Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

svart skärm varför?


reso

Rekommendera Poster

Tack för poängen.

Du har alltså fått upp flera Error / Failure?

 

Liknande som på bilden? //eforum.idg.se/topic/223697-blue-screen-of-death/page__view__findpost__p__1565416

 

Ja då kan du avbryta, Esc eller stäng av datorn.

Finns ingen större anledning att fortsätta om det redan från början kommer upp fel.

 

Vad du sedan kan göra är att plocka ur minnesstickorna och köra med endast ett minne åt gången, för att försöka se om det är fel på bara en minnessticka. Sedan skiftar du minnessticka och kör igen.

 

Att köra testen med mindre minne i datorn går fortare att ta sig igenom minst till test nr. 8

Står mer i länken ovan.

 

Förhoppningsvis kan du då avgöra vilken av dessa minnesstickor som är felande.

Mvh

Tack Mr FlyF.

Jag fick upp ett antal 1000 ! error när jag gick ner och tittade hur det fortskred.

Jag stängde av och började köra i dag nu på morgonen med bara 1 minneskapsel i den första sloten, och då fick jag stänga av igen ! för det blev ett antal hundra error igen innan jag "escapade".

Just nu körs det andra minnet och än så länge inga error.

Sedan skall jag köra dom andra minnen likadant.

Så vi får se hur det går.

 

Där upp i fönstret vid Test står det #8

och där nere vid pass står det 1

Vad jag förstår av den bilden du skickade med så skall jag låta den gå igenom

Pass 7 eller helst Pass 8 eller?

 

Hoppas jag gör rätt nu,

den tuggar och går.

Jag återkommer med rapport när alla 4 minnen är genomkörda.

 

Tack på förhand för MEGA-hjälpen.

Ni är många klippor här på forumet som skulle behöva premieras av något slag.

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som är viktig att påpeka, som folk ofta inte alls tänker på, är att det i många fall är just ESD-skador som får till synes friska minnen att gå sönder..

 

Och vill därmed passa på att inflika:

Kom ihåg att ALLTID använda t.ex. ESD-armband, kopplat till CHASSIET, när du meckar med datorns insida (dvs. öppnar Chassit av någon anledning), så slipper du problem längre fram...

 

(Se t.ex. http://www.webhallen...at_handledsband (65Kr) http://www.kjell.com...-armband-p38324 á 29Kr M.a.o. ett billigt skydd för ens dyra datorkomponenter!)

 

Så Öppna inte ens datorchassiet utan att först ha satt på dej ett ESD(antistat-)armband (Direkt mot huden!) och kopplat krokodilklämman till t.ex. ren metall på fläktgallret baktill på ditt strömlösa datorlåda! (undvik saktidigt att bära syntetkläder!)

På så vis slipper du liknande problem längre fram!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God kväll mina hjälpsamma forumister

 

Efter att ha kört memtest på alla minnen visade det sig att det minnet i den första sloten var kass över 1500 error på 8 pass.

jag har kört olika systemåterställningar och det fanns en som gjorde att datorn startade

Vid ett av dom tillfällen sa datorn att det fattades en fil som hette cng.sys

men den hittade jag inte på skivan så jag körde en reparation igen från skiva

( i vilken ordning vet jag inte) men många var det.

Nu är den igång något knackig och just nu hämtar jag 349! mail.

Jag vet inte om jag törs stänga av den för natten.

 

Är det någon av mina räddare :) som kan ge mej tips på vad jag bör tänka på om den går igång igen.

 

Hur tar man en kopia på hela disken (uti fall att...)

eller något annat tips.

 

Jag skall börja att titta efter en ny burk i stället,

men just nu får jag köra den tills jag fått en ny.

 

Kram till er alla hjälpsamma.

poäng kommer

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera program för kopiera(klona) hela disken. Det här är ett. EaseUs Disk Copy. Du behöver så klart en disk till.

 

Det skapar automatiskt en startbar CD/DVD. Du behöver alltså inte starta Windows för att använda programmet. En guide för programmet har du här.

 

Nu är det ju inte så bra att klona en disk om inte Windows fungerar som det ska. ;)

 

För att kopiera det som du har på datorn, bilder, musik, epost, adresser, favoriter(internetsidor), dokument och annat som du inte vill förlora, gör du som Kranis-97 har sagt. Du kan också kan använda ett USB minne om det inte är för stora filer. Sedan installerar du om Windows. Program måste du installera om.

 

Du kan också köpa en ny hårddisk. Installera Windows och använda den gamla disken som andra disk. Då kan du föra över det som jag nämnt till den nya disken. Sedan kan du formatera disken och ha den som lagringsdisk.

 

Om du tycker att det verkar vara en bra idé, får du inte glömma bort att koppla ur den gamla disken innan du installerar Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera program för kopiera(klona) hela disken. Det här är ett. EaseUs Disk Copy. Du behöver så klart en disk till.

 

Det skapar automatiskt en startbar CD/DVD. Du behöver alltså inte starta Windows för att använda programmet. En guide för programmet har du här.

 

Nu är det ju inte så bra att klona en disk om inte Windows fungerar som det ska. ;)

 

För att kopiera det som du har på datorn, bilder, musik, epost, adresser, favoriter(internetsidor), dokument och annat som du inte vill förlora, gör du som Kranis-97 har sagt. Du kan också kan använda ett USB minne om det inte är för stora filer. Sedan installerar du om Windows. Program måste du installera om.

 

Du kan också köpa en ny hårddisk. Installera Windows och använda den gamla disken som andra disk. Då kan du föra över det som jag nämnt till den nya disken. Sedan kan du formatera disken och ha den som lagringsdisk.

 

Om du tycker att det verkar vara en bra idé, får du inte glömma bort att koppla ur den gamla disken innan du installerar Windows.

Tack för tipsen till er båda ( Kranis oxå)

Jag skall börja se mig om efter en nu "burk"

jag behöver ju ingen skärm eller tangentbord

 

poäng är skickad

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera program för kopiera(klona) hela disken. Du behöver så klart en disk till.

 

Det är dock viktigt att känna till att "KLONING" av en dators hårddisk till en annan dator, (med annat moderkort etc.) sällan blir så lyckat!

 

Det är så att Windows under installationens inledning installerar hårdvaruspecifikt stöd.

Om den andra datorn kräver ett annat stöd, då kommer den nya datorn inte att fungera med den klonade hårddisken!

 

Så byter man hårdvara. t.ex. processorarkitektur, moderkort då är det långt ifrån säkert att "klona".

 

Kloning används professionellt endast på helt identisk hårdvara!

 

Och därmed inte alltid fungerar ifall du t.ex. skall byta moderkort & processor i din dator!

Nog så viktigt att känna till!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock viktigt att känna till att "KLONING" av en dators hårddisk till en annan dator, (med annat moderkort etc.) sällan blir så lyckat!

 

Det är så att Windows under installationens inledning installerar hårdvaruspecifikt stöd.

Om den andra datorn kräver ett annat stöd, då kommer den nya datorn inte att fungera med den klonade hårddisken!

 

Så byter man hårdvara. t.ex. processorarkitektur, moderkort då är det långt ifrån säkert att "klona".

 

Kloning används professionellt endast på helt identisk hårdvara!

 

Och därmed inte alltid fungerar ifall du t.ex. skall byta moderkort & processor i din dator!

Nog så viktigt att känna till!

 

:)

Tackar för det

skall tänka på det vid nyköp av burk.

Förmodligen är det Satadisk i den ny burken, och då kan jag ändå inte

sätta in en ide som den är som sitter i just nu.

Jag skall skaffa en bättre dockningsstation än den jag har och föra över filerna med.

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Med exempelvis Acronis True image kan man klona en hel disk ,men man kan också om man installerar programmet på en annan dator kopiera över enskilda filer ur kloningen.Det samma verkar gälla för EaseUs Disc Copy från ett tidigare inlägg.

Att clona en disk är bekvämt ,men det är praktiskt att tänka på hur användbar kloningen är vid ny dator eller nytt annorlunda moderkort.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Med exempelvis Acronis True image kan man klona en hel disk ,men man kan också om man installerar programmet på en annan dator kopiera över enskilda filer ur kloningen.Det samma verkar gälla för EaseUs Disc Copy från ett tidigare inlägg.

Att clona en disk är bekvämt ,men det är praktiskt att tänka på hur användbar kloningen är vid ny dator eller nytt annorlunda moderkort.

LARSAS

Tack för det lars

Ännu en grj att tänka på

Jag insuper allt innan köpet

 

Tackar

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...