Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bios flashing


lucasmarts

Rekommendera Poster

Hittade ingen passande avdelning för detta så admin får gärna flytta tråden om den ej passar här :)

 

Har en extra dator Dell DXp051 med bios A03.

 

Denna försöker jag nu flasha till A07... vilket är helt omöjligt. Har på alla sätt försökt komma ut i DOS för att flasha där eller hitta någon bra programvara för Windows 7 för att få det att fungera, men icke sa nicke. Kan heller ej flasha från Windows då datorn säger Windows konfigurations error.

 

Måste ju finnas något sätt att flasha sådana här gamla burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ingen passande avdelning för detta så admin får gärna flytta tråden om den ej passar här :)

 

Har en extra dator Dell DXp051 med bios A03.

 

Denna försöker jag nu flasha till A07... vilket är helt omöjligt. Har på alla sätt försökt komma ut i DOS för att flasha där eller hitta någon bra programvara för Windows 7 för att få det att fungera, men icke sa nicke. Kan heller ej flasha från Windows då datorn säger Windows konfigurations error.

 

Måste ju finnas något sätt att flasha sådana här gamla burkar.

Intel945g , kolla in länken och välj det OS du har och gå vidare, sedan ska exe filen köras tror jag eller in i BIOS i uppstart leta efter BIOS update och gå vidare därifrån.

 

Min länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel945g , kolla in länken och välj det OS du har och gå vidare, sedan ska exe filen köras tror jag eller in i BIOS i uppstart leta efter BIOS update och gå vidare därifrån.

 

Min länk

 

Hmmm verkar bara vara uppdateringar till grafikkkort och annat :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dell.com/...leId=2731116924

 

Dell dimension 9150 verkar ha samma Moderkort som din beteckning väl anger..Enligt installation instruction skall BIOS filen kopieras på en floppy diskett som först gjorts boot bar.

 

Det andra alternativet är att starta innifrån Windows genom att ladda ner BIOS filen till skrivbordet och sen starta flashningen från iconen

 

Möjligt att det ej fungerar då det verkar som du ominstallerat till Windows 7.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dell.com/...leId=2731116924

 

Dell dimension 9150 verkar ha samma Moderkort som din beteckning väl anger..Enligt installation instruction skall BIOS filen kopieras på en floppy diskett som först gjorts boot bar.

 

Det andra alternativet att starta innifrån Windows genom att klicka på en viss icon fungerar väl inte då det verkar som du ominstallerat till Windows 7.

 

LARSAS

 

ah.. crap!

Tror du det finns en floppy disk.....? Såklart inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med USB minne som är startbar. Finns mängder med guider på nätet hur man gör ett USB minne startbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan heller ej flasha från Windows då datorn säger Windows konfigurations error.

Om du högerklickar på den nerladdade .exe filen och väljer Egenskaper -> Kompatibilitet och bockar i "Kör detta program i kompatibilitetsläge för:", så har du XP att välja på. Borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på den nerladdade .exe filen och väljer Egenskaper -> Kompatibilitet och bockar i "Kör detta program i kompatibilitetsläge för:", så har du XP att välja på. Borde fungera.

 

Ja, det var mycket bra förslag, det borde fungera.. men icke sa nicke!

Finns där inga som helst program som hjälper till med uppgradering av BIOS?

För det är ju totalt omöjligt att komma ut i DOS... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, som vertpre var inne på, att skapa ett bootbart USB minne och lägga BIOS filen på denna sedan, men då måste din dator kunna klara av att boota från USB stickan (inställning i BIOS) och det är inte säkert att den klarar detta.

 

Annars kan du ta en titt på metod 5 där man skapar en bootbar CD istället och då måste du nog samtidigt lägga över BIOS filen innan du bränner skivan. Går kanske att testa med CD-RW?

 

Finns flera metoder i guiden också: http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

 

[Edit] Och vad är det som inte fungerar med att köra den inifrån Windows, startar inte ens programmet upp? Felmeddelande?

100% säker på att det är just den BIOS setup-filen till just din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Windows 7 har du?

 

Det finns nämligen Windows XP Mode för den som har Professional, Ultimate eller Enterprise.

Det kanske kan lösa ditt problem.

 

Datorn har Windows 7 Professional 64x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, som vertpre var inne på, att skapa ett bootbart USB minne och lägga BIOS filen på denna sedan, men då måste din dator kunna klara av att boota från USB stickan (inställning i BIOS) och det är inte säkert att den klarar detta.

 

Annars kan du ta en titt på metod 5 där man skapar en bootbar CD istället och då måste du nog samtidigt lägga över BIOS filen innan du bränner skivan. Går kanske att testa med CD-RW?

 

Finns flera metoder i guiden också: http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

 

[Edit] Och vad är det som inte fungerar med att köra den inifrån Windows, startar inte ens programmet upp? Felmeddelande?

100% säker på att det är just den BIOS setup-filen till just din dator?

 

Kör igång programmet, datorn tuggar lite och så kommer där fram "En digital signerad drivrutin krävs" .... sedan kommer ny inforuta upp (se bifogad bild)

post-65755-0-27152400-1328458505_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar undvika "märkesdatorer" för de ger oftast en massa problem, liknande Lucasmarts.

 

Testa med att installera om windows "rent", kör därefter BIOS-update. Går det verkligen inte att uppdatera BIOS i windows?

De flesta datorer som är max fem år gamla går att uppdatera BIOS från windows.

 

Sen undrar jag varför Lucas anser sig behöva uppdatera BIOS?

Fungerar datorn bra, så är det ju bara onödigt krångel.

"Don't fix it, if it ain't broken"!

 

Om datorn är rejält gammal, finns nog inte ens USB som en bootmöjlighet..

 

Kom på en grej just nu: Stoppa i en bootformaterad hårddisk, tom förutom BIOS-uppdateringen. Koppla ur allt annat i hårddiskväg rent fysiskt. Låt burken bota. Bör funka.

Kan också funka med att bränna en CD med biosupdaten och boota från den. När bioset väl är uppdaterat på moderkortet så bör datorn vara klar. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...skapa ett bootbart USB minne och lägga BIOS filen på denna sedan, men då måste din dator kunna klara av att boota från USB stickan (inställning i BIOS) och det är inte säkert att den klarar detta.

 

Om datorn är rejält gammal, finns nog inte ens USB som en bootmöjlighet...

 

 

På mina gamla som nyare datorer finns inte någon inställning i BIOS för att välja boot från USB.

 

Men att boota fån USB med mina gamla och nya datorer är absolut inget problem.

Gäller också min Dell arbetsdator.

 

Bara att stoppa i ett USB, starta datorn och trycka F8 vid uppstarten, så får jag alla möjliga bootalternativ.

 

post-9397-0-53676900-1328640903_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mina gamla som nyare datorer finns inte någon inställning i BIOS för att välja boot från USB.

 

Men att boota fån USB med mina gamla och nya datorer är absolut inget problem.

Gäller också min Dell arbetsdator.

 

Bara att stoppa i ett USB, starta datorn och trycka F8 vid uppstarten, så får jag alla möjliga bootalternativ.

 

post-9397-0-53676900-1328640903_thumb.png

 

Problemet kan vara att moderkortet inte vill plocka in det nya bioset då, när man tryckt på F8. Speciellt när man har sådana problem som beskrivits av frågeställaren.

DET KAN FUNGERA. Men det bästa sättet kanske är att gå in i BIOS direkt vid boot ("press del") och därifrån välja "bootdevice". F8 funkar inte alltid. Tyvärr.

 

Samtidigt tror jag frågan egentligen "kvarstår": Varför uppdatera BIOS utan anledning? "Uppdateringssjukan" har nog drabbat oss alla, jag ska inte kasta sten i glashus.. Men man kan ju fråga sig varför man uppdaterar en dator som (kanske) fungerar bra? Uppdatera OS "ska man ju göra". Uppdatera BIOS är något man bör tänka efter några gånger innan man sätter igång. Speciellt om datorn är "svår" att uppdatera BIOS på.

Bara några tankar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att installera om windows "rent", kör därefter BIOS-update. Går det verkligen inte att uppdatera BIOS i windows?

De flesta datorer som är max fem år gamla går att uppdatera BIOS från windows.

 

Sen undrar jag varför Lucas anser sig behöva uppdatera BIOS?

Fungerar datorn bra, så är det ju bara onödigt krångel.

"Don't fix it, if it ain't broken

 

I inlägg 12 redovisar TS vad som händer när man flashar innifrån Win7 prof 64 bits enligt metod beskriven upp till Vista 32.Om man inte kan komma runt problemet med osignerade drivrutiner ,så ska man kanske backa till XP när man flashar.

 

Nyttan ?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inlägg 12 redovisar TS vad som händer när man flashar innifrån Win7 prof 64 bits enligt metod beskriven upp till Vista 32.Om man inte kan komma runt problemet med osignerade drivrutiner ,så ska man kanske backa till XP när man flashar.

 

Nyttan ?

 

LARSAS

 

Jovisst fattar jag att TS har problem att installera ett nytt BIOS på burken. Det jag "frågar" är varför behövs ett nytt BIOS? Det är ju inte nödvändigt att byta BIOS om man inte har några problem i burken i övrigt.

Sen ska man ju givetvis vara inloggad som admin för att kunna göra dylikt, men det antar jag att TS är. Eftersom TS har en "märkesdator" så är det väl bäst att kontakta Dell om problemet. E-posta så kostar det inget. Kolla om de svarar. Speciellt är det viktigt/intressant att få veta varför Dell har släppt en BIOS-uppdatering som windows vägrar att installera. Kan vara väldigt intressant vad Dell svarar! (Om de svarar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...