Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna SRW-fil


kelby

Rekommendera Poster

Jag har en Samsung-kamera där Raw-filerna sparas som SRW-filer. Dessa går bra att öppna i Photoshop CS5, men inte i CS4. När jag öppnar Windows möjlighet att associera en filtyp att öppnas med ett visst program är i det här fallet förvalt CS4. Om jag försöker ändra till att filen skall öppnas med CS5 går det inte. Det här gör att jag måste öppna filen genom att först öppna CS5 och därifrån "Arkiv,Öppna" En hel del andra filer går bra att associera till CS5. Kan någon förklara varför det inte går att ändra program att öppna filen med? (Windows7)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung sparar tyvärr Raw endast i jpeg eller tiff. Så det är bara att avvakta tills Adobe släpper in deras råformat SRW i ACR.

 

Men det finns bot på närmare håll.

 

Du kan använda Adobe DNG Converter för att konvertera dina .SRW till .DNG.

All data i dina filer ska följa med så det ska inte ge någon kvalitetsskillnad att jobba med de konverterade .DNG-filerna jämfört med .SRW-filerna.

 

Adobe DNG Converter är gratis.

 

Har du Adobe Lightroom 3 eller Photoshop CS5 kan du öppna dina . SRW-filer direkt. ACR 6.3 stöder .SRW men kräver Photoshop CS5 (kanske funkar även senaste versionen av Photoshop elements).

 

-------------------------------------

Flyttar tråden till bättre forum

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var mer varför det inte går att få Windows att acceptera att filen öppnas i CS5 istället för CS4 (som inte kan öppna SWR-filer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå vad du menar riktigt, har du två versioner av Photoshop installerat; CS4 och CS5?

 

Eller har du uppgraderat från Photoshop CS4 till CS5 och det fortfarande ligger rester av gamla installationen kvar?

 

Camera Raw filer öppnas ju nästan bäst med Adobe Bridge där man kan för-processa raw bilderna och inifrån denna går man direkt vidare till Photoshop Camera Raw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...