Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD problem


ekbergjens

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter på en laptop med Windows 7 Professional. Helt plötsligt började DVD-läsaren att krångla och nu känns inte skrivor igen. Så fort jag sätter i en DVD-skiva (exempelvis Windows 7) så tror läsaren att det är en tom CD-skiva.

 

Jag har provat skivan på andra datorer och där fungerar det felfritt. Jag har också testat med en DVD-läsare ansluten via USB och där tar det stopp.

 

Jag kan boota med skivan och startar jag datorn i Felsäkert läge så fungerar det.

 

Jag antar att det inte är något fel på läsarna utan att det är någonting i Windows som strular. Jag har installerat Daemon Tools men även provat att avinstallera utan framgång.

 

Någon som känner igen detta eller kanske har en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Enhetshanteraren och avinstallera DVD enheten. Starta om och låt Windows installera den igen. Ibland kan de räcka.

 

Du kan också prova med Win 7 Felsökning och se vad ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Enhetshanteraren och avinstallera DVD enheten. Starta om och låt Windows installera den igen. Ibland kan de räcka.

 

Du kan också prova med Win 7 Felsökning och se vad ger.

 

Har provat det men utan framgång. Funderar på om någon av de tjänster som startar med Windows kan spöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera)?

 

Nope. Allt ser ut att fungera som det ska. Efter en del felsökning så är jag tämligen säker på att någon tjänst som startar med Windows ställer till det. Jag vet dock inte vilken och det är några stycken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att alla sorters CD-skivor (R, RW, köpta) fungerar men inga DVD-skivor (R, RW, köpta)?

Då kan det vara problem med DVD-lasern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat det men utan framgång. Funderar på om någon av de tjänster som startar med Windows kan spöka.

 

Ok, klickade du på Felsökning, Maskinvara och Ljud, Konfigurera en Enhet? Är drivrutinen signerad av Microsoft? Kan du se i Enhetshanteraren.

Du kan också prova förslagen på den här hemsidan. Tänk på att göra en Backup av registret innan du gör några ändringar. Klicka på Arkiv i Regedit och sedan Exportera och spara på skrivbordet.

 

http://capitalhead.com/articles/windows-7-dvd-drive-not-working-problem-missing-disappeared-error-gone-not-found-not-recognized-in-x64-and-x86.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande ingen framgång. Provade att stänga av alla tjänster som startas med Windows och då fungerade spelaren. Är därför helt övertygad om att det är någon av dessa som spökar. Det är dock ett stprt antal så det får väl blir en felsökning på ett dygn eller så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...