Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Terminal skript


Kranis-97

Rekommendera Poster

Linux är lite roligt i det att det kan köra nästan vilken fil som helst. Det finns några krav på det.

 

Ett. Börja filen med #!/bin/sh eller #!<sökväg till tolk>. Dvs vilket program som skall köra filen. /bin/sh är oftast den normala terminalen du redan kör har jag för mig. Sen på de efterföljande raderna skriver du de kommandon du vill utföra.

 

Två. Sätt rättigheter på filen. Det enklaste brukar vara att skriva chmod 755 filnamn. Men det kan vara en äldre metod att göra det, fast jag tror det kommer fungera. Kolla i hjälpfilen för chmod.

 

Sen kör du filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det att fuka. :thumbsup:

 

Men för att jag ska lyckas köra filen måste jag högerklicka på den > Egenskaper > Rättigheter > Se till att Tillåt körning av filen som ett program > Dubbel klicka på den > Välja kör i Terminal i den nya rutan som kommer upp. Kan man inte välja att den ska köras med terminalen när man dubbelklickar på den?

 

(Kör Ubuntu 10.10)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett köra ett skript är det enklast att skriva in filnamnet efter prompten och trycka på enter. Ofta räcker det med att skriva början av filnamnet och sedan trycka på TAB och ENTER. Fodrar dock att filen finns i en katalog, som ingår i PATH. Av säkerhets skäl är det bäst att lägga sina skript i /usr/local/bin och sätta root som ägare. Du måste vara root eller använda sudo för att flytta filen till /usr/local/bin.

 

Standardskalet i linux är bash. Kommandot; man bash visar manualen för bash.

http://www.linuxcommand.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...