Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bestulen


quickfyre

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vad hade ni gjort?

 

Ringde idag upp dem som ansvarar för mitt domännamn som jag har haft i flera år.

 

Varför jag ringde dem i första hand var för att jag inte fått någon faktura från dem på länge, så ringde för att verifiera att allt stod rätt till.

 

Dem berättar för mig att min domän än nu registrerad på någon annan pga att dem haft ett tekniskt fel.

 

Precis som det låter, min företagsdomän som jag har registreringspapper på att den är min, sen flera år som jag aldrig missat att betala för, inte längre är min. Dem erkände att dem gjort något fel där och gärna "bjuder" på en ny adress.

 

Jag är så full av ilska så jag sa bara att jag återkommer.

 

Vad hade ni gjort?

Detta är allvar, det domännamnet är värt pengar för mig.

 

Mvh Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risk för att det är en rejält knepig sits de försatt dig i.

 

Avgörande för hur du skall gå till väga och hur enkelt/svårt det blir att nå framgång beror på:

* Vilken toppdomän det gäller

* Vem som övertagit domännamnet

* Hur tydlig koppling du har till namnet (skyddat varumärke el. dyl.)

* Hur villiga din slarvande leverantör är att hjälpa till

 

 

Om det är en .se-domän och du uppfyller de tre nödvändiga rekvisiten kan du genom Alternativt tvistlösningsförfarande (ATF) ansöka om att få ditt somännamn åter.

Liknande sätt finns även för flera andra toppdomäner.

 

Du kan ju även kontakta de som nu övertagit ditt domännamn och be om att få det åter på "fredlig väg". Om de vill ha betalt för det så tycker jag att du skall kontakta din leverantör och begära att de står för den kostnaden, med hänvisning till deras slarv.

Var dock försiktig om det är någon typ av domännamnsskojare, då kan din förfrågan trissa upp priset de begär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risk för att det är en rejält knepig sits de försatt dig i.

 

Avgörande för hur du skall gå till väga och hur enkelt/svårt det blir att nå framgång beror på:

* Vilken toppdomän det gäller

* Vem som övertagit domännamnet

* Hur tydlig koppling du har till namnet (skyddat varumärke el. dyl.)

* Hur villiga din slarvande leverantör är att hjälpa till

 

 

Om det är en .se-domän och du uppfyller de tre nödvändiga rekvisiten kan du genom Alternativt tvistlösningsförfarande (ATF) ansöka om att få ditt somännamn åter.

Liknande sätt finns även för flera andra toppdomäner.

 

Du kan ju även kontakta de som nu övertagit ditt domännamn och be om att få det åter på "fredlig väg". Om de vill ha betalt för det så tycker jag att du skall kontakta din leverantör och begära att de står för den kostnaden, med hänvisning till deras slarv.

Var dock försiktig om det är någon typ av domännamnsskojare, då kan din förfrågan trissa upp priset de begär.

 

Det är en .nu-domän.

I egenskap som egen företagare har jag delat ut bland annat tonvis med marknadsföringsmaterial med kontaktuppgifter som är kopplade till denna adress.

Sanningen är ju den att dem (Levonline) har gett bort något som inte tillhör dem. Dem ville kompensera detta med att ge mig en ny adress kostnadsfritt. Föga ointressant då mitt namn är mer värt än att hitta på en ny och börja om från början.

 

Ska ta reda på vem som äger den, prata med dem igen och se vad dem är villiga att göra.

Jag vägrar att acceptera sådant här.

 

/Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan jag försöka göra, men i första hand bör dem som slarvat bort min domän göra detta. Dem har ett ansvar, ska prata med min advokat.

 

Detta kommer inte att bli bra reklam för Levonline!

 

/Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag du lämnat din motorcykel för vinterförvaring hos en MC-firma och när du kommer för att hämta ut den så är den såld.

Affären har blandat ihop den med ett annan hoj inlämnad till försäljning.

Men ta direkt kontakt med den nya innehavaren. Så dom inte lägger multum på material.

 

Och kolla möjligheten få en .se eller .com med ditt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag du lämnat din motorcykel för vinterförvaring hos en MC-firma och när du kommer för att hämta ut den så är den såld.

Affären har blandat ihop den med ett annan hoj inlämnad till försäljning.

Men ta direkt kontakt med den nya innehavaren. Så dom inte lägger multum på material.

 

Och kolla möjligheten få en .se eller .com med ditt namn.

 

Hade affären sålt min MC hade garanterat säljaren kontaktat den som köpte den. Då säljaren har begått fel är det dennes skyldighet att åtgärda problemet i den mån han/hon kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag du lämnat din motorcykel för vinterförvaring hos en MC-firma och när du kommer för att hämta ut den så är den såld.

Affären har blandat ihop den med ett annan hoj inlämnad till försäljning.

Men ta direkt kontakt med den nya innehavaren. Så dom inte lägger multum på material.

Det där hände i somras. En person parkerade sin cykel utanför en butik som sålde begagnade cyklar. Varpå en person köpte den. Exakt hur dom kom runt detaljen med att cykeln var låst begriper jag inte. Men dom gav tillbaka cykeln när dom fick höra vad som hänt.

 

Problemet med domänen är nog att om levonlines tekniska problem är att om dom inte tagit betalt för domänen och därför inte betalat nu-names för domänen så är det nu-names rätt att ta tillbaka den och sälja till någon som faktiskt betalar för sig.

 

Eftersom jag antar att ditt avtal i första hand var mot levonline och inte nu-names, jag tolkar det så i alla fall då du sa att det var levonline som inte hade skickat faktura. Annars kommer en påminnelse direkt från nu-names via e-post har jag för mig.

 

Så jag ser det som att dit problem med att få tillbaka domänen är att nu-names har agerat korrekt enligt sina regler, domänen är inte betald då tar vi tillbaka den.

 

Detta är min tolkning av ärendet och inte nödvändigtvis den korrekta i juridisk mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är webbhotellets skyldighet att höra av sig till sina kunder om dem beslutar att ta bort kundernas domäner, i synnerhet om man betalar för dem. Inga varningar, ingenting. Den bara försvann, märkte detta nu - långt efter att det inträffat (några månader). Dem har gjort fel, man behöver inte vara ett geni för att förstå det.

 

/Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...