Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor fläkt på max


Hudzzz

Rekommendera Poster

Det som har hänt är att min processorfläkt är på max, redan när jag startat datorn. XP tar nu nästan 7min att starta jämfört med tidigare 1min. Dock funkar allt som det ska när allt väl är igång. Det senaste "stora" ändringen jag gjorde innan allt detta hände, var att installera en belkin USB trådlös router.. Kan detta ha påverkat nåt?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du kan ju börja med att kontrollera förekomsten av damm i datorn.

Just damm som sätter igen kylflänsar för processorkylaren och grafikkortskylaren och även igensatta dammfilter etc. kan ställa till med mycket, inte minst kortare livslängd och i värsta fall att komponenter går sönder.

 

Vissa processorer klockar ned sig om temperaturen överstiger ett visst gränsvärde och även att dom stänger av sig - en skyddsfunktion på vissa moderkort inställd i BIOS.

 

Här är ett exempel på hur det kan se ut när kylflänsarna är igensatta av damm:

Inlägg #16

 

Använd tryckluft på burk.

Finns på dom flesta elektronikaffärer och brukar kosta under hundralappen.

Tex. Kjell & Company http://www.kjell.com...engoring-p18094

 

Dammet som kommer utanför datorn kan du sedan dammsuga upp.

 

Sätt ett finger på fläkten så den inte snurrar upp i alldeles för hög hastighet och riskerar fläktlager samt induktion av spänning från fläktmotorn tillbaks in i moderkortet. Vissa fläktmotorer fungerar som generator också...

 

Tänk på statisk elektricitet, allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art. nr. 38324

 

Börja med att kontrollera detta som sagt, så får du säkert fler tips sedan om det fortfarande är problem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...