Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud i högtalarna och inget ljudkort hittas


Hoffe3

Rekommendera Poster

Hej

 

Vi har en dator som vi nyligen installerade windows xp på. Tidigare provade vi ubuntu som låg som enda operativsystem. Problemet är att det saknas ljud på datorn nu. Om det beror på bytet av operativsystem eller något annat har jag ingen aning om.

När jag försöker starta en låt i media player får jag följade felmeddelande:

 

Windows Media Player kan inte spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Antingen finns det inte någon ljudenhet installerad på din dator, eller också används ljudenheten av ett annat program, eller också fungerar den inte som den ska.

 

Ingen annan typ av ljud hörs heller. Jag har tyvärr ingen koll på namnet på vårt ljudkort.

Vad kan vara fel? Hur kan man åtgärda det?

(är ganska obevandrad i datorns värld och terminologi)

 

Tacksam för svar

 

Hoffe3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då får du gå ut på leverantörens sida och ladda ner drivrutiner för datorn

finns det inga drivrutiner för xp så brukar det funka om du väljer drivrutiner för vista

 

//Jesse

 

 

Hej

 

Vi har en dator som vi nyligen installerade windows xp på. Tidigare provade vi ubuntu som låg som enda operativsystem. Problemet är att det saknas ljud på datorn nu. Om det beror på bytet av operativsystem eller något annat har jag ingen aning om.

När jag försöker starta en låt i media player får jag följade felmeddelande:

 

Windows Media Player kan inte spela upp filen på grund av ett problem med ljudenheten. Antingen finns det inte någon ljudenhet installerad på din dator, eller också används ljudenheten av ett annat program, eller också fungerar den inte som den ska.

 

Ingen annan typ av ljud hörs heller. Jag har tyvärr ingen koll på namnet på vårt ljudkort.

Vad kan vara fel? Hur kan man åtgärda det?

(är ganska obevandrad i datorns värld och terminologi)

 

Tacksam för svar

 

Hoffe3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Start och skriv in Enhetshanteraren i Sök fältet. Öppna Enhetshanteraren. Finns det någon "Okänd enhet" med en gulmarkering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, jag ser ingen "Okänd enhet" i listan i Enhetshanteraren.

 

Hoffe3

 

Ok, vad står det att det är för ljudenhet installerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under rubriken Ljud-, video-, och spelenheter i Enhetshanteraren står det

Ljud-CODEC

Mediekontrollenheter

Video-CODEC

Äldre ljuddrivrutiner

Äldre videoinspelningsrutiner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det där hjälpte ju inte mycket. Vad är det för dator? Vet du vad moderkortet heter? Har du ett extra ljudkort eller finns det utgångar för ljud på moderkortet?

 

Du kan prova att högerklicka på Ljud-video-och spelenheter i Enhetshanteraren och Sök efter maskinvaruförändringar, för att se om det ger något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Datorn är en HP Pavilion t3166. Tyvärr har jag ingen koll på vad moderkortet heter. Jag tror att utgångarna för ljudet är kopplade till moderkortet.

 

Jag testade att att söka efter maskinvaruförändringar men inget särskilt hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet är tillbaka!

Tack så hjärtligt för tiden du lagt ner och för att du ville hjälpa mig.

Skönt att det gick att fixa. Nu kan jag ha kontakt med min dotter på

skype igen, till exempel, och mycket annat.

Tack igen och ha en bra kväll.

 

Vänliga hälsningar

 

hoffe3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...