Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 äter upp min hårddisk! Vad göra?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har skrivit angående mitt problem tidigare men fick då till svar att det var välkänt samt att det inte finns någon lösning på det. Nu börjar det bli kritiskt och jag undrar bara vad ni råder mig till att göra samt hur jag gör det på bästa sätt.

 

Jag investerade i en 120GB SSD att ha som systemdisk. Alltså endast till Windows 7 64 bit Ultimate samt mina program. Datorn är lite drygt ett år gammal och jag minns inte riktigt när jag lade märke till det första gången. Men i början när jag installerat i princip alla program jag skulle hade jag gott om ledigt diskutrymme på C:. Men just nu har jag endast 7,28GB ledigt utrymme av 111GB totalt och det börjar kännas att jag måste göra något. Jag har alltså endast 6,56% ledigt utrymme!

 

Windows 7 borde aldrig ha släppts och jag förstår inte hur någon kan ha nytta av en mindre disk än 120GB som sytemdisk, eller snarare 200GB. Köper man en 60GB SSD att ha som systemdisk och installerar windows 7 samt en normal mängd program så är disken snart full till 100% och vad som händer då vet jag inte. Någon som vet vad som kommer att hända om jag inte gör något. Går datorn inte att starta till slut eller vad.

 

Att Windows 7 slukar diskutrymme är välkänt men varför görs det inget åt detta. Och vad gör folk i min situation. Är det till att köpa en 3GB vanlig hårddisk och så klarar man sig några år. Eller får man finna sig i att göra en total ominstallation varje år och börja om från början? Det verkar vara under Users\Bosse\AppData någonting växer sig stort. Men vad och varför har jag ingen aning om.

 

Så vad råder ni mig att göra? Och ni som har/haft samma problem, vad har ni gjort? Funderar i ren desperation på att köpa en 240GB SSD och kopiera över innehållet från min befintliga disk för att på så sätt fördröja den totala kollapsen samt slippa det enorma projektet en total ominstallation innebär. Eller avinstallera alla program jag kan undvara och försöka vänta ut Windows 8. Vet inte hur jag ska gå till väga. Hur klarar en SSD att ha extremt lite ledigt utrymme jämfört med en vanlig disk som, vad jag har hört, behöver ungefär 25% ledigt diskutrymme för att må bra.

 

Mycket tacksam för tips och råd!

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det som händer när SSD disken blir "full" är att prestandan på skrivningar till SSD sjunker drastiskt. Så det bästa är att en SSD inte fylls mer än till c:a 85%.

Men dom flesta nya SSD diskarna har ju redan ett reserverat dolt utrymme på 5-15% (beroende på storlek och typ av SSD) som användaren inte kommer åt för just detta och sköts helt av den inbyggda SSD kontrollkretsen (SSD Controller).

 

Att ha en extra HDD som komplement till sin SSD är ju bättre om man har flera tyngre program och en massa datafiler av varierande sort.

120GB är precis som du säger inte mycket om man dessutom har installerat "tyngre program", vilket jag misstänker du också har.

 

Om man har en SSD på säg 80-120GB och man har mycket program, så kan det vara bra då om man har en extra HDD att installera tyngre program på och endast utvalda program på SSD tillsammans med operativsystemet. För en mindre SSD och Windows 7 så är det nästan bara operativsystemet som ryms - i princip.

 

Vanliga filer som tex. foton, filmer, musik, etc. har man då på sin HDD.

Men det beror ju på hur mycket data man har, hur stor plats detta tar upp.

 

Själv har jag Windows 7 Ultimate -64 med Servicepack 1 och har i huvudsak endast operativsystemet på min C disk. Övriga program installerade på min D disk. Fast man skall komma ihåg att även om man installerar ett program på en annan disk, så läggs ändå vissa programfiler på C.

 

På min D disk har jag skapat likadana mappar som jag har på C när det gäller för just programinstallationerna och sedan brukar jag göra anpassad installation och då är det lätt att bara byta ut första bokstaven i sökvägen C mot D.

 

Vissa tyngre program brukar ju dessutom ha inställningar för diskcache (Adobe kallar detta för Scratch disc och Pinnacle Studio för Hjälpfiler) och har man ett sådant liknande program så installerar man programmet på HDD och ställer in i programmet att använda SSD för disk cache. Det gör ju ingenting att programmet tar länge tid att starta från HDD, eftersom det är prestandan när programmet sedan körs som räknas.

 

Så här ser det ut hos mig och jag har en hel del tunga program installerade, men du kan ju ha utvalda prestandakrävande program installerade på din SSD.

Bara att hålla ett öga på hur mycket utrymme används innan du installerar nästa osv. Lätt att skifta installationsdisk då på nästa i så fall.

 

Som du ser är 50% av min C disk ledig - alltså c:a 60GB används.

post-73434-0-81578600-1328245590_thumb.png

 

Här har jag själv skapat dessa mappar på min D disk, för enkelt byte av installationssökväg under anpassad installation av program och applikationer. Bara ändra första bokstaven från C till D - mycket enkelt.

post-73434-0-02581000-1328245598_thumb.png

 

Dessutom kan du kontrollera hur stor växlingsfil du har och eventuellt minska denna och sätt en fast storlek (min/max lika stor). Har du mycket minne så kanske du klarar dig med endast ett par GB.

Har du dessutom en HDD så kan du ha en växlingsfil på din SSD på säg 256MB-1024MB och ha ytterligare en växlingsfil på HDD på säg 4GB.

 

Kör också Windows inbyggda Diskrensningsverktyg och bocka i Temp katalogen så denna töms. Just tempkatalogen och Internet cache från webbläsaren är något som kan ha åtskilliga GB i sig.

 

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp klicka på Diskrensning > välj C klicka på Ok > Bocka i valda rutor som innehåller mycket data och Klicka Ok.

 

Har du dessutom ominstallerat ditt Windows så kan det finnas en mapp som heter Windows.old på C som tar plats.

Då högerklickar du på Diskrensning i listan ovan och väljer kör som Administratör och kan då ta bort tidigare Windows-installation(er) och andra kryssrutor för filer som du vill ta bort. Klicka sedan på OK.

Finns då också en flik till som heter Fler alternativ där det finns fler resningsalternativ att göra tex. tex. Systemåterställning och skuggkopior.

 

Du får säkert fler tips i detta ämne, men mitt råd är att du dessutom skaffar en HDD eftersom du säkert har en del tunga program och projektfiler med tanke på vad du sysslar med (3Dart).

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är mest att Windows "Standardinstallation" är skapad för att kräva så lite förkunskaper som möjligt! Du klickar bara nästa, nästa nästa i blindo och vips finns Windows där och du kan använda datorn..

 

Och denna standardinstallation är skapad för bruk i en dator med endast en hårddisk, en nymera STOR hårddisk. Detta skapar problem när ny, dyr teknik dyker upp, som SSD-diskar.

Dessa är för små för en vanlig "Standardinstallation" iom. att ALLT läggs i samma partition..

 

När du har, som i ditt fall, en relativt liten SSD-disk och en större SATA-disk så kräver Windows att du förbereder din installation riktigt ordentligt INNAN du påbörjar installationen.

Gör du det så kan du automatiskt få Windows att flytta t.ex. ALLA användarrelaterade mappar och filer direkt till din SATA-disk, och att din SSD-disk ENDAST har Windows, dina progran och spel på sig..

 

Det är just för dessa situationer som jag har skapat mina OPTIMALA INSTALLATIONSGUIDER..

 

Öppna Utforskaren, och markera din C:\Users Håll ner CTRL och klicka på Programdata, fortsätt att hålla ner CTRL Högerklicka på t.ex. programdataMappen, välj egenskaper och i Flik: Allmänt

Notera "Storlek på Disk"

 

Den datamängd som anges där försvinner från din C:\ (SSD-didk) om du installerar Windows 7 korrekt, via t.ex. en optimal installationsguide.

 

I praktiken är det lite till som försvinner från SSD-disken.

Allt för att man skall kunna installera Windows 7 på en dator med 2 hårddiskar.

 

Iom. att du så tidigt som möjligt (redan under installationens inledning) för bort alla användarrelaterade filer från SSD-disken (C:\) så både frigör du massor av diskyta samtidigt som du minskar BÅDA hårddiskarnas belastning, De slipper jobba i onödan!

(Därför kallar jag installationerna för just "optimala")

 

Microsoft har sett till att hårdkoda sina uppdateringar för Windows 7 så att du MÅSTE ha "Program files"-mapparna pekande till C:\.

Flyttar du dessa (Vilket jag gjorde som standard i mina XP-installationer) så slutar uppdateringar att fungera, Tyvärr anger inte Microsoft VILKA uppdateringar som inte kommer att fungera, så Jag har tagit det SÄKRA före det osäkra och låter bli att flytta programmapparna från C:\

 

Däremot kan vem som helst skapa en ny mapp under D:\Users\Public som de döper till t.ex. PROGRAM2 och installera vissa av sina program dit! Då ärver mappen dessutom vissa behörigheter och slipper då mecka med behörigheter osv.

MEN man skall vara medveten om att detta kan orsaka progblem längre fram!

Microsoft själva säger:

If you change the location of the Program Files folder, you may experience problems with some Microsoft programs or with some software updates.

 

Mina installationer ser dessutom till att öka säkerheten bl.a. genom att Alla datoranvändare får Fullt fungerande Användarkonton, det skapas ett separat Administratörskonto, UAC-ställs om till att fråga efter Adminkontots lösenord! Så ni hinner reflektera över VARFÖR UAC-blaffan visas! och ev. hindra er från att godkänna något skadligt av ren vana att klicka OK på alla meddelanden som visas!

 

Detta hindrar att vem som helst, din polare, en okänd gäst på din fest, din partner som du håller på att bryta upp med från att möjligheten att installera vad som helst på din dator..

 

I normala fall, när UAC endast kräver ett Klick på OK så kan t.ex. ditt ex (eller någon av ovan) installera t.ex. en keylogger genom att enkelt klicka OK på UAC och t.ex. JA på ditt virusskuyddsprograms fråga om du verkligen vill tillåta programvaran!

Allt på så kort tid att du endast behöver lämna datorn obevakad för att gå på muggen, hämta kaffe/öl/grogg etc.

 

Med mina installationer så hindras dessa situationer då de inte känner till Admin-kontots lösenord! Det är en extra säkerhet som jag anser är naturlig och bjuder på!

Fördelarna överväger det extra besväret med att skriva in ett lösenord!

 

Men som sagt! Du kan ågärda problemen med att din SSD-disk fylls upp alltför snabbt!

Gör du sedan en systemåterställningsskiva med jämna mellanrum så kan du dessutom allti återställa din Windows snabbt och enkelt vid ev. framtida problem! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har sett till att hårdkoda sina uppdateringar för Windows 7 så att du MÅSTE ha "Program files"-mapparna pekande till C:\.

Flyttar du dessa (Vilket jag gjorde som standard i mina XP-installationer) så slutar uppdateringar att fungera, Tyvärr anger inte Microsoft VILKA uppdateringar som inte kommer att fungera, så Jag har tagit det SÄKRA före det osäkra och låter bli att flytta programmapparna från C:\

Hej,

Ett förtydligande, jag har alltså inte flyttat mina Program files och Program Files (x86) och ProgramData mapparna, utan endast skapat nya sådana med exakt samma namn på min D-disk dit jag då styr mina programinstallationer.

Inga som helst problem då med uppdateringar eller annat.

 

Och som redan sagts så kommer i alla fall vissa filer att läggas på C i (orginalmapparna) även om man installerar på D.

 

Fast det var nog så du kanske menade också, att man inte skall flytta mapparna.:rolleyes:

 

Här hittade jag ett tips till:

Så gör du SP1 permanent på din dator och spar plats

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad gör folk i min situation.

byter OS #

eller

köper tillräckligt stor SSD hårddisk så den räcker

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#rparams=l=s83090282

Jag har själv funderat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=931923

 

 

# jag kör Exton Mandriva 2009.1

men det finns mycket att välja på

http://www.distrowatch.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

byter OS #

eller

köper tillräckligt stor SSD hårddisk

http://www.prisjakt....ams=l=s83090282

 

# jag kör Exton Mandriva 2009.1

men det finns mycket att välja på

http://www.distrowatch.com

Jaha och att byta till ett OS som inte stöder dom program och applikationer man vill kunna köra...och dessutom ev. sämre eller inget stöd för TRIM och 4K align transfer för SSD.B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, vill man inte byta OS så köper man större hårddisk som jag skrev.

 

Jag trodde tråden handlade om tillfället då man REDAN HAR en hårddisk för detta ändamål! (dvs. två diskar totalt)

Då vill man ju inte gärna kasta bort den ena för att lägga ut ännu mer pengar på en ny större hårddisk!

:)

 

(Ja fiskarmannen! Jag menade FLYTTA, vilket går, har gjort det själv på windows 7 men slutade med det pga. microsofts uttalanden om att bl.a. säkerhetsuppdateringar osv. kan sluta fungera! :( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3DArt (och ni andra):

Hur är fördelningen av det som äter utrymme?

Det finns praktiska och det roliga program som visar hur disken utnyttjas, jag undrar helt enkelt hur stort utrymme Windows tar för er, Windows-mappen och allt det som har med Windows att göra.

 

Flyttar man ut alla användarspecifika filer, alla programfiler till en sekundär disk borde definitivt 120 GB räcka för Windows. För själva Windows.

 

Nu har jag Win Vista, min Windows-mapp landar på 22 GB,

Users-data, automatgenererade, 12 GB (varav Spotify upptar 6,5 GB)

Program-mapparna, Program Files (ganska stor, beror direkt på installerade program) och Program Data (liten) kan man väl till stor del flytta över till en annan disk, dvs icke praktiskt att kolla upp.

 

Med andra ord, en snabb koll på min disk är att min installation av Win Vista skulle lätt kunna tryckas in på 80 GB bara jag har en sekundär disk att lägga användardata och installera större program på.

 

Min installation, totalt 86 GB data på primära disken med en del program och inga egna filer.

S= Spotify

W= Windows

P= Program Files

H=Hiberfile.sys

post-8996-0-26237800-1328256707_thumb.png

Gula ramen, den råkar ligga runt Program Data

Från programmet SequoiaView

http://w3.win.tue.nl/nl/onderzoek/onderzoek_informatica/visualization/sequoiaview/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vill man ju inte gärna kasta bort den ena för att lägga ut ännu mer pengar på en ny större hårddisk!

Om man är privatperson, tex pensionär med gott om tid ja.

Men jag ser ingen större skillnad på att upptäcka att Microsoft minneskrav på 64MB RAM till Windows XP är för lite för den arbetstakt man gillar. Motsvarande för W7 är väl 512MB?

Och inser att det är bäst köpa mer minne.

Eller inse att man är tvungen köpa större hårddisk. För man har valt en för liten hårddisk.

 

Jag har själv funderat på det här med en SSD disk men ett stående problem när man läser omdömena på prisjakt och kollar på webben är ju att de upphör att fungera, återkallas. Levereras med firmware som måste uppgraderas osv. Den som ligger bäst till för mig är just nu är

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=866381

Sandforce verkar vara en produkt som ofta ger BSOD och liknande.

Och även Intel är drabbade.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=844284

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min är det som följer, fast jag högerklickade och kollade egenskaper på följande:

 

C:\Windows 25,6 GB

C:\ ProgramData 5.92 GB

C:\Program 2,65 GB

C:\Program (x86) 8,08 GB

C:\Användare (Users) 5,41GB

C:\Hiberfil.sys 5,93 Gb (Jag använder energisparläget Viloläget, bockat ur Hybridströmsparläget).

C:\Pagefile.sys 3,9 GB (Växlingsfilen)

 

Temp mappen är i princip nästan tom också.

 

C:a 57,49 GB på C

 

D:\Pogram 6,23 MB

D:\Program Files 12,7 GB

D:\Program Files (x86) 50,3 GB

D:\ProgramData 2,94 GB

 

C:a 72,17 GB på D där jag har huvuddelen av mina installerade program.

 

Dessutom har jag styrt både MS Oulook 2010 samt Mozilla Thunderbirds mail till min D-disk, eftersom jag har rejält stora personliga mail mappar i respektive mail klient, där jag naturligtvis även skapat personliga mappar dit jag flyttar mail från inkorgen och sent.

Detta görs alltså direkt inifrån mailklienten, så själva inkorgen och utkorgen innehåller inte så mycket data.

 

Och eftersom jag håller på en del med bild och videoredigering samt viss produktionsgranskning av elektronikproduktion i CAD/Cam så har jag ställt in i respektive program att använda en annan disk (E och F) istället för C att lagra data och projektfiler etc. på. Det gör en hel del GB att frigöra från C.

 

Har faktiskt riktigt hyfsad prestanda på applikationerna så som jag ställt in det hela.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara under Users\Bosse\AppData någonting växer sig stort. Men vad och varför har jag ingen aning om.

Kan du hitta vilken mapp under AppData det gäller?

Har du kört diskrensning som tar bort en massa tillfälliga filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar ödmjukast alla som har svarat med intressanta inlägg på min frågeställning. Och jag är naturligtvis lika tacksam för alla svar men du Flyfisherman ska ha ett extra stort tack då jag sedan länge tappat räkningen på alla gånger just du svarat mig på mina mer eller mindre förnuftiga frågor. Mycket sympatiskt att vara så hjälpsam! En extra poäng för det!

 

Jag är en sådan person som satsar på att försöka lära mig de program jag behöver och ser Windows (eller vilket OS som helst) mest som något nödvändigt ont som jag bara har energi nog att lära mig tillräckligt mycket om för att kunna använda någorlunda smärtfritt. Jag ska läsa igenom alla inlägg flera gånger och försöka dra lärdom av alla olika synpunkter.

 

Så jag är i allra högsta grad lekman och begriper inte så mycket av "det tekniska". Men nog tycker jag att det är märkligt att det lediga utrymmet hela tiden minskar "av sig självt". Har inte installerat ett enda nytt program på hur länge som helst men ändå krymper det lediga utrymmet hela tiden. På min förra dator hade jag en WD raptor 74GB som systemdisk och XP som OS. Jag hade exakt samma program då som nu, dock någon version äldre, och därmed något mindre. Men det lediga utrymmet var konstant som jag minns det. Är inte det märkligt? I mina ögon är det mycket märkligt. Varför det är som det är begriper jag inte alls.

 

Men Flyfishermans lösning med dubbla systemdiskar, tex en SSD och en Raptor verkar mycket intressant. Eller så investerar jag i en större SSD om jag kan hålla ut ett år till då det ändå är dags för en uppgradering eller köp av ny dator och priserna förhoppningsvis sjunkit på SSD.

 

Mina värden i storleksordning:

 

C:\ Users 26GB

C:\ Windows 23 GB

C:\ Program Files (x86) 21GB

C:\ Program Files 17GB

C:\ ProgramData 8,5GB

C:\ MSOCache 1,8GB - Vad är detta och går det att ta bort?

C:\ Pagefile.sys 1GB

 

Jag vet inte mycket om virtuellt minne så jag satte det till ett fast värde på 1024MB på C: och till 4096MB - 12288MB på E: disken. Varifrån jag fick detta vet jag inte. Kanske någon tipsade mig här. Vågade inte sätta det till mer är 1GB på C: pga platsbristen. Jag har 12GB fysiskt RAM. Verkar detta vettigt eller bör jag ändra på något?

 

För att svara Cecilia så är det under Users en väldans massa men något som tar upp mycket plats är tydligt Applerelaterat. Tex C:\Users\AppData\Roaming\Apple Computer\iTunes(1,6GB) & MobileSync\Backup(7,2GB)

 

Apple Computer tar alltså upp 8,9GB! Och det är väldigt mycket för mig. Och här lyser min okunskap igenom för jag begriper inte vad det är för något. Jag har en iPhone 32GB och en iPad 64GB och naturligtvis iTunes installerat. Men är det någon som kan förklara vad backupen på 7,2GB är för något? Och går det att flytta eller ta bort?

 

iTunes Media är på 27,5GB men ligger under Min Musik på D: disken. Kunde jag frigöra eller flytta backupen på 7,2GB vore mycket vunnit. Men eftersom jag inte ens vet vad det är blir det inte lätt. Vilken idiot man är! Tror jag går och köper mig en skrivmaskin istället. Verkar betydligt enklare. Eller så hyr jag mig en datorteckniker. Har fullt upp med att lära mig programmen jag använder som del av min försörjning

 

Men tack alla som svarat och tack för alla tips och råd! Det är bara att kämpa vidare och hoppas man lär sig något nytt varje dag. Och tro det eller ej men jag är spik nykter för tillfället. Men väldigt förvirrad.

 

Tack! //Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilen kan du till 100% flytta bort från SSD disken. Fast vet inte om det kan kanske vara en prestandavinst att den på SSD. 1 GB är dock inte mycket att bråka om i sammanhanget.

Program Files är den mapp jag skulle rensa.

 

Du har en sekundär disk? En D/ E-disk med ledigt utrymme på?

ta en titt under Program Files, både x86 och den utan. Se vilket/vilka program som är de största och avinstallera dessa för att sedan installera dessa på sekundära disken istället.

Det är enklaste sättet att permanent frigöra utrymme.

 

Samt givetvis köra ett varv diskrensning och se om denna hittar några temporära filer att ta bort.

 

Itunes, mmh, se vad Google ger mig

https://discussions.apple.com/thread/2617941?start=0&tstart=0

men samtidigt, enklare att flytta ett eller två program. Eller för delen, har du något spel installerat? Flytta/avinstallera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilen kan du till 100% flytta bort från SSD disken. Fast vet inte om det kan kanske vara en prestandavinst att den på SSD. 1 GB är dock inte mycket att bråka om i sammanhanget.

Nja om det är någon fil som gör sig bäst på en SSD så är det just växlingfilen, men den behöver ju inte vara stor och bäst är att samtidigt ha ytterligare en på HDD.

 

Windows använder växlingsfilen automatiskt på den disk som är minst upptagen.

 

Microsoft skriver att om det är någon fil som gör sig bäst där så är det just pagefilen.

http://blogs.msdn.co...drives-and.aspx

Citat:

 

Should the pagefile be placed on SSDs? Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.

 

In looking at telemetry data from thousands of traces and focusing on pagefile reads and writes, we find that

 

  • Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
  • Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
  • Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du installerar alla program på SSD disken. Då är det inte så konstigt att den blir full.

 

Här är en guide för att ta bort MobileSync\Backup.

 

http://www.techcular.com/delete-mobilesync-backups-itunes/

 

Här är en guide för att flytta MobileSync\Backup till en annan hårddisk.

 

https://discussions.apple.com/thread/2617941?start=0&tstart=0

 

Växlingsfilen kan du till 100% flytta bort från SSD disken. Fast vet inte om det kan kanske vara en prestandavinst att den på SSD. 1 GB är dock inte mycket att bråka om i sammanhanget.

Program Files är den mapp jag skulle rensa.

 

Program Files är installerade program. Enda sättet att "rensa" den, är att avinstallera programmen.

 

Ta en titt i "Users/ditt konto/downloaded files". Finns kanske en del du kan ta bort där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...