Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Översätta till latin?


Imma0505

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte tatuera meningen Från klarhet till klarhet på latin och hoppas att någon här kan hjälpa mig med en bra översättning. Google översättning i all ära, men inte i det här fallet...!

 

Stor tacksamhet utlovas :)

 

Mvh

 

Nina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från klarhet till klarhet => De luce ad lucem

 

Latinet är ett konkret språk som därför hellre använder sig av verb än av substantiv. Att översätta abstrakta substantiv kan därför vara knepigt. När det gäller ordet "klarhet" handlar det ju inte för dig om månens, himlens, vattnets, hyns eller röstens klarhet, dvs. något man kan se eller höra, och då måste man använda ordet för ljus: lux. Luce är ablativformen efter prepositionen de (från) och lucem är ackusativen efter prepositionen ad (till).

 

Även engelskan kan f.ö. använda light som översättning av klarhet. Ex: bringa klarhet i något = throw/(shed) light on something.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från klarhet till klarhet => De luce ad lucem

 

Latinet är ett konkret språk som därför hellre använder sig av verb än av substantiv. Att översätta abstrakta substantiv kan därför vara knepigt. När det gäller ordet "klarhet" handlar det ju inte för dig om månens, himlens, vattnets, hyns eller röstens klarhet, dvs. något man kan se eller höra, och då måste man använda ordet för ljus: lux. Luce är ablativformen efter prepositionen de (från) och lucem är ackusativen efter prepositionen ad (till).

 

Även engelskan kan f.ö. använda light som översättning av klarhet. Ex: bringa klarhet i något = throw/(shed) light on something.

 

 

Tack så fantastiskt mycket för både översättning och förklaring! Enligt google translate skulle det bli a viribus ad vires men det vågade jag inte lita på. Vet du möjligtvis även vad det kan översättas till på svenska? Hade varit roligt att veta vad google hittade på för kul :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...