Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop CS3


LasseBe

Rekommendera Poster

Om jag tagit alla bilder i RAW (NEF filer) och sedan efter bildbehandling vill markera alla för att byta till Jpeg. Vilket kommando skall då användas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I CS4, CS5 och säkert också CS3 kan du köra ett Script som processar om en hel mapp med bilder åt gången och sparar dessa i en ny mapp.

 

Exempel Photoshop CS5

File > Scripts > Image Processor

 

post-73434-0-79450900-1328963154_thumb.png

 

1. Välj mapp [select Folder]

 

2. Väljer man Save in Same Location så kommer en ny mapp skapas under bildmappen man hämtar från.

 

3. File type Save as Jpeg och ju högre värde på Quality ju större fil. Jag brukar använda värdet 4 ibland för att ta ned en jpeg bild från 4000x3000 punkter och drygt 3MB till 4000x3000 och c:a 600KB med liten kvalitetsförlust, men värdet kan ju sättas högre.

 

Jag brukar också detta för att ta ned bildstorleken ännu mer om bilder skall skickas på e-post eller läggas upp på webbsida och då kan man ta ett mindre värde.

Bara att experimentera med olika värden och är ej säker på max värdet men på CS5 minst 10.

 

Ingenting annat ibockat om man inte vill ändra på antal pixlar för höjd och bredd eller ha bilderna som TIFF.

 

4. Inkludera ICC Profile

 

Klicka Run så tuggar den igenom hela mappen.

 

post-73434-0-99461400-1328963531_thumb.png

 

Och då har man en ny mapp under bildmappen som heter JPEG med dessa bilder.

Kör du flera omgångar i samma mapp får bildnamnen en tilläggssiffra efter _

 

post-73434-0-25631000-1328963155_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...