Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad behöver jag för ett väl fungerande trådlöst nätverk i huset?


Anette-72

Rekommendera Poster

Jag bor i villa och har ADSL där Bredbandskollen visar att jag har 15 Mbit/s för att ta emot och 0,86 Mbit/s för att skicka när jag sitter vid första telefonjacket som finns i källaren. Huset har betongväggar och golv, inga öppna ytor från rummet där första telefonjacket finns, förutom dörröppningen. "Öppen" trapp till etageplan från gillestuga som finns en bit bort från rummet där första telefonjacket finns.

 

Jag har försökt att koppla trådlöst nätverk i resten av huset, men inte fått så lyckat resultat - särkilt inte på etageplanet. Behöver alltså hjälp med hur jag ska gå till väga.

 

Jag skulle vilja ha:

- En åtkomstpunkt i gillestugan i källaren för att komma åt PS3, Wii samt bärbara prylar som t.ex. mini-pc, iPod, iPhone, Smartphone, surfplatta.

- En (eller flera?) åtkomstpunkter på etageplan (ca 150 kvm) för samma bärbara saker som ovan.

 

Idag har jag följande:

- Netgear N150 Wireless ADSL2+ Modem Router DGN1000 (Skulle vara tillräckligt för hela huset, källare och etageplan, enligt försäljaren på Elgiganten. Det stämmer inte och jag kan tänka mig att byta ut detta.)

- D-Link Powerline homeplug av wireless N starter kit DHP-W307AV (Inköpt på Kjell&Co. Extra adaptern sitter vid TV-spelen i gillestugan, men med kabel i då jag inte fått det att fungera trådlöst.)

 

Jag tycker att det verkar smidigt med adapterlösningen som använder elnätet och kan tänka mig att "bygga ut" med sådant så att jag får åtkomstpunkter på etageplan, men vill kunna använda det trådlöst från vägguttaget och förstår inte hur jag ska göra. Det finns kanske bättre produkt än den jag införskaffat? Eller saknar jag någonting?

 

Idag kommer jag åt Internet vid några ställen på etageplan, ibland med full mottagning, men ofta med något sämre dito. Vissa rum har inte mottagning alls. Jag får skifta mellan att koppla upp mot "Netgear"- och "D-Link"-punkten beroende på var jag befinner mig och vilken av dem som erbjuder bäst mottagningspunkt för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Netgear N150 Wireless ADSL2+ Modem Router DGN1000 (Skulle vara tillräckligt för hela huset, källare och etageplan, enligt försäljaren på Elgiganten. Det stämmer inte och jag kan tänka mig att byta ut detta.)
Med betongväggar så har nog alla routrar problem.

 

Det finns något som heter repeater som vidare-utsänder en trådlös signal. Det kan ju vara något som du kan ha nytta av för att få det trådlösa nätet att nå längre bort.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Repeater

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Cecilia.

 

Är inte "D-Link Powerline homeplug av wireless N starter kit DHP-W307AV" en form av repeater, eller fungerar det på ett annat sätt ändå? Jag läste på länken som du skrev med. Man sätter den ju i ett eluttag och den andra delen i ett annat uttag och så "förlängs" det liksom på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, och om det fungerar bra över elnätet går det ju utmärkt, men rätt många har problem med lokalt nätverk över elnätet. Det som jag tänkte på är att det finns repeatrar som plockar upp en trådlös signal och sänder den vidare trådlöst. Då blir det ju lättare för en dator som är långt ifrån en router att få en bra signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...