Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvångsavslutat laptop går bananas


Robin86

Rekommendera Poster

Allt började med att min Acer hängde sig när jag hade igång Football manager och en massa internetflikar samtidigt. Blev irriterad och höll i startknappen tills den dog.

 

Startar upp igen, loggar in - nu ska allt startas upp men istället är skärmen svart under en tid. Sen kommer bakgrundsbilden fram med ett programfelsmeddelande som är "något" komplicerat:

 

WerFault.exe

 

"Instruktionen på 0x00000000770B63E4 refererade till minnet på 0x000007FEF36F39E8. Begärda data lästes inte in i minnet på grund av ett I/O fel med statuskod 0xc0000185"

 

När man klickar bort den kommer två liknande felmeddelande och efter det syns bakgrundsbilden och muspekaren bara.

 

Fattar noll och inget. Vad är det som kan ha hänt egentligen? Har tvångsavslutat min stationära 100-tals gånger utan problem. Har inte säkerhetskopierat något till cd men den startar i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 och modellen är Acer Aspire 5551G. Det kanske finns nåt man kan göra i felsäkert läge för att testa saker eller återställa den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, börja med att göra en systemåterställning till närmaste tidpunkt innan hängningen:

Start - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

 

Ett annat alternativ är att trycka på F8 upprepade gånger under uppstarten tills en särskild Windows-meny visas och i den finns det vissa reparationsmöjligheter, eller om du har en skiva med Windows 7 så finns samma reparationsmöjligheter på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag gick in på systemåterställning men jag har inte skapat några återställningspunkter och inte heller gjort en systemavbildning så det gick inte att göra nåt. Startreperation hjälpte inte heller.

 

Är det bara factory default som gäller då eller? Nästa gång kommer jag göra en återställningspunkt direkt i alla fall.

 

edit: kopierar över viktiga filer till ett usb-minne nu i felsäkert läge. Sen en factory reset på det så får vi hoppas det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att det inte gick att lösa på något trevligare sätt än en ominstallation av Windows, men en nyinstallerad dator har ju sina fördelar också.

 

Normalt så ska Windows skapa en systemåterställningspunkt automatiskt då och då samt vid en del installationer, bland annat Windows-uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här problemet blir bara större och större. Har försökt återställa den till fabriksläge 2 gånger nu med samma felmeddelande efter den jobbat till typ 50%.

 

"Återinställningen misslyckades - Felkod=0x45d WIMApplyImage cannot apply image : Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O enhet.)"

 

En googling på det ger ingenting. Googlade delar av felmeddelandet men det hjälpte inte. Har du nån aning om vad det innebär Cecilia? Det kanske bara är att skicka in den?

 

Att en tvångsavslutning kan ha skapat så här stora problem är ju galet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en sida där det visade sig bero på att hårddisken hade börjat gå sönder. I så fall beror det troligen inte på att du stängde av datorn utan det var detta som var orsaken till att det hängde sig när du spelade.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Testprogrammet bränner man på en CD som man startar datorn från, dvs Windows behöver inte fungera.

 

När du gjorde systemåterställningen bockade du då för rutan om att andra återställningspunkter skulle visas? Se punkt 8 på http://www.sevenforums.com/tutorials/700-system-restore.html

Om nu felsäkert läge fortfarande fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var komplicerat. Jag skippade det med att testa hårddisken för den startar inte ens längre så jag hade aldrig kunnat ta reda på det.

 

Bokade UPS idag och får tyvärr skicka iväg den imorgon och klara mig utan laptopen i 2-3 veckor. Tack för hjälpen i alla fall - Cecilia och eforum är alltid att räkna med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att det blev så illa. Jag hoppas att filräddningen blir lyckosam även om det kostar mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...