Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna lösenordsskyddad/skadad "RAR"-fil


jossan22

Rekommendera Poster

bränner just nu... får se hur det går...

 

hur lång tid kan det ta att skriva över min slave-disk?

 

bränningen verkar ha gått ok. brände till en dvd+r (fujifilm), hade ingen annan...

 

skivan jag brände verkar fungera i alla fall, testade den och tog några skärmdumpar. men när jag skulle lämna killdisk så vete sjutton vad som hände... se den lillabilden, skärmen blev svart och markören bara stod och blinkade nere i vänstra hörnet? fick stänga av datorn med strömbrytaren för att komma ur det hela. trots att jag tryckte ut skivan?

 

sen startade jag datorn som vanligt och allt är ok

 

post-125166-0-08194000-1328623398_thumb.jpg

post-125166-0-87123700-1328628994_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur lång tid kan det ta att skriva över min slave-disk?
Folk brukar skriva här att det har tagit timmar. Valde du att trycka på F10?

 

fick stänga av datorn med strömbrytaren för att komma ur det hela. trots att jag tryckte ut skivan?
Normalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade tänkt köra igång killdisk och sen låta den köra medans jag sticker iväg på några ärenden, men jag får det inte att funka...

 

kan man köra killdisk i enlighet med bild 1 och markera hela disken? eller måste man köra i enlighet med bild 2 där man markerar partitionen? har testat båda men det funkar inte.

 

bild 2 när jag ska skriva in "ERASE-ALL-DATA". Jag lyckas inte skriva in bindestreck är det därför det strular? Efter att jag skrivit texten så har jag både testat att trycka f10 och att trycka enter.

 

bild 3 har jag gått ner till confirm and erase och tryckt f10 men inget funkar ändå...

 

det är säkert bara en liten detalj som gör att det inte funkar...

kan någon steg för steg hjälpa mig?

post-125166-0-19530400-1328682412_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan antingen köra Killdisk på vardera partitionen för sig eller på hela hårddisken i ett svep. I det första fallet kommer hårddisken ha kvar partitionerna, tomma förstås, efteråt medan det i det andra fallet inte finns något alls på hårddiskarna.

 

Det är antagligen amerikanskt tangentbord och enligt http://techsalsa.com/wp-content/uploads/2009/03/us_keyboard_layout.png så finns bindestreck bredvid siffran 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för det! bindestrecket låg där...

tyvärr verkar det ha uppstått annat problem nu. jag lyckades enligt bild starta processen och ganska snabbt tog den sig till 8% men trots att det nu gått 2,5 timmar så har den inte rört sig mer... jag bestämde mig för att stoppa processen = ESC. det funkade inte så jag fick bryta strömmen... fick intrycket att allt hade frusit...

 

någon som har eventuell diagnos?

post-125166-0-18430000-1328719577_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna bero på att hårddisken är dålig. Men du kan ju börja med att se om Eraser klarar av det.

If you want to erase the whole of a drive other than your C: drive (for example an external USB hard drive), the best method with version 6.0 is to do a quick format of the drive, and then erase the free space on it, that is all the space.
http://bbs.heidi.ie/viewtopic.php?f=35&t=6354

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska kika på dina förslag senare idag...

att enhetshanteraren tydliggör att diskarna fungerar korrekt är alltså inte tillräckligt i detta fallet?

båda diskarna äri alla fall interna.

hittade disk-nummer under egenskaper/information...

post-125166-0-12386200-1328764150_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhetshanteraren kollar bara om det finns någon sorts kontakt med hårddisken, t ex för att få fram artikelnumret, medan testprogrammet testar att skriva och läsa över hela hårddisken för att se om där finns något dåligt område på hårddisken.

 

HDS722516-VLAT80, som är den hårddisk du körde Killdisk på, är tillverkad av Hitachi och deras testprogram DFT hittar du på http://www.hitachigst.com/support/downloads/#DFT där "CD image" ger dig en fil att bränna på en CD/DVD-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och den andra (slave) är en seagate barracuda 7200.7

http://www.seagate.c.../cuda7200pm.pdf

 

ska kolla din länk nu... eller kanske jag ska vänta med att bränna den och ta seagaten först eftersom det är den som jobbar sig?

 

hittade detta på seagate

http://srch.seagate....lang_en&entsp=a

 

:o

har tydligen för mkt i skallen just nu... har rört ihop allt... HDS var ju slave

jag får titta på allt detta om någon dag när jag kan samla mig tillräckligt...

 

har koll på SeaTools for Windows också utifall det behövs till min master senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har precis avslutat quick och advanced test och resultatet syns i bifogad bild.

 

ska köra eraser i enlighet med förslag senare idag...

post-125166-0-10550300-1328855655_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde eraser tidigare idag med resultatet error som följd och sen testade jag killdisk igen på hela disken och det verkade som att den frös igen så jag bröt strömmen återigen.

när jag satte på datorn igen så hade min slave-disk försvunnit och visades inte längre. gick då till den här datorn/högerklick/hantera/diskhantering och fick skapa ny partitioner och just nu formateras dessa.

 

frågan är vad jag ska göra när formateringen är klar? kan det vara ett handhavandefel som gör att killdisk inte fungerar som det ska? vill inte gärna ge upp utan att disken blir överskriven...

 

vad ska jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom partitionerna försvunnit så var i alla fall något överskrivet. Går det att hitta filer med något filräddningsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just nu kör jag eraser på partition d, får se vad eraser visar för resultat, och sen ska jag köra på den andra partitionen. sen kör jag recuva och kollar...

 

 

uppdatering:

 

även error denna gången... loggen nedan.

 

"Session: den 11 februari 2012 05:56:09 den 11 februari 2012 05:56:09 Error Files in D:\System Volume Information did not have its cluster tips erased because of the following error: Access to the path 'D:\System Volume Information' is denied."

 

 

samma error på partition g

 

"Session: den 11 februari 2012 08:19:03

den 11 februari 2012 08:19:04 Error Files in G:\System Volume Information did not have its cluster tips erased because of the following error:

Access to the path 'G:\System Volume Information' is denied."

 

i alla fall kör jag recuva på min slave nu så får vi se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt 1 är löst, var tvungen att stänga av systemåterställning för alla enheter.

 

alt 2 är inte löst. hittar mappen du talar om, den är tom. men jag hittar inte de flikar artikeln talar om?

säkerhet hittas inte.

ägare hittas inte? osv osv

 

(tydligen ska man vara inloggad som admin rörande detta och det verkar jag vara... skrev in "timedate.cpl" i "kör" och klockan dök upp...)

 

  1. Högerklicka på mappen du vill bli ägare till och klicka sedan på Egenskaper.
  2. Klicka på fliken Säkerhet och sedan på OK i säkerhetsmeddelandet (om något sådant visas).
  3. Klicka på Avancerat och sedan på fliken Ägare.
  4. Klicka på ditt användarnamn i listan Namn, eller klicka på Administratör om du är inloggad som administratör, eller på gruppen Administratörer. Om du vill bli ägare till innehållet i mappen markerar du kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt.
  5. Klicka på OK och sedan på Ja vid följande meddelande: Du har inte behörighet att läsa innehållet i katalogen mappnamn. Vill du ersätta katalogbehörigheterna med Fullständig behörighet?Alla behörigheter kommer att ersättas om du klickar på Ja.
     
    Obs!mappnamn är namnet på den mapp du vill bli ägare till.
  6. Klicka på OK och ange sedan önskade behörigheter och säkerhetsinställningar för mappen och dess innehåll.

post-125166-0-29416800-1328955441_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med systemåterställningen avstängd och datorn omstartad borde det inte vara något problem för Eraser. För övrigt så gissar jag att du missade meningen:

Om du använder Windows XP Home Edition måste du starta datorn i felsäkert läge och sedan logga in med ett konto som har adminitrativ behörighet för att få åtkomst till fliken Säkerhet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loggar jag in i felsäkert läge som adm hittas inte mappen överhuvudtaget? trots att jag bockar i att dolda filer etc ska visas. startade även om efter att jag bockat i och loggade återigen in som adm i felsäkert... men hittade aldrig aktuell mapp. den hittades bara vid normal inloggning.

 

har jag fattat rätt! det är också enda platsen på min slave som eraser inte kommit åt? i så fall så är det ju försumbart...

 

rörande eraser och hårt slitage på disken... om jag skulle köra eraser på båda partitionerna igen riskerar jag att sabba disken då eller?

 

rörande killdisk! funderar om jag ska köra den i morron och låta den stå på hela dan och se vad som sker, eller? kanske jag stoppade processen för fort trots dessa 2,5 timmar utan att jag upplevde att något hände efter dessa 8%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag fattat rätt! det är också enda platsen på min slave som eraser inte kommit åt? i så fall så är det ju försumbart...
Vet tyvärr inte vad Eraser gör när något sådant här inträffar och det var därför jag föreslog att du skulle kolla om filräddningsprogammen hittar några filer.

 

rörande killdisk! funderar om jag ska köra den i morron och låta den stå på hela dan och se vad som sker, eller? kanske jag stoppade processen för fort trots dessa 2,5 timmar utan att jag upplevde att något hände efter dessa 8%?
Det tror jag inte att du gjorde.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt otroligt...

ca 14:41 så funderade jag på om jag inte redan idag skulle köra killdisk ändå och det valde jag att göra... resultatet syns i bifogad dump...:o:lol::thumbsup:

post-125166-0-99480400-1328974100_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...