Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög temperatur på CPU?


Torparn61

Rekommendera Poster

Sonens dator har börjat att stänga av sig i tid och otid.

Har tidigare hört att det kan ha med temperaturen på CPU:n att göra,

så jag laddade ner en programvara som mäter tempen (tror det även finns

i BIOS).

Processorn är en: AMD Athlon 64x2 6000+(Brisbane)

Temp i skrivande stund: Kärna 1 46°C, Kärna 2 48°C.

Mintemp: Kärna 1 28°C, Kärna 2 30°C

Maxtemp: Kärna 1 87°C, Kärna 2 85°C

 

Har själv ingen aning hur dessa temperaturer förhåller sig, men tycker

att det låter mycket.

Någon som vet? Dags att ta fram Nilfisken och damsuga lite kanske?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

87 grader är högt för en processor. Beror iofs lite på vilken processor det är.

 

Och nej, inte dammsuga i en dator. Tryckluft rekommenderas då en dammsugare är en orkan av statiskt elektriskt laddade partiklar.

 

Mitt enkla råd, om man nu inte orkar springa och köpa tryckluft är att blåsa lite försiktigt på datorn och försöka undvika att andas in dammet...Öppna upp och ta en titt.

 

(och, ja jag brukar bryta mot det ovan. Inte dammsuga men vända på den och blåsa med den på låg effekt, säkert helt galet det med. Tryckluft är säkrast)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa info. Går tydligen isär lite vad gäller damsuga/tryckluft.

Pratade med en datatekniker för en stund sedan, han rekommenderade att damsuga.

 

Fast jag tycker nog som Er där, alldeles för känsliga komponenter.

Sedan har jag en stor tryckluftskompressor i garaget, så det löser sig.

Får nog bara skruva ner trycket lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt ett finger på fläkten så den inte snurrar upp i alldeles för hög hastighet och riskerar fläktlager samt induktion av spänning från fläktmotorn tillbaks in i moderkortet. Fläktmotorn fungerar som generator också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast som Fly säger, det ska vara tryckluft på flaska. Avjoniserad eller vad man nu ska kalla den. En som inte bär statiska partiklar.

 

I teorin suger din tryckluftspump i garaget upp den vanliga luften, med damm allt som finns däri. Dammet virvlar runt, suger åt sig laddningar och slungas ut mot din dator där de laddar ur sig.

 

Inte bra.

I teorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur många som fått fel på datorn efter att ha använt dammsugaren för att städa bort damm. Själv skruvar jag bort processorfläkten och suger bort dammet i kylflänsen med dammsugaren. Senast för någon vecka sedan då jag fick hem en dator som bara klarade 10 min efter start innan den dog. Kylflänsen var sannerligen full av damm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxtemperaturen för AMD Athlon 64 X2 6000+ processorn är +63C.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331906#extra

 

Det betyder inte att den dör vid 63C som du sett. Men den åldras mycket snabbt över 63C.

Orsaken är att kombinationen av högtemperatur som gör atomerna mer rörliga och den höga elektriska fältstyrkan mellan ledarna i processorn 1,35V/90nm= 1,35 * 1000000000/90 = ca 15 miljoner Volt/m

 

En fältstyrka motsvarande att man håller ett finger 1mm från SJs 16000 Volt ledningar eller 2,5cm från en 400000 Volt kraft ledning från Forsmark

(Prova inte, båda alternativen leder direkt till döden)

 

Och på samma sätt dör processorn, atomerna i processorn flyttar sig helt enkelt pga kombinationen hög temperatur och hög elektrisk fältstyrka.

Ungefär som dammet flyttar sig när man blåser på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxtemperaturen för AMD Athlon 64 X2 6000+ processorn är +63C.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331906#extra

 

Det betyder inte att den dör vid 63C som du sett. Men den åldras mycket snabbt över 63C.

Orsaken är att kombinationen av högtemperatur som gör atomerna mer rörliga och den höga elektriska fältstyrkan mellan ledarna i processorn 1,35V/90nm= 1,35 * 1000000000/90 = ca 15 miljoner Volt/m

 

En fältstyrka motsvarande att man håller ett finger 1mm från SJs 16000 Volt ledningar eller 2,5cm från en 400000 Volt kraft ledning från Forsmark

(Prova inte, båda alternativen leder direkt till döden)

 

Och på samma sätt dör processorn, atomerna i processorn flyttar sig helt enkelt pga kombinationen hög temperatur och hög elektrisk fältstyrka.

Ungefär som dammet flyttar sig när man blåser på det.

 

Ja, det kanske är så i teorin. Men i praktiken så är det inte så illa:

Man kan dammsuga (med stor försiktighet) i en dator. De flesta dammsugare kan man skruva ner effekten på, så man inte går in med 2000W och suger upp både ytmonterade komponenter samt en och annan kondensator.. ;)

Se till att dammsugaren har plastmunstycke/plaströr. Metallrör är inte bra.

Se till att datorn är avstängd, givetvis.

Se till att kylfläktarna inte börjar rotera av dammsugar-suget.

 

Så har jag gjort under "alla år", har aldrig råkat ut för något trubbel.

Att datorerna kan få kortare livslängd av "joniserat damm från dammsugaren" är ett mindre problem jämfört med om dammet skulle vara kvar i datorn och därmed försämra kylningen. Lite grand som läkemedel: Man får väga fördelar med nackdelar.

En "dammsugen dator" brukar enligt min erfarenhet ligga runt 3-5 grader under en dammig. Samtidigt är en "dammfri" dator inte lika belägen att ta eld. (Det är väl de enorma mängderna av damm i värsta fall som kan börja pyra..)

 

Gör som ni tycker är bäst, så gör jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast som Fly säger, det ska vara tryckluft på flaska. Avjoniserad eller vad man nu ska kalla den. En som inte bär statiska partiklar.

 

I teorin suger din tryckluftspump i garaget upp den vanliga luften, med damm allt som finns däri. Dammet virvlar runt, suger åt sig laddningar och slungas ut mot din dator där de laddar ur sig.

 

Inte bra.

I teorin.

 

Ska man fjanta lite, så kan man sätta på ett "lackfilter" på insuget till kompressorn.

Finns sådana att köpa när man ska göra lackeringsarbeten med tryckluftskompressor.

Men det är bara strunt, ska man köra kompressor är det viktigaste att man inte kör för högt tryck. 8 bar brukar de flesta kompressorerna ligga på, alldeles för högt.

Skruva ner till max 2? Själv hade jag gärna köpt en påfyllningsbar "sprejburk" för tryckluft, som jag fyller på i garaget. (Har kompressorn där). Känns onödigt både för miljön och plånboken att köpa engångsflaskor med luft. "Alpluft från Edelweissdalen" behövs inte! Det räcker gott med den göteborgsluft jag själv är uppfödd på. Duger den åt mig, duger den för mina datorer! ;)

Någon som har ett bra tips på "sprejburkar" man kan fylla på själv?

Men det har dugit med dammsugaren i över 20 år, så det är ingen ko på isen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom elektronikproduktions industrin används en speciell typ av ESD-dammsugare med motorn kopplad till jord och chassi, slang, munstycken t.om. hjulen är ESD-anpassade och avleder statisk elektricitet till jord. Naturligtvis är det speciella ESD-golv, ESD-skor och ESD-rockar också. Behöver jag nämna att det inte är billiga grejer när dom är på 1200W...

 

Här är en av dom mindre och billigaste varianten av ESD-dammsugare på endast 500W och den kostar 4100:- lägg på några tusenlappar bara för munstyckena och ett par 500-lappar för borste samt filter så blir även den en dyr affär.

 

I vissa ESD-klassade utrymmen får man inte ens dammsuga vad som helst.

Dammpartiklarna kan vid hög hastighet, passerande genom elektroniken fortfarande alstra statisk-elektricitet och ge intermittenta ESD-skador. Förvisso är olödda/lösa komponenter/kretsar som känsligast, komponenterna/kretsarna klarar sig bättre när dom är lödda på ett mönsterkort som då blir ett kretskort.

 

Med en sådan handburen ESD-dammsugare på endast 500W, så går det bra att dammsuga dom flesta enklare system inkl.datorlådor. Detta pga. den låga effekten på motorn, som gör att luften har en relativt låg genomströmningshastighet. Detta under under förutsättning att man är väldigt försiktig och håller munstycket en bit i från och dammsuger i vinkel rakt ut från kortet. På så sätt så färdas dammpartiklarna med relativt låg hastighet och dras inte med över kortet.

 

Dessutom helt bortsett från ev. ESD-skador på elekroniken vid dammsugning, så kan själva munstycket, om det är en hemmadammsugare, skada kretskortsledare och kretsar om man "råkar på att sugas emot", vilket är lätt hänt.

 

Mössa, stickade tröjor, mysbyxor, heltäckningsmattor etc. är tabu. Hör inte hemma vid elektronikservice pga. den höga statiska elektricitet som alstras som kan uppgå till 10-30KV (det är gnistorna man ser, när man tar av sig tröjan) men statiska spänningar på några få hundra volt syns inte och kan ändå skada elektroniken, trots att det är väldigt lågt milliampere-tal...

 

Så det skadar inte att tänka lite på detta, nästa gång Ni öppnar ett elektronikchassi tex. för att byta CPU och handledsband är ju ett minimikrav (kostar inte många kr.) gärna en ESD-matta också (finns färdiga kit), för det är ju oftast inga billiga pengar nedlagda, ihoptjänat med blod, svett & tårar...:)

ESD=Electro Static Discharge (Elektrostatisk urladdning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom elektronikproduktions industrin används en speciell typ av ESD-dammsugare med motorn kopplad till jord och chassi, slang, munstycken t.om. hjulen är ESD-anpassade och avleder statisk elektricitet till jord. Naturligtvis är det speciella ESD-golv, ESD-skor och ESD-rockar också. Behöver jag nämna att det inte är billiga grejer när dom är på 1200W...

 

Här är en av dom mindre och billigaste varianten av ESD-dammsugare på endast 500W och den kostar 4100:- lägg på några tusenlappar bara för munstyckena och ett par 500-lappar för borste samt filter så blir även den en dyr affär.

 

I vissa ESD-klassade utrymmen får man inte ens dammsuga vad som helst.

Dammpartiklarna kan vid hög hastighet, passerande genom elektroniken fortfarande alstra statisk-elektricitet och ge intermittenta ESD-skador. Förvisso är olödda/lösa komponenter/kretsar som känsligast, komponenterna/kretsarna klarar sig bättre när dom är lödda på ett mönsterkort som då blir ett kretskort.

 

Med en sådan handburen ESD-dammsugare på endast 500W, så går det bra att dammsuga dom flesta enklare system inkl.datorlådor. Detta pga. den låga effekten på motorn, som gör att luften har en relativt låg genomströmningshastighet. Detta under under förutsättning att man är väldigt försiktig och håller munstycket en bit i från och dammsuger i vinkel rakt ut från kortet. På så sätt så färdas dammpartiklarna med relativt låg hastighet och dras inte med över kortet.

 

Dessutom helt bortsett från ev. ESD-skador på elekroniken vid dammsugning, så kan själva munstycket, om det är en hemmadammsugare, skada kretskortsledare och kretsar om man "råkar på att sugas emot", vilket är lätt hänt.

 

Mössa, stickade tröjor, mysbyxor, heltäckningsmattor etc. är tabu. Hör inte hemma vid elektronikservice pga. den höga statiska elektricitet som alstras som kan uppgå till 10-30KV (det är gnistorna man ser, när man tar av sig tröjan) men statiska spänningar på några få hundra volt syns inte och kan ändå skada elektroniken, trots att det är väldigt lågt milliampere-tal...

 

Så det skadar inte att tänka lite på detta, nästa gång Ni öppnar ett elektronikchassi tex. för att byta CPU och handledsband är ju ett minimikrav (kostar inte många kr.) gärna en ESD-matta också (finns färdiga kit), för det är ju oftast inga billiga pengar nedlagda, ihoptjänat med blod, svett & tårar...:)

ESD=Electro Static Discharge (Elektrostatisk urladdning)

 

När det gäller kläder man har på sig, så ligger det en mycket riktigt en stor risk i elektrostatiska urladdningar. Själv brukar jag (när jag bygger burkar) enbart ha på mig kalsonger samt t-shirt. (Under det kritiska, dvs. när man trycker i minne, CPU och grafikkort). Mina nylonkläder är tabu. När jag sitter just nu, just här, ska jag testa om jag kan tända min lågenergilampa bara med att ta på den!

Japp! Den glöder lite svagt! (Den är inte påslagen alltså). Så visst har jag en hel del spänning i mig som absolut hade tagit död på minneskretsar eller liknande om jag hade varit så dum.. Jordad bör man vara, men har man på sig nylonkläder (typ idrottskläder) så hjälper inte ens ett "jordband"!

 

Bara några tankar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ett ESD-handledsband (som skall sitta åt) skyddar endast mot elektrostatisk uppladdning på kroppen - inte från kläderna.

Så att klä sig rätt är lika viktigt som att använda ESD-Skydd.

Här finns ytterligare lite allmänna tips om ESD inlägg #7

 

Kjell & Company kostar ett sådant 29:- art. nr. 38324

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar åt mig ochså,jag har haft tur hitills.var jordar man armband o mattor.Vilket är bäst elnätets skyddsjord,vattenradiator,vattenrör eller datorchassi.Chassit är kanske samma som skyddsjord om sladden sitter i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du jordar mot chassi. Bästa är kanske du i sin tur lägger datorn på en jordad yta, säg en diskbänk.

 

Du får du, dator och din närmsta omgivning samma potential.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit är kanske samma som skyddsjord om sladden sitter i.

Sladden ska inte sitta i när man öppnar en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant, Cecilia!

Men det brukar gå bra om man vet vad man gör/har gjort det innan samt byggt datorn själv.

 

Jag kör till och med (ibland) datorer helt utan låda på mitt skrivbord. Nemas problemas. (moderkort, CPU, minne och hårddisk kopplat till skärm och tangentbord/mus.)

Men det är inget att rekommendera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej :thumbsup:

Så länge man inte petar på saker inuti datorn när det finns ström/spänning i datorn så går det väl bra. Nu gällde det ju rengöring i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESD-skor behöver faktiskt inte vara så dyra!

Köpte ett par i svart skinn när jag besökte Italien. Dessa kostade €10 på marknaden i Bologna. Riktigt snygga skor, är till och med certifierade av EG för sprängämnestillverkning.. Har dojorna när jag är ute och dansar. (Slipper stötar från tjejernas frisyrer..)

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESD-skor behöver faktiskt inte vara så dyra!

Köpte ett par i svart skinn när jag besökte Italien. Dessa kostade €10 på marknaden i Bologna. Riktigt snygga skor, är till och med certifierade av EG för sprängämnestillverkning.. Har dojorna när jag är ute och dansar. (Slipper stötar från tjejernas frisyrer..)

:lol:

Har ett par snygga, svarta, blankputsade ESD-skor själv.

Finns varianter för kvinnor också med klack - likaledes snygga och givetvis ESD.

Fast om båda är urladdade, var finns då attraktionskraften?:D

 

Dessutom har jag några par ESD-tofflor också, perfekta på sommaren, stranden tex.

Annars använder jag i huvudsak ESD-tofflorna året runt inomhus på jobb där det också är ESD-golv.

Det är en speciell mätstation, ser ut som en badrumsvåg man får kliva på för att kontrollera, lyser det grönt är ESD-skyddet i ordning.

 

Till TS här är ett exempel på hur det kan se ut när kylflänsarna är igensatta av damm:

Inlägg #16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...