Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnesproblem i Vista


Ahulthen

Rekommendera Poster

Hej,jag har en stationär dator Fujitsu Siemens Amilo 34P med Windows Vista 64 bitars.

Om jag markerar alla filer och mappar på C(inklusive dolda filer och mappar) så blir det minne som jag har använt och det som datorn påstår att jag har använt mer än 40 GB skillnad. Vad är felet ?

Vad är det som tar 40 GB på datorn och som inte finns i vanliga mappar ?

Det blir bara kortsiktig effekt på minnet med att avinstallera program och radera eller flytta filer.

Windows Vista upptar 31 GB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har du nog missförstått lite. Vista tar upp 31 GB av hårddisken, inte minne. Om du undrar över skillnaden mellan 31 GB och 40 GB, så beror det säkert på System Volume Information filen. Högerklickar du på den och egenskaper, står det säkert 0 filer eller något liknande.

 

Klicka på Start och skriv cmd i sökrutan. Högerklicka på cmd och välj Kör som administratör(viktigt). Skriv sedan i följande i den svarta rutan, vssadmin list shadowstorage, då kan du se hur stor System Volume Information filen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara sa Windows Vista tog upp 31 GB på hårddisken,det handlar inte om skillnaden mellan 31 GB och 40 GB.

Jag ska förtydliga det antal GB som det blir ledigt om man tar hela hårddisk C minus det antal GB som jag har använt(om man markerar alla mappar och filer) och den mängden ledigt minne som det finns på hårddisken enligt datorn,den skillnaden är mer än 40 GB.

Så på något sett har mer än 40 GB försvunnit. Att ta bort mappar och filer från C påverkar bara minnet tillfälligt ,nästa gång datorn sätts på igen så har det som gjorde för att utöka mängden ledigt minne inte haft någon effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du även valt att aktivera visning av operativsystemfiler, vilket är en annan sak än dolda filer?

 

Även om du gör det så kommer inte innehållet i mappen "System restore" att räknas med när du markerar alla mappar och filer, så som vertpre skriver, dvs att markera alla mappar och filer för att få reda på hur mycket av hårddisken som används fungerar dåligt. Mappen "System restore" kan vara upp mot 20% av hårddisken om man inte har ändrat själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ser i t.ex. utforskaren är det du bl.a. talat om för utforskaren att visa!

Så om du INTE visar dolda filer, då räknas deras storlek inte med.

Visar du INTE Systemfiler så visas inte deras storlek heller...

 

Sedan finns det ytterligare en slkillnad.. Högerklickar du på t.ex. program-mappen så ser du 2 storlekar.. Storlek & storlek på disk.. Skillnaden däemmellan beror på diskens klusterstorlek..

 

Stora kluster med massa små filer ger en större "förlust" i.o.m. att du endast kan förvara en fil i ett kluster, oavsätt hur mycker "döyta" klustret får över efter filen!

 

Så allt beror på VAD man vill se och hur man räknar! :) (om man får säga så!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara sa Windows Vista tog upp 31 GB på hårddisken,det handlar inte om skillnaden mellan 31 GB och 40 GB.

Jag ska förtydliga det antal GB som det blir ledigt om man tar hela hårddisk C minus det antal GB som jag har använt(om man markerar alla mappar och filer) och den mängden ledigt minne som det finns på hårddisken enligt datorn,den skillnaden är mer än 40 GB.

Så på något sett har mer än 40 GB försvunnit. Att ta bort mappar och filer från C påverkar bara minnet tillfälligt ,nästa gång datorn sätts på igen så har det som gjorde för att utöka mängden ledigt minne inte haft någon effekt.

 

Har du tittat i Kommandotolken, som jag skrev i min första post?

Det skulle vara bra att få veta hur stor filen är. Bara för att se om dina saknade GB ligger där.

 

Sedan undrar jag hur stor disken är och hur stor Windows säger att disken är. En hårddisk på 300 GB blir inte 300 GB i Windows. I Windows är 1 GB lika med 1,074 GB. Man får alltså dela 300 med 1,074 för att tillgängligt utrymme på hårddisken, alltså 279 GB. Man "förlorar" 21 GB innan något har blivit installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i Kommandotolken, som jag skrev i min första post?

Det skulle vara bra att få veta hur stor filen är. Bara för att se om dina saknade GB ligger där.

 

Sedan undrar jag hur stor disken är och hur stor Windows säger att disken är. En hårddisk på 300 GB blir inte 300 GB i Windows. I Windows är 1 GB lika med 1,074 GB. Man får alltså dela 300 med 1,074 för att tillgängligt utrymme på hårddisken, alltså 279 GB. Man "förlorar" 21 GB innan något har blivit installerat.

Det gick inte i kommandotolken utan det står : "Du har inte rätt behörighet att utföra det kommandot Kör det här kommandot från ett kommandofönster med förhöjda administratörsprivilegier " : Jag har bara ett användarkonto som är ett och har inga problem med att installera program.

Hårddisken är på 106 GB ,använde förut som mest 66 GB och hade mer än 30 GB ledigt ,nu så får jag ibland meddelanden om att det är ont om ledigt utrymme och har tagit bort filer och avinstallerat program och lyckas öka minnet tillfälligt,men effekten är borta när datorn startas igen. Har tagit alla systemåterställningspunkter utom den senaste ,använt scandisk och defragmanterat hårddisken.Senaste veckan har jag tagit bort nästan tre GB och det märks inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte i kommandotolken utan det står : "Du har inte rätt behörighet att utföra det kommandot Kör det här kommandot från ett kommandofönster med förhöjda administratörsprivilegier " : Jag har bara ett användarkonto som är ett och har inga problem med att installera program.

Hårddisken är på 106 GB ,använde förut som mest 66 GB och hade mer än 30 GB ledigt ,nu så får jag ibland meddelanden om att det är ont om ledigt utrymme och har tagit bort filer och avinstallerat program och lyckas öka minnet tillfälligt,men effekten är borta när datorn startas igen. Har tagit alla systemåterställningspunkter utom den senaste ,använt scandisk och defragmanterat hårddisken.Senaste veckan har jag tagit bort nästan tre GB och det märks inte längre.

 

Som jag redan har skrivit, måste du högerklicka på CMD och välja "Kör som administratör". Det har ingen betydelse att du bara har ett användarkonto med rättigheter. Du måste ändå göra som jag har skrivit, annars fungerar det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tittat i System Volume Information filen,det står :

Använt lagringsutrymme:0 B

Allokerat lagringsutrymme:0 B

Största tillåtna lagringsutrymme: 11,396 GB

 

Hur som helst jag markerar alla mappar och filer,inklusive dolda mappar och filer och systemfiler så har jag använt 67 av 106 GB,enligt datorn har jag mindre än 1 GB ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
virtuosen2

Kör Ccleaner, låt den städa din dator och kolla om det hjälper.

Ccleaner är gratis, bara googla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner hjälpte lite,men det är fortfarande omkring 30 GB som jag inte förstår varför datorn inte registrerar som ledigt utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Hur mycket RAM har du installerat i burken?

64-bitars windows gillar inte att man har mindre än 4GB RAM installerat. Eftersom det är en gammal burk, kanske du har mindre än 4GB? (Med 8GB går burken som en oljad blixt!)

Har man för lite RAM (exempelvis 2GB) på ett 64-bitars-win, så blir swapfilen ganska stor, samt slöar ner systemet rejält.

 

OM (jag säger inte att det är sant, men OM) felet är hårdvarurelaterat kan det bero på följande: För lite RAM, därför äts din hårddisk upp av SWAP-filerna, alternativt att din hårddisk börjar bli minimal för både OS och allt det andra. (Jag själv tänker inte ens på GB längre när det gäller lagringsutrymme på mina PC, där räknar jag i TB, alternativt hundratals GB). Om du förstår vad jag menar...

 

Mitt tips är att göra en "clean install" av windows, innan du börjar gå ut och köpa ny hårdvara. Tänk på att spara viktiga filer innan! Funkar inte detta tips, så är det en större hårddisk samt mer RAM-minne antagligen som gäller. Stora hårddiskar (mekaniska) kostar inte så mycket pengar, men det kan vara dyrt att stoppa in mer minne i din burk, eftersom det antagligen är DDR2 som gäller, och dessa börjar bli dyra nu när DDR2 inte massproduceras längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tittat i System Volume Information filen,det står :

Använt lagringsutrymme:0 B

Allokerat lagringsutrymme:0 B

Största tillåtna lagringsutrymme: 11,396 GB

 

Hur som helst jag markerar alla mappar och filer,inklusive dolda mappar och filer och systemfiler så har jag använt 67 av 106 GB,enligt datorn har jag mindre än 1 GB ledigt.

 

Hej, det där verkar lite konstigt. Har du tittat på rätt partition, betyder det att du inte har några "Återställningspunkter". Det är ju inte bra. Du borde gå in i Systemåterställning och aktivera funktionen för C: disken. Har du Återställningspunkter så är nog siffrorna ovan från en annan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu aktiverat återställningspunkter på datorn. Min dator har 4GB ram minne,är från 2009 och har Amd Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5000+ .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

När du säger att du har 106GB disk!

 

Varifrån hämtar du informationen: 106GB???

 

Är det genom att t.ex. starta utforskaren, och högerklicka på C:\ (under "dator") och välja egenskaper? i flik: Allmänt visas bl.a. Använt utrymme, ledigt utrymme och kapacitet!

 

Är det via "diskhantering"?? Eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går in på egenskaper för C och allmänt så står det använt utrymmme: 101 GB, ledigt: 4,33 GB och kapacitet: 106 GB

Om jag markerar alla filer och mappar inklusive dolda filer och mappar och systemfiler blir storlek: 59,7 GB och storlek på disk: 60,4 GB . Om jag bara markerar de filer och mappar som jag själv har skapat eller laddat ner eller beror på installerade dataprogram utom Windows så blir det 22,9 respektive 23,3 GB

Windows är storlek 32,2 GB och storlek på disk 32,4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

OK! Så om du startar diskrensning!

och låter den beräkna färdigt!!!

 

Vilka "mappar" anser den vara störst!:

 

Temporära internetfiler?

Papperskorgen?

Temporära filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Min dator gick sönder helt hållet och nu har jag gjort fabriksåterställning så att allt fungerar normalt igen.

Innan jag gjorde fabriksåterställning så tog jag ut hårddisken och stoppade den i ett hårddiskkabinett och läste den då på en annan dator,jag blev då förvånad att den felaktiga informationen om hur minne som var kvar fanns kvar eftersom jag trodde att felet fanns i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...