Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det någon som är duktig på urverk?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Som man kan se på mitt gamla en gång ärvda väggurverk, så hänger det ut inuti, på dess baksida, 2 sladdar som skulle kunna vara till ett batteri? Det syns bara 1 spole på bilden, men det är 2 St, den andra syns bara inte, men titta på bild 2 där ser man bättre.

 

Skall/kan dessa 2 spolar kopplas till något som jag kan köpa?

Typ någon liten "mottagare" för batteri, finns ett utrymme på baksidan att stoppa in. Någon som vet? Eller är det röda inuti, någon form av batteri? Eller är jag helt "ute och cycklar".

 

Vill så gärna få klockan att fungera. Någon vänlig själ som har en idé som kan få mitt gamla väggur att gå igen?

post-54989-0-82084700-1329432186_thumb.jpg

post-54989-0-24579100-1329432215_thumb.jpg

post-54989-0-03372400-1329432917_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påstår inte att jag är duktig på urverk men skulle det rymmas ett 4,5 V batteri där?

Skulle kanske vara tänkt att blecken ska böjas runt mässingplupparna..

614386_BB_02_FB.EPS_250.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fusk!? Det ska vara en pendel och ett urverk man drar upp i sådana där klockor!

 

Bra försöka att ta hjälp här men samtidigt, en urmakare skulle säkert tycka det vore intressant att hjälpa dig (och ta dina pengar iofs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Påstår inte att jag är duktig på urverk men skulle det rymmas ett 4,5 V batteri där?

Skulle kanske vara tänkt att blecken ska böjas runt mässingplupparna..

614386_BB_02_FB.EPS_250.jpg

 

Hej,

 

Jo jag tror att det skulle kunna passa precis. Bif. bilder på själva "hålrummet" som finns nedtill (10 cm djupt och ca. 5,5 cm brett), typ en liten "tunnel". Som man kan se är det även ett metallbläck där. Men om det nu är så att det är ett 4,5 volts batteri som behövs, fäster man då spolarna på det? Hur i så fall? Bif. även bild på baksidan när den är stängd, så att man får en uppfattning.

post-54989-0-82868200-1329337958_thumb.jpg

post-54989-0-03919400-1329432967_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Vad är det för fusk!? Det ska vara en pendel och ett urverk man drar upp i sådana där klockor!

 

Bra försöka att ta hjälp här men samtidigt, en urmakare skulle säkert tycka det vore intressant att hjälpa dig (och ta dina pengar iofs)

 

Nu har jag bif. ytterligare bilder och tror att batteriteorin kanske är helt rätt. Ja, det borde vara ett urverk som man drar upp, men samtidigt finns det vare sig lås eller nyckel, så troligast är väl då att det är "fusk". Men den är ändå väldigt vacker enligt mitt tycke och urmakarn tänkte jag skulle få vänta. :)

Så hoppas på en lösning här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det nu är så att det är ett 4,5 volts batteri som behövs, fäster man då spolarna på det? Hur i så fall?

 

Spolarna? Menar du de som sitter längst ut på de röda trådarna?

Tycker det ser ut som en bit mässing som är tänkt som kontaktyta för batteriets bleck.

Blecken kan man ju forma som en klämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Spolarna? Menar du de som sitter längst ut på de röda trådarna?

Tycker det ser ut som en bit mässing som är tänkt som kontaktyta för batteriets bleck.

Blecken kan man ju forma som en klämma.

Precis, dom som sitter längst ut (2st). Men det är som två spolar. Ska dessa då sitta mot/klämma gentemot batteriets bleck? Ursäkta kanske dumma frågor, men är ytterst okunnig . Men dom sagt känns och ser ut som spolar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kollar närmare ser det ut att finnas möjlighet att skruva ihop dessa mässingdelar, att kunna klämma fast batteriets bleck, fast lite på fel ledd.. OM det nu ska sitta ett sådant batteri där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Nu när jag kollar närmare ser det ut att finnas möjlighet att skruva ihop dessa mässingdelar, att kunna klämma fast batteriets bleck, fast lite på fel ledd.. OM det nu ska sitta ett sådant batteri där..

Men jag provar imorgon. Men är det en enkel manöver? Precis som du kanske ser, så är det en liten mutter, ytterst på de bägge spolarna. Men hur menar du då? Ska man lossa muttern och på ngt. vis skruva mot batteriets bleck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja ska och ska, jag vet ju inte om det ska vara ett sådant batteri där.

Men om man rullar batteriets bleck som en tunnbrödsrulle, rulltårta osv. och sedan lossar muttern, trär in "staven" i rullen, klämmer fast med muttern så torde det bli tillräcklig kontakt.

Men "normalt" hade väl varit med en konstruktion som klämmer på "platten" på blecket, inte på sidorna.

Men det kan ju ha funnits andra batterityper förr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Mja ska och ska, jag vet ju inte om det ska vara ett sådant batteri där.

Men om man rullar batteriets bleck som en tunnbrödsrulle, rulltårta osv. och sedan lossar muttern, trär in "staven" i rullen, klämmer fast med muttern så torde det bli tillräcklig kontakt.

Men "normalt" hade väl varit med en konstruktion som klämmer på "platten" på blecket, inte på sidorna.

Men det kan ju ha funnits andra batterityper förr..

 

Tack! Då testar jag idag och återkommer under dagen om det fungerade eller inte! Verkligen tack för ditt engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, jag skulle nog ta en batterieliminator, eller mindre batterier, och testa mig fram.

Mata klockan med 1,5 V, se vad som sker, vända polaritet, öka spänning och se när den vaknar till liv.

 

Visst, 4,5 V är ingen hög spänning, borde inte vara något problem/fara för klockan, men testa om du kan med enkla medel om klockan vaknar av den spänningen eller lägre spänningar.

 

Om du inte har en batterieliminator ta vanliga AA batterier och sätt i serie och anslut. Enklast om du får hjälp att hålla ihop dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Mmh, jag skulle nog ta en batterieliminator, eller mindre batterier, och testa mig fram.

Mata klockan med 1,5 V, se vad som sker, vända polaritet, öka spänning och se när den vaknar till liv.

 

Visst, 4,5 V är ingen hög spänning, borde inte vara något problem/fara för klockan, men testa om du kan med enkla medel om klockan vaknar av den spänningen eller lägre spänningar.

 

Om du inte har en batterieliminator ta vanliga AA batterier och sätt i serie och anslut. Enklast om du får hjälp att hålla ihop dem...

 

Det verkar fungera med ett 4,5 volts batteri, men ändå inte.... Den har "vaknat" med den tickar typ 7 sekunder för att sedan stanna. Men om jag "knäpper" på själva verket, så går den igång igen och tickar ngr. sekunder till för att sedan stanna... Har jag satt polerna fel? Kanske så behövs det ett starkare batteri? Se med fördel bilden.

post-54989-0-33166500-1329394554_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är väl 9 V batteri?

Låter ju som att klockan inte riktigt orkar med.

 

Fast som sagt, om du kan testa med en batterieliminator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Mja ska och ska, jag vet ju inte om det ska vara ett sådant batteri där.

Men om man rullar batteriets bleck som en tunnbrödsrulle, rulltårta osv. och sedan lossar muttern, trär in "staven" i rullen, klämmer fast med muttern så torde det bli tillräcklig kontakt.

Men "normalt" hade väl varit med en konstruktion som klämmer på "platten" på blecket, inte på sidorna.

Men det kan ju ha funnits andra batterityper förr..

 

Har dessvärre ingen batterieliminator, men jag tror ändå att det nog ska vara 4,5 V med tanke på passform osv. Vad jag upptäckt är att när man manuellt snurrar visarna, så går urverket igång. Verkar som om det kanske är en smörjningsfråga? Men eftersom urverket verkar vara förseglat - kan det vara idé att smörja visarna, att det kanske är "dom" som tar emot? Den tickar nu från och till hela tiden, men den går alldeles för sakta. Kanske att den bara behöver "komma igång"? Men jag har nu köpp 3 olika batterihållare, en för 4 (1,5v) en för 6 (1,5 V) och en för 8 (1,5 V) ska prova mig fram. Om det inte går, blir väl ändå urmakaren ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Står det inte 4V på den röda spolen i de första bilderna av din klocka?

 

Samma klocka?

 

http://unt.lokus.se/Visa/Vasterbotten/Prylar/Klockor-Smycken/forgylld-vaggklocka-_4994746/

 

Se inlägg 21 om segt urverk.

 

http://www.urbra.se/forum2/index.php?action=recent;start=20

 

Det var riktigt likt!!! Inte likadan, men mycket lik. Ang. den röda spolen så ser det så ut (4V) - fast inte tydligt, men så är det säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Har du testat klockan liggandes?

Kanske är så att den måste hänga rakt trots att den är batteridriven?

 

Japp, den har legat hela tiden, så kanske den bör hängas trots allt för att fungera korrekt? Men nu har den gått (liggandes) sedan kl. 18:00, så kanske börjar den "leva" igen och det är på 4,5 V batteriet och inget annat. Stort tack. Rapporterar vidare imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag vill härmed tacka djupast för all hjälp! Det fungerar nu äntligen och med ett 4,5 V batteri. Den fick gå ett dygn och nu verkar den ha kommit "tillbaka".

Stort stort tack för hjälpen. Är innerligt tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...