Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa multifunktionsskrivaren?


ramo_and

Rekommendera Poster

Tjo,

 

Vår skrivare på jobbet har gått sönder så det är dags att köpa ny. Frågan är bara, vilken skall man köpa? Är ju rena djungeln...

 

Det vi är ute efter är en multifunktionsskrivare. Ska man ha laser eller bläckstråle? Vi skriver ut rätt mycket, både papper med ren text och med stora bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laser om inte bilderna är foton som ska skrivas ut på fotopapper.

Tänk på att en del sådana skrivare


  •  
  • Kan skanna A3 men inte skriva ut A3.
  • Kan skanna i färg men inte skriva ut i färg.
     

(Lätt att missa)

 

Fördel tycker jag om pappersmagasinet rymmer 500 ark (eller mer) så att man lägga i en hel bunt.

Fördel om den har ett magasin för hålat och ett för ohålat (ja, beroende på hur man brukar skriva ut)

 

Kolla också upp om maskinen har fax eller ej - om det är något som behövs.

 

Hastigheten - hur/vad brukar ni skriva ut?

("rätt mycket" - mycket åt gången eller totalt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte vad ni har för skrivare nu och mer i detalj vilka behov ni har.

Jag har dock haft en HP OfficeJet 8500a Plus e-AIO i ett år nu och är mycket nöjd.

Den kostar hälften av motsv laser och har en mängd möjligheter och finesser bl a

anslutning till Wi-Fi nätverk, internet och ePrintCenter.

Skulle den paja (vilket den säkert gör förr eller något senare) så är den inte dyrare

än att man kan köpa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har haft en HP OfficeJet 8500 som nu har gått sönder.. vet inte om vi vill köpa en sån igen då.. :)

 

Va tror ni om nån av dessa:

 

HP LaserJet Pro CM1415fnw

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616553

 

eller

 

Samsung CLX-3185N

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601085#extra

Nja, jag skulle inte köpa in någon av dessa till min arbetsplats, om skrivaren är standardskrivare för "alla" utskrifter.

Möjligen skulle jag komplettera med en snabb sv/vit laser.

 

Plus:

Skulle inte köpa en skrivare med sämre egenskaper än den man haft tidigare.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/ca/en/sm/WF06b/18972-18972-238444-3328086-3328086-3752454-3752457.html?dnr=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle inte köpa in någon av dessa till min arbetsplats, om skrivaren är standardskrivare för "alla" utskrifter.

Möjligen skulle jag komplettera med en snabb sv/vit laser.

 

Plus:

Skulle inte köpa en skrivare med sämre egenskaper än den man haft tidigare.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/ca/en/sm/WF06b/18972-18972-238444-3328086-3328086-3752454-3752457.html?dnr=1

 

Den skrivaren du länkade till är exakt den vi har idag som har gått sönder. Är den bättre än båda dom jag länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skrivaren du länkade till är exakt den vi har idag som har gått sönder. Är den bättre än båda dom jag länkade till?

ja, länkade till din skrivare. Kolla spec. särskilt hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, länkade till din skrivare. Kolla spec. särskilt hastigheten.

 

Aaah ok. Vet du nån liknande skrivare är bättre eller ska vi köpa en likadan till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaah ok. Vet du nån liknande skrivare är bättre eller ska vi köpa en likadan till?

Nja.. HP kan ju detta med skrivare..

Vi hade en Samsung CLX nånting tidigare (vanlig färglaser) funkade bra som tusan men bara ett år..

 

Man kan ju kolla upp vad Dell har också..

 

Skriver man bara ut enstaka papper, som e-post osv. duger ju vilken som helst.

Ska man skriva ut en manual på 254 sidor, eller cadritningar i stort antal, vill man att det ska gå undan.

 

Se över möjligheten att skaffa en multiskrivare för enstaka färgutskrifter och skanning och en vanlig laser, färg eller bara monokrom, för mängdjobben.

 

edit: länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att säga något generellt om skrivare eftersom behoven kan se helt olika ut.

Tag kontakt med några säljare efter att ha gjort en analys av utskriftsbehovet och de övriga

funktioner som är aktuella.

HP är marknadsledare på mindre skrivare - både laser och bläckstråle - för större grejor hamnar vi på

Canon och Xerox t ex.

Jag har genom åren köpt in massor med skrivare som kostat från några tusenlappar upp till

en halv miljon. De har haft helt olika prestanda och svarat upp mot helt olika behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

DELL - ja den verkar bra tycker jag. Går att komplettera med en 250-arkslåda. Bra om man vill skilja på hålat & ohålat papper.

 

OBS! Dell har dubbelsidig utskrift. Xerox har detta som tillbehör (heter då 6180MFP/D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DELL - ja den verkar bra tycker jag. Går att komplettera med en 250-arkslåda. Bra om man vill skilja på hålat & ohålat papper.

 

OBS! Dell har dubbelsidig utskrift. Xerox har detta som tillbehör (heter då 6180MFP/D)

 

Tror du den är bättre än den HP skrivaren vi har haft? Dell skrivaren alltså.

 

Kan tillägga att vi skriver oftast inte ut saker som är mer än 20 sidor. Men det blir rätt mycket utskrifter av enstaka blad, typ fakturor och liknande. Sen ibland skriver vi ut powerpoint-presentationer som kan vara kanske 10 sidor helt i färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du den är bättre än den HP skrivaren vi har haft? Dell skrivaren alltså.

Jag har svårt att avgöra vad som egentligen är bättre..

Kika lite på Prisjakt kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur e de me upplösning, behöver man mer än 600 dpi på utskrifter? För om man jämför HP Officejet 8500 med Dell-skrivaren så har ju HP:n högre dpi på utskrifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir nog en HP Officejet 8500. Väljer mellan den och Canon Pixma MG6250. Laserskrivare blev för dyrt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fundera över utskriftsbehovet och låt detta styra valet av skrivare.

 

  • Hur många utskrifter gör ni på en månad eller år?
  • Vilken typ av utskrifter?
  • Hastighet viktig?
  • Har ni behov av skanning och i så fall vilken storlek (A3 eller A4)?
  • Kopiator?
  • Dubbelsidig utskrift?
  • Priset samt pris för förbrukningsmaterial etc?
  • Behov av Serviceavtal?
  • Vilket pris/utskrift hamnar ni då på?
  • Annat?

Har du/ni inte behov av fotoutskrifter, men i övrigt skriver ut rätt mycket så är nog en laserskrivare det bästa valet.

Visserligen får man ibland byta toner kassett, men långt ifrån lika ofta som byte av bläckpatroner.

 

Finns mycket tester att läsa och här är en test över 5 st. för hemmabruk och mindre kontor som även går att köra trådlöst, fast detta behöver ni ju inte använda förstås.

En av skrivarna i testet blir helt utdömd.

PC För Alla 2012-02-11 Test: 5 trådlösa färglaser som klarar allt

 

Konsumentguiden - Test av laserskrivare, laser skrivare tester - sidan 1 av 21

 

Råd & Rön 2012-02-12 Skrivare

Citat:

Priset och hastigheten per utskrift skiljer enormt mycket mellan olika skrivare. Det visar vårt senaste test.

 

Vi testar numera alla sorters skrivare enligt samma kriterier. När du köper det här testet får du även tillgång till våra tester av multiskrivare och standardskrivare från 2011.

 

Råd & Rön utför professionella laboratorietester för att göra det enklare att välja bra produkter. Testprogrammet är djupgående och vi testar detaljer som du som köpare inte kan se i affären.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en annan bra översikt:

http://www.idg.se/2....-mindre-foretag

Den är några år gammal men om en viss modell inte finns kvar så har den säkert fått en uppdaterad efterföljare med förbättrade egenskaper. De flesta av dessa färglaserskrivare bör dock fortf finnas på marknaden.

Färglaser är nog det givna alternativet så fort vi talar om ett "kontor" med fler än en medarbetare. För hemmaföretagaren med ett begränsat utskriftsbehov och behov av kopiator/scanner/fax i en enhet kan en "all-in-one" bläckstråleskrivare vara lösningen. Men så fort det blir lite större utskriftsvolymer - i synnerhet i färg - blir kostnaden för bläck stor i synnerhet i förhållande till skrivarens inköpskostnad!

Tänk också på att utskrifter från bläckstråleskrivare inte är vattensäkra. Skickar man t ex fakturor till kunder utskrivna med bläckstråle kan det lätt bli smetigt om brevbäraren får regnvatten i posten den dagen!

Å andra sidan kan en dyrare färglaser knappast utrangeras som den går sönder utan där blir det fråga om serviceavtal åtminstone under de första åren.

Men en lite dyrare färglaser har bättre kvalitet och bör hålla längre än de plastiga bläckstråleskrivarna som har livslängder på ett par år enligt min erfarenhet. Och det ganska oberoende av hur mycket de får jobba!

Det är alltså i första hand volymerna och typen av utskrifter som avgör valet av skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fundera över utskriftsbehovet och låt detta styra valet av skrivare.

 

  • Hur många utskrifter gör ni på en månad eller år?
  • Vilken typ av utskrifter?
  • Hastighet viktig?
  • Har ni behov av skanning och i så fall vilken storlek (A3 eller A4)?
  • Kopiator?
  • Dubbelsidig utskrift?
  • Priset samt pris för förbrukningsmaterial etc?
  • Behov av Serviceavtal?
  • Vilket pris/utskrift hamnar ni då på?
  • Annat?

Har du/ni inte behov av fotoutskrifter, men i övrigt skriver ut rätt mycket så är nog en laserskrivare det bästa valet.

Visserligen får man ibland byta toner kassett, men långt ifrån lika ofta som byte av bläckpatroner.

 

Finns mycket tester att läsa och här är en test över 5 st. för hemmabruk och mindre kontor som även går att köra trådlöst, fast detta behöver ni ju inte använda förstås.

En av skrivarna i testet blir helt utdömd.

PC För Alla 2012-02-11 Test: 5 trådlösa färglaser som klarar allt

 

Konsumentguiden - Test av laserskrivare, laser skrivare tester - sidan 1 av 21

 

Råd & Rön 2012-02-12 Skrivare

Citat:

Priset och hastigheten per utskrift skiljer enormt mycket mellan olika skrivare. Det visar vårt senaste test.

 

Vi testar numera alla sorters skrivare enligt samma kriterier. När du köper det här testet får du även tillgång till våra tester av multiskrivare och standardskrivare från 2011.

 

Råd & Rön utför professionella laboratorietester för att göra det enklare att välja bra produkter. Testprogrammet är djupgående och vi testar detaljer som du som köpare inte kan se i affären.

 

Mvh

 

Det som är viktigast är att den är billig i drift och skriver ut hyfsat snabbt. Skrivaren måste också ha kopiator och scanner. Dubbelsidig utskrift är en klar fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...