Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När tar studenter i sverige exam, vid vilken ålder?


windowsman

Rekommendera Poster

Hur gammal är genomsnittsstudenten när denne tar sin första examen (kandidatexamen) i Sverige? Och vid vilken ålder brukar genomsnittsstudenten påbörja universitet/högre utbildning?

 

Frågan slog mig i huvudet när jag i skolan hörde studenter samtala om ifall 22 år är en gammal eller ungt ålder att påbörja och starta en treårig unv. utbildning? Och om man vid den åldern ren allmänt generellt ska betraktas som ung eller gammal?

 

Finns någon statistik på detta?

Ibland kan man bara inte låta bli att dela med sig konversationer man hör från andra :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta går ut gymnasiet i juni det år de fyller 19 år. Uppgiften kommer från ett telefonsamtal med Försäkringskassan angående hur länge man är underhållsskyldig. (tom den månad när barnet går ut gymnasiet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur gammal är genomsnittsstudenten när denne tar sin första examen (kandidatexamen) i Sverige? Och vid vilken ålder brukar genomsnittsstudenten påbörja universitet/högre utbildning?

 

Frågan slog mig i huvudet när jag i skolan hörde studenter samtala om ifall 22 år är en gammal eller ungt ålder att påbörja och starta en treårig unv. utbildning? Och om man vid den åldern ren allmänt generellt ska betraktas som ung eller gammal?

 

Finns någon statistik på detta?

Ibland kan man bara inte låta bli att dela med sig konversationer man hör från andra :P

 

Kandidatexamen är en universitetsexamen, alltså något man tar efter 120 högskolepoäng i det gamla systemet. I det gamla systemet var ett års heltidsstudier på universitetet lika med 40 poäng, i det nya poängsystemet 60. Så det motsvarar alltså 180 poäng i det nya. Studentexamen (från gymnasiet) avskaffades 1968 av Olof Palme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...