Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
esdkawi2

Hur vet man vilket moderkort som passar?

Rekommendera Poster

esdkawi2

Hej,

jag har två frågor egentligen. Den första är som rubriken, om moderkort. Jag behöver ett nytt moderkort till min Fujitsu Siemens Amilo Pa 3415. På moderkortet självt står det en kod, MS-7304B0809089641, men jag är inte säker på att det ger så mycket. Vad jag förstår är det chassit som avgör om ett moderkort passar in, men var står det nåt om chassit??

Den andra gäller orsaken till bytet. Datorn började brinna nyss, och när jag kollade inuti såg jag att (den lilla) branden startat i nederkanten av ett lithiumbatteri. Tror ni att det är ett tillverkningsfel, så att jag kan reklamera datorn (den är över 2 år gammal så garantin är nog slut) eller får jag bara köpa nytt (gissar på det).

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
virtuosen2

Tyvärr är det nog bara att köpa nytt.

Om du kan bygga själv är detta en fördel mot att köpa märkesdator. Märkesdatorers lådor kan ofta vara utanför standard-ATX, så det blir svårt att byta exempelvis moderkort/nätdel. Gå in på komplett.se (exempelvis) och kolla vad de har för uppgraderingspaket. (CPU+moderkort+minne). Komplettera med låda, nätagg och grafikkort. Flytta över hårddisken från din Amilo till den nya burken, så har du ett bra system. (Egentligen bör du köpa ny hårddisk+OS för att det ska bli riktigt bra, men det är inte tvunget).

Lycka till.

Redigerad av virtuosen2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Hej,

jag har två frågor egentligen. Den första är som rubriken, om moderkort. Jag behöver ett nytt moderkort till min Fujitsu Siemens Amilo Pa 3415. På moderkortet självt står det en kod, MS-7304B0809089641, men jag är inte säker på att det ger så mycket. Vad jag förstår är det chassit som avgör om ett moderkort passar in, men var står det nåt om chassit??

Den andra gäller orsaken till bytet. Datorn började brinna nyss, och när jag kollade inuti såg jag att (den lilla) branden startat i nederkanten av ett lithiumbatteri. Tror ni att det är ett tillverkningsfel, så att jag kan reklamera datorn (den är över 2 år gammal så garantin är nog slut) eller får jag bara köpa nytt (gissar på det).

Tacksam för svar

Visst kan du försöka reklamera datorn hos säljaren eftersom det inte är normalt att det är något som ska börja brinna i dem. Under förutsättning att det inte beror på något som du har gjort, t ex bytt batteri.

Det ska vara samma formfaktor på chassi och moderkort så att t ex distanserna mellan dem passar. Vanligaste formaten för vanliga märkesdatorer är nog ATX och microATX. Sidan http://en.wikipedia.org/wiki/ATX har till höger en lista över storlekar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Tyvärr så följer inte alltid märkestillverkare standard.

Jag skulle byta MB i en HP-dator för några år sedan, var helt övertygad om att det var m-atx. Det var det inte. Det skiljde på endast en centimeter, så lådan passade inte till det nya moderkortet. Fick köpa ny låda för 300:- till burken. (grannens burk). Iofs. inga pengar, men retsamt.

OBS! Eftersom det har brunnit i burken, så SKA man byta nätagg. Säkerhetsfråga.

Redigerad av virtuosen2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...