Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

*Löst* Kan inte läsa DVD-ROM


ekbergjens

Rekommendera Poster

Jag sitter på en HP Laptop med Windows 7 Professional 32-bit.

 

Av någon anledning kan datorn inte läsa CD eller DVD skivor i läsaren. Så fort jag sätter i en skiva så blir enheten en CD-ROM men också tom. Samma sak gäller USB minnen.

 

Jag har provat att starta datorn i felsäkert läge och då går det utmärkt. Väl vid omstart i Normalt läge så uppstår problemet igen.

 

Skivorna och USB minnena fungerar felfritt på andra datorer så det är något knas på denna.

 

Någon som vet vad det kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad är det för modellbeteckning på din HP laptop?

Är det en inbyggd CD/DVD läsare eller är det en extern USB CD/DVD läsare?

När började problemen, har du installerat något strax innan det började?

Ingen skillnad om du använder nätadaptern i stället för batteriet?

 

Kontrollera om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv Enhetshanteraren > klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

 

Kontrollera också att du kan se din CD/DVD enhet i Enhetshanteraren om du har en inbyggd.

 

Låter nästan som om någon drivrutin för USB styrenheten som spökar när det gäller USB minnet och kanske CD/DVD läsaren om denna också är USB.

Alternativt någon drivrutin som krockar, ställer till det för någon enhet eftersom det tydligen går bra i felsäkert läge. Men kan vara något annat också.

 

Vore bra med svar på frågorna.

Mvh

 

[Edit] Dessotom kan du prova med att stänga av autostart (auto run, auto Play) av anslutna externa enheter/medier såsom CD/DVD, USB minnen etc.

 

Windows Vista/Windows 7: Start > Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Spela upp automatiskt => Bocka ur rutan för Spela upp automatiskt för alla medier och enheter.

 

Förhoppningsvis så ansluts den externa USB enheten som vanlig enhet som du kan komma åt på vanligt sätt?

Du kanske måste stänga av datorn, plocka ur enheten, starta datorn och sedan ansluta USB enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa och se om den här lösningen hjälper. Innan du gör några ändringar i registret, klicka på arkiv och exportera i registereditorn för att göra en backup på registret. Spara den på skrivbordet.

 

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.ghacks.net%2F2009%2F01%2F16%2Ffix-hard-drive-or-dvd-not-showing-up-in-windows-7%2F&anno=2

 

Länken går inte dit den ska, av någon anledning. Klicka på den blå texten "Windows 7 not recognizing DVD drive".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1327951530[/url]' post='1568749']

Jag sitter på en HP Laptop med Windows 7 Professional 32-bit.

 

Av någon anledning kan datorn inte läsa CD eller DVD skivor i läsaren. Så fort jag sätter i en skiva så blir enheten en CD-ROM men också tom. Samma sak gäller USB minnen.

 

Jag har provat att starta datorn i felsäkert läge och då går det utmärkt. Väl vid omstart i Normalt läge så uppstår problemet igen.

 

Skivorna och USB minnena fungerar felfritt på andra datorer så det är något knas på denna.

 

Någon som vet vad det kan vara?

 

 

Tack för alla förslag. Provade allt men utan framgång.

Jag vetti sjutton vad som orsakade problemet. Gjorde en ominstallation och nu fungerar det igen. Har dock lärt mig att förvara så mycket som möjligt externt eller varför inte nyttja molnet lite mer :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...