Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS update?! Byggt ihop en ny dator, förvirrad!


lundsholm

Rekommendera Poster

Tjena! Jag har precis byggt ihop en dator med ett ASUS M4N68T-M moderkort och en AMD Phenom II x4 960t black edition processor.

 

Datorn fungerar och startar som den ska, men när jag kollar egenskaper på den här datorn, så står det att processorn är unknown och runt 800mhz fast den ska vara på 3,0ghz.

 

Jag googlade lite och kom fram till att moderkortets bios är äldre än processorn och kan det vara därför det står unknown?

 

Jag kör windows 7 ultimate, om någon har en lösning på hur jag kan uppdatera mina bios eller vad det nu är man ska göra för att få rätt på det så hojta gärna!

 

Är helt ny på detta, så skriv gärna svar med det i åtanke ^^

 

Ha de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Heter moderkortet exakt ASUS M4N68T-M?

För det finns M4N68T-M LE och M4N68T-M V2

 

På Asus sida så hämtar du hem senaste BIOS versionen M4N68T-M 1301 BIOS

Länk: ASUS M4N68T-M

Det är en zip-fil som du packar upp och den innehåller BIOS programmet M4N68T-M-ASUS-1301.ROM som skall flashas in till BIOS.

 

Kopiera över BIOS filen till en USB-sticka och stäng av datorn, vänta minst 10 sek.

Och nu har du två val:

 

1. Starta datorn: Direkt vid uppstarten tryck [Alt] + [F2] för att starta EZ Flash 2 BIOS utility och BIOS skall då laddas.

 

2. Starta datorn: Direkt vid uppstart tryck [Del] för att komma in i BIOS Setup meny > Tools > Välj EZ Flash 2 Utility och aktivera denna > använd [Tab] för att navigera tills du hiitar biosfilen på USB-stickan.

 

Du får inte avbryta uppdateringsprocessen under några som helst villkor innan det hela är färdigt, annars kan det uppstå problem som kan göra det hela besvärligare att få igång datorn igen.

 

Manualen sid. 2-2 (pdf sida 40/62)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner senaste Bios här.

 

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4N68TM/#download

 

Spara till USB minne. Det kan gå att spara till C disken också.

 

Starta om datorn med med USB minne i. Tryck Delete för att komma in i Bios. Välj Tools i menyn. Sedan EZ Flash2. Använd Tab för att hitta USB minne eller C disken. Tryck enter när du har hittat Bios versionen och vänta sedan tills datorn startar om.

 

Gå sedan in i Bios igen och se vad det står om processorn.

 

Jaha, nu var man för sen igen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu var man för sen igen. ;)

Hehe, ja det var exakt på sekunden tror jag, även redigeringarna har vi gjort exakt samtidigt.:D

 

Till TS - det är samma instruktioner i båda inläggen förutom att jag tog också tog med alt. 1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...