Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista går inte att starta


Emil26

Rekommendera Poster

Hej, när jag ska starta min Windows Vista blir skärmen svart och får följande text:

"Det gick inte att starta Windows. Detta kan bero på en nyligen utförd ändring i maskin- eller programvaran.

Om Windows-filer har skadats eller konfigurerats på fel sätt, kan startreparation hjälpa dig diagnotisera och åtgärda problemet. Om ett strömavbrott inträffade när datorn startades väljer du Starta Windows normalt.

(Markera ditt val med piltangenterna.)

Starta startreparation (rekommenderas)

Starta Windows normalt

Sekunder innan det markerade valet väljs automatiskt: --"

 

Jag har inte gjort någon ändring i maskin- eller programvaran. Inte heller var det något strömavbrott.

 

Jag har haft den här datorn  Fujitsu scaleo p  i ca 5 år och den har funkat perfekt, och sällan krånglat. Den här texten har kommit upp i ungefär en månad, men till en början gick det att trycka "Starta Windows normalt" och så var allt som vanligt. Nu på den senaste tiden hänger sig datorn oavsett om jag väljer startreparation eller att starta datorn normalt. När man kommer till stället där datorn laddar, stannar den och det ser ut exakt som på bilden: http://farm1.staticf..._fa5cbaf0ce.jpg

 

Jag är väldigt tacksam för hjälp.

 

edit: Ifall det är till någon hjälp så går det att ta sig in till BIOS setup, dock vet jag inte vad eller hur jag kan fixa något därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats ta mig till "Avancerade startalternativ". Det finns en massa olika alternativ för att starta datorn.

"Reparera din dator

 

Felsäkert läge

Felsäkert läge med nätverk

Felsäkert läge med kommandotolk

 

Aktivera startloggning

Aktivera låg bildskärmsupplösning (640x480)

Senast fungerande konfiguration (avancerat)

Återställningsläge för katalogtjänster

Felsökningsläge

Inaktivera automatisk omstart vid systemfel

Inaktiverka krav på signering av drivrutin

 

Starta Windows normalt"

 

Därefter följer en beskrivning till samtliga alternativ. Det finns flera alternativ som låter bra, men eftersom jag förut har testat startreparationen och det gick åt h*lvete så vill jag fråga om någon vet vad som är klokast att välja.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papillon_comando

Testa med att välja "Senast fungerande konfiguration (avancerat)"

 

Den ändrar registret så som den var innan datorn slutade fungera. Du förlorar alltså inga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att välja "Senast fungerande konfiguration (avancerat)"

 

Den ändrar registret så som den var innan datorn slutade fungera. Du förlorar alltså inga filer.

 

Tack för svaret, jag testade det nu när du sa det, men den stannar ändå vid denna bild http://farm1.staticflickr.com/147/363935521_fa5cbaf0ce.jpg :(

 

Jag ska ta och testa ett par andra alternativ nu, återkommer med resultat (skriver från en annan dator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag testade det nu när du sa det, men den stannar ändå vid denna bild http://farm1.staticf..._fa5cbaf0ce.jpg :(

 

Jag ska ta och testa ett par andra alternativ nu, återkommer med resultat (skriver från en annan dator).

 

 

Samma sak hände med "Felsökningsläge". Jag ska förresten tillägga att ibland så fortsätter datorn vid stället där den laddar, utan att "plupparna" stannar. Istället kör de runt runt runt i oändlighet, jag har testat att vänta länge.

Ibland inträffar det även att det kommer upp blue screen. Efter blue screen startas antingen datorn om, eller så stannar den blåa skärmen uppe och man får stänga av datorn på påslagningsknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bios hittar du ingen lösning. Det enda du kan välja där är vilken disk som ska vara startdisk om du har flera diskar installerade. Men om det är felinställt skulle du få ett meddelande att datorn inte hittar någon disk.

 

Det är nog tyvärr så att Vistas filsystem är så trasigt att det inte går att reparera. Det är ominstallation som gäller.

 

Prova att ta ur hårddisken och sätt den som andra hårddisk i en annan dator. Då kan du rädda det som finns på disken innan du installerar om.

 

Du kan ju prova reparera med Vista skiva om du har en. Är det en Vista skiva utan service pack och du har service pack 2 installerat på datorn, kommer det inte att gå.

 

En sak till som jag kom på. Sätter du in disken i en annan dator med Vista kanske chkdsk startar automatiskt och kan reparera disken. Jag gjorde det med en väns hårddisk och efter det fungerade Vista igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela tyder på hårddiskskador. Kontrollera hårddisken. Detta görs med program från hårddisktillverkaren. Filen som laddas hem bränns normalt som iso/imagefil på en CD.

Sedan startas datorn från CDn och hårddisken undersökes. (Dvs med Windows avstängt)

Får du fel kan det vara fel på

hårddisken

kabeln hårddisk till moderkort

moderkort

Eftersom kabeln är billig lönar det sig att byta kabel och se om det blir mindre fel efter bytet.

 

När disken repareras med chkdsk så kan du förlora filer. Så jag skulle vid hårddiskskador om det går efter disken monterats i en annan dator som hårddisk nr 2 i första hand försöka rädda de filer du vill behålla. Innan du kör chkdsk Om den andra datorn hittar disken och du kommer åt innehållet.

 

Har du hårddiskador är det ny disk som gäller. Även om det kan gå att köra vidare.

För egen del dog Dell D620 efter 1 år. Outlook upphörde att fungera.

Ominstallation från kraschCD (viktiga kunder får kraschCD från Dell)

Sedan dog den efter 6 månader.

Ominstallation från kraschCD och beställning av ny hårddisk

Sedan dog den efter 3 månader.

Ny hårddisk och Ominstallation från kraschCD.

 

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste få pusha för backup. Du har kanske det men som info för andra då...

 

I ditt läge om hd:n har rasat eller filsystemet bara är så korrupt så det inte går att rädda så är en fullständig backup av c:disken gjord för en vecka sedan bara så underbart. Det har hänt mig nämligen. C:disken bara tvärdog. Bytte ut den och körde tillbaka en vecka gammal backup från en extern hd och datorn blev som innan hd:n rasade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...