Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vafan är windows 7 ?!?!? HJÄLP :P


mupsson3d

Rekommendera Poster

Tjena. Har under en lång tid för sökt att få Internet via kabel istället för tråd löst. Från huset (där raoutern sitter har jag dragigt ca 10-20m ethernet kabel med två skarva (hane i hona som går ut som hona i hanne om ni fattar vad jag menar) och Internet fungerade från början bara "lite" gagetne för väder funkade men inget annat funkade :P testade med en annan bärbar dator med vidows 7 och då funkade de på den. och om jag inte mins fel kan inte vara att kablen är förlång ( WAN kabel kan väl vara 100m innan de behövs förstärkning typ switcher villket jag även har testat o koppla in och de funkade inte bättre. så nu vet jag att problemet ligger i Windows och vänder mig nu hit för mitt sista lilla hopp om hjälp :P

 

Tack på förhand. Och **** Windows 7:@

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså dragit denna långa nätverkskabel själv, har du också monterat på kontakterna själv?

 

Man kan teoretiskt ha upp till 99 m innan en switch måste på.

Men i praktiken kanske inte mer är ca 90 m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med utomhus(?)skarvar på kabeln gilla jag inte. Men du kan ju testa att starta datorn med en linuxliveCD eller DVD.

Bra linuxreleaser brukar koppla upp sig automatiskt mot routers ifall de hittar nån

för alla nödvändiga drivare ingår i releasen.

 

Så kan du se om det är Windows eller hårdvaran.

Tex

http://linux.exton.net/node/817

http://ftp.svenskalinuxforeningen.se/distributions/exton/debex-mint-12-kde-gnome-1480mb-120104.iso

ca 1,5GB att ladda hem

 

bränn som iso/imagefil på dvd, bränn långsamt för bästa kvalite 4x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den ena skarven är i källaren och den andra är i ett ut hus så inte direkt utom husbara kabeln som är de. okej hur menar du med linux? fattar inte riktigt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fungerade från början bara "lite" gagetne för väder funkade men inget annat funkade :P testade med en annan bärbar dator med vidows 7 och då funkade de på den.

 

Jag förstår inte riktigt första delen av meningen men du slutar den med att det fungerar med en annan dator så kabeln som sådan kan det ju inte vara något fel på. Vad du skulle göra är att gå in till en granne eller någon annan och stoppa dennes nätverkskabel i datorn och se om du når Internet.

 

Fungerar inte Internet då så ligger felet garanterat i datorn och ingen annanstans. Fungerar Internet trådlöst till datorn så är orsaken till problemet än mer inringat. Normalt är det bara till att stoppa nätverkskabeln i datorn så är du uppkopplad med Windows 7. Även om du använder en router för kabelanslutningen går datatrafiken bara rakt igenom routern och till datorn.

 

Det är inte så enkelt att du av misstag inaktiverat nätverkskortet i nätverksanslutningarna? Och ladda ner linux för att kolla/fixa en nätverksanslutning i Windows 7 verkar i mina öron aningen överdrivet men jag har kanske fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur menar du med linux? fattar inte riktigt??

Det mesta som måste göras manuellt i Windows görs automatiskt och snabbt i bra linuxreleaser.

 

Exempel 1: Ger för 10 år sedan en SA på jobbet en Knoppix CD. 5 minuter efter han stoppat den i en testdator på IT-avdelningen är han ute på internet. Utan han installerat nått på hårddisken. Utan någonsin använt linux.

Exempel 2: Bra linuxreleaser innehåller alla nödvändiga drivare. Till Windows är det vanligt du måste själv installera en nätverkschipdrivare. Och utan nätverkschipdrivare kommer du inte åt övriga drivare.

Exempel 3. Efter en granne byt från 56k modem till Telia ADSL kommer hon inte ut på internet. Ringer mig. Jag lyckas inte heller komma ut på internet. Kan inte hitta inställningarna som gör att Windows XP flyttar internet från serieporten där 56k modemet var anslutet till nätverksporten där Telias ADSL-modem är anslutet. Efter hållit på nån timme i Windows startar jag Mandrake linux som ligger på en partition på datorn. Startar webbläsaren och är ute på internet. Mandrake bytte automatiskt från serieporten med 56k-modemet till nätverksporten för att nå internet.

(Hon blev så förbannad så hon gick och köpte en Mac. Den kopplade upp internet direkt.)

 

Vitsen med att stoppa in en livelinux CD/DVD i datorn och starta från den är att man kommer bort från Windows och om du direkt kommer ut på internet när du startar en webbläsare så vet du att det är inget hårdvarufel (inget fel på nätverkskablarna tex) utan det är ett rent Windows 7-problem.

Du har eliminerat hårdvarustrul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det mesta som måste göras manuellt i Windows görs automatiskt och snabbt i bra linuxreleaser.

 

Exempel 1: Ger för 10 år sedan en SA på jobbet en Knoppix CD. 5 minuter efter han stoppat den i en testdator på IT-avdelningen är han ute på internet. Utan han installerat nått på hårddisken. Utan någonsin använt linux.

Exempel 2: Bra linuxreleaser innehåller alla nödvändiga drivare. Till Windows är det vanligt du måste själv installera en nätverkschipdrivare. Och utan nätverkschipdrivare kommer du inte åt övriga drivare.

Exempel 3. Efter en granne byt från 56k modem till Telia ADSL kommer hon inte ut på internet. Ringer mig. Jag lyckas inte heller komma ut på internet. Kan inte hitta inställningarna som gör att Windows XP flyttar internet från serieporten där 56k modemet var anslutet till nätverksporten där Telias ADSL-modem är anslutet. Efter hållit på nån timme i Windows startar jag Mandrake linux som ligger på en partition på datorn. Startar webbläsaren och är ute på internet. Mandrake bytte automatiskt från serieporten med 56k-modemet till nätverksporten för att nå internet.

(Hon blev så förbannad så hon gick och köpte en Mac. Den kopplade upp internet direkt.)

 

Vitsen med att stoppa in en livelinux CD/DVD i datorn och starta från den är att man kommer bort från Windows och om du direkt kommer ut på internet när du startar en webbläsare så vet du att det är inget hårdvarufel (inget fel på nätverkskablarna tex) utan det är ett rent Windows 7-problem.

Du har eliminerat hårdvarustrul.

Tror inte att du hjälper "användare" med att börja yra om Linux. Om nu Linux vore så bra på allt så skulle de ha fler användare än 2 procent!

Windows 7 fungerar alldeles utmärkt med trådat/trådlöst internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Problemet orsakas förmodligen av säkerhetsnivåerna i nätverksanslutningarna i win7. De olika anslutningarna, wlan eller lan måste tilldelas en tillhörighet/säkerhetsnivå. "Hemnätverk" som tillåter "full" tillgänglighet till "nätet" internt/lan. "Publikt nätverk" som tillåter begränsad tillgänglighet till internet/lan.

Frågan om säkerhetsnivå brukar dyka upp när pc;n ansluts till lan (ethernet/trådat) eller wlan (trådlöst nätverk). Jag har för mig att det även går att nå via kontrollpanelen, nätverk, delning/säkerhet i win 7.

Lycka till.

/// Jari

Ps

Säkerhetsnivåerna i linux/ubuntu är ännu striktare än i win 7.

Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

den ena skarven är i källaren och den andra är i ett ut hus så inte direkt utom husbara kabeln som är de. okej hur menar du med linux? fattar inte riktigt??

 

Den kabellängd du kan ha förkortas betydligt av "skarvar" etc. Ännu mer om skarvarna utsätts för fukt! (vilket du nämnde att du märkt av!)

Du bör kosta på dej att byta ut kabeln till en fulllängdskabel! (dvs. utan skarvar!)

 

Det tror jag löser dina problem!

Och skit i linux! Problemet sitter i kablaget och eller din brandväggsinställning!

Kontrollera att nätverkortet är aktiverat och använder automatisk IP-adress och automatisk DNS!

Windowsbrandväggen skall stå som "Hemnätverk! och ingenting annat!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...