts filen fast jag ligger på adminsidan.

för att kunna redigera filen så ska du ta egenskaper på hostsfilen--->Säkerhet---> och så lägger du till dig själv och sedan ger dig själv fulla rättigheter, nu ska du kunna redigera filen :)

post-124092-0-30472700-1329570085_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och VIPS! har du gett varenda smitta/kodsnutt som körs i din dator rätt att skriva in vad som helst till HOSTS filen....

 

Hur lätt blir det att surfa sedan???

 

Ett hyffsat tips, men lite missriktat, då det endast underlättar för alla smittor som datorn kan utsättas för. Och vi vet alla att virusskydden inte alltid hänger med.. så do kan man inte förlita sig på! (De är mer som ett brandlarm, Varnar när något redan HAR HÄNT!, men då är det lite sent!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog hålla med här, finns ingen anledning att ge ut utökande rättigheter för filer/mappar som inte behöver/ska ha det.

Och hur ofta editerar man sin hostfil egentligen, när finns behovet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man ska blockera en hemsida så kan man använda sig av hosts filen

 

 

 

 

Kan nog hålla med här, finns ingen anledning att ge ut utökande rättigheter för filer/mappar som inte behöver/ska ha det.

Och hur ofta editerar man sin hostfil egentligen, när finns behovet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man ska blockera en hemsida så kan man använda sig av hosts filen

 

Är det inte bättre (enklare?) att göra det i brandväggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hosts-filen skall inte vara skrivbar för vanliga användare. Av säkerhetskäl är det bra att ha IP-nummren till bank och motsvarande i hosts-filen. Det motverkar DNS-förgiftning. Också lokala servrar bör finnas där såvida man inte har en lokal DNS-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...