Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

får ingen bild efter processorbyte ?


monawar

Rekommendera Poster

Datorn brukade slumpvis bara "dö" till slut fick jag nog eftersom att jag inte äns hann starta upp datorn innan den dog... har windows XP idag och ganska dålig processor... hade en AMD Sempron LE-1250 - 2.2GHz - 512KB L2 och jag köpte en ny processor av en kompis för att kunna backa upp mina filer och sedan installera windows 7 64 bitar.

köpte en AMD Athlon X2 6000+ - 3.0GHz - 2MB L2 tidigare så brukade den starta upp i felsäkert läge men nu så dog den även i felsäkert läge OCH till och med när jag försökte starta upp datorn med ubuntu via usb, Temperaturerna i biosen såg bra ut.

Jag tänkte att jag kunde byta ut processorn direkt så kanske det blir någon skillnad, bytte till den nya processorn, och då fick jag ingen bild alls, kom inte äns in på bios eller något, skärmen låg liksom i "vänteläge" typ. läste lite att man kan prova resetta biosen genom att ta bort batteriet en stund, testade det men samma problem...

Stoppade tillbaka gamla processorn och nu får jag ingen bild med den heller, har testat att koppla bort så mycket så möjligt och använda lite ram, men ingen framgång alls...

har detta moderkortet, http://fi.msi.com/product/mb/K9N-Ultra.html#/?div=CPUSupport

 

och ett nvidia geforce 9500 gt 1gb som grafikkort. Det är inte fel på skärmen för jag testade med en annan skärm och sladd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oroligt att du inte fick upp bild med vare sig nya eller gamla processorn.

 

Kanske vi ska konstatera att denna dators bästa tid är passé, att nästa hållplats för den är materialåtervinningsrationen?

 

En fråga som kommer upp är om du säkrat dig på ESD-skador innan du mekat i datorn. Dvs har du jordat dig mot datorn, sett till att inkommande hårdvara varit på samma elektriska potential som du och datorn?

 

När en dator inte reagerar alls är det svårt att felsöka.

 

Orsaken till att den dött tidigare kan vara att nätagget har gått sönder/tappat i effekt, problem med strömförsörjningen antingen i nätagget eller på moderkortet. Kanske att en ny, effekthungrigare processor tog ut det allra sista.

En annan teori, skada på moderkortet. Gör en okulär besiktning, leta efter kondensatorer med bula eller som har spruckit. (sök på google, bad caps så ser du vad du ska leta efter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oroligt att du inte fick upp bild med vare sig nya eller gamla processorn.

 

Kanske vi ska konstatera att denna dators bästa tid är passé, att nästa hållplats för den är materialåtervinningsrationen?

 

En fråga som kommer upp är om du säkrat dig på ESD-skador innan du mekat i datorn. Dvs har du jordat dig mot datorn, sett till att inkommande hårdvara varit på samma elektriska potential som du och datorn?

 

När en dator inte reagerar alls är det svårt att felsöka.

 

Orsaken till att den dött tidigare kan vara att nätagget har gått sönder/tappat i effekt, problem med strömförsörjningen antingen i nätagget eller på moderkortet. Kanske att en ny, effekthungrigare processor tog ut det allra sista.

En annan teori, skada på moderkortet. Gör en okulär besiktning, leta efter kondensatorer med bula eller som har spruckit. (sök på google, bad caps så ser du vad du ska leta efter)

 

Så är det nog. Datorn har gått till de sälla jaktmarkena, tyvärr. (Påminner om XP:s standardbakgrund, de sälla jaktmarkerna alltså.. ;)

Har frågeställaren kvar hårddisken från den döda datorn, kan man/han/hon koppla in den i den nya för att rädda filer som är värdefulla. Men som sagt, den datorn går nog inte att rädda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen än så länge haha, jag hade tur så en av mina kompisar skulle sälja sin dator i delar,samma kille som jag köpte processorn av, så jag gick hem till han och började byta komponenter för att felsöka, när vi bytte ut grafikkortet så fick vi bild iallafall! Men datorn dog fortfarande efter uppstart. Samma sak med ett nytt nättagg...

Så vi satte in hans moderkort ett asus. Då funkade det som det skulle igen!

 

Men nu till mitt andra problem! När jag har 2 x 2Gb ram-minne ikopplat så startar allt som vanligt, jag har installerat windows 7 64 bit nu. Men när jag stoppar in 2 ram-minnen till på 2 x 1gb så kommmer jag bara fram till bios, och datorn bara stannar där ? inget mer händer, och jag kan inte heller klicka på några knappar. Det har inget med nättagget att göra eftersom jag även efter detta kopplade in en till hårddisk och det funkade bra. Vad kan va felet ? ramminnena ligger båda på 800 mhz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ramminnena är väl inte kompatibla med moderkortet och dess processor.

Helst skall minnesmodulerna vara av exakt samma typ, hastighet, timing och spänning dvs. samma art.nr från samma tillverkare.

 

Vad är det för märke på dina minnen och modellbeteckning?

Vad heter moderkortet modellbeteckning?

Vilken BIOS version? Nyare BIOS stöder fler minnen, oftast.

Vilken processor?

 

Så blir det lite lättare för den som hjälper dig.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...