Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna lösenordsskyddad/skadad "RAR"-fil


jossan22

Rekommendera Poster

Jag misstänker att det är kört för mig i frågan, men det kostar ju inget att fråga...

Jag har en rar-fil som jag misstänker är skadad eller så har jag packat ihop den med fel lösenord. Jag tror inte det men kan inte svära på det...

 

Jag har två rar-filer som jag använder samma lösen till och den ena funkar med det lösen jag brukar använda.

Jag brukar öppna dessa filer varje dag, flera ggr/dag. Idiot som jag är har jag inga kopior på dessa filer och nu står jag här och det är en mindre katastrof...

 

Bara den ena kan jag öppna nu... Lösen består av 15 siffror/bokstäver.

 

What can i do?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en del program för detta LÄNK

Jag har några själv.

Har du kända uppgifter som ex. exakt antal tecken och vilka tecken som inte är använda underlättar det ju en del.

 

Har du testat skriva in ditt lösen med Caps Lock på?

Eller med NumLock av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en del program för detta LÄNK

Jag har några själv.

Har du kända uppgifter som ex. exakt antal tecken och vilka tecken som inte är använda underlättar det ju en del.

 

Har du testat skriva in ditt lösen med Caps Lock på?

Eller med NumLock av?

 

Tack för länken...

Testade med caps/numlock som du föreslog men det funkade ej

 

Vad händer om jag gör en systemåterställning till igår? (windows xp).

 

Testade recuva och hittade bland annat en del dokument (open office) men alla verkar skadade... Det är mest 1st open office-dokument som är av vikt. När jag öppnar dokumenten så möts jag av ASC filteralternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skapar en ny fil och lösenordsskyddar den med ungefär samma lösen som det borde vara på den du inte kan låsa upp dvs.där du kan berätta ex. 15 tecken bara små bokstäver, 4 tecken är siffror, inga specialtecken och laddar upp den här som bilaga kan vi ju testa om det går att "knäcka" den filen. Lyckas det kan du ju kolla in det program som jag/vi använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en systemåterställning till den 28 är inget som hjälper mig i detta fallet, eftersom rar-filen är en egenskapad/personlig fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en systemåterställning till den 28 är inget som hjälper mig i detta fallet, eftersom rar-filen är en egenskapad/personlig fil?

Precis!

Hur jobbar du med dina dokument? Alltså arbetsgången för att ex. redigera ditt OO-dokument?

Tänkte att du kan komma åt dokumentet utanför rar-filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det hade funkat med en systemåterställning så hade jag ju kunnat öppna min rar-fil i enlighet med hur den såg ut då. Men är det helt säkert att en återställning inte återställer rar-filen till hur den såg ut den dagen?

 

Annars så uppdaterar jag mina dokument dagligen och efter att jag är klar så packar jag ihop och sätter mitt lösen och därefter tar jag bort den gamla filen/mappen och tömmer omgående papperskorgen.

 

Jag har försökt och håller fortfarande på med recuva. Men som jag sa så var de filerna/dokumenten jag hittills hittat och försökt öppna så pass skadade att de inte var något att ha.

 

Har kört recuva både på den partition jag normalt har mina rar-filer (G:) och på (C:) som omfattar "papperskorgen".

 

Men i alla fall om det nu inte är lösenordet som är fel utan att det är rar-filen som är skadad. När jag ska packa upp den så står det att lösen är fel eller att den är skadad. Om den är skadad så är väll inte dina program behjälpliga, eller?

 

Mitt lösen består ju av 15 tecken. 6st siffror+liten bokstav+6st siffror igen+2st små bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är du inne på samma spår, med recuva, som jag tänkte på, att hitta den borttagna filen.

 

Nej är den skadad så hjälper nog inga program. Men för att skilja på om det är en skada eller ett felaktigt lösen så kan man ju testa detta med lösen först. kostar bara datortid, alltså att datorn får stå och jobba.

Jag ska testa själv med en fil jag sätter lösen på. Måste bara installera programmen på nytt då jag bytt dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tar på tok för lång tid att knäcka detta. Möjligen om man inte kan anse sig säker på några tecken...

 

Kan du öppna filen så pass att du ser innehållet?

Med TotalCommander kan man det men inte öppna de enskilda filerna i rar-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinRAR har väl ett inbyggt verktyg för att reparera skadade rar-arkiv.

Om du öppnar WinRAR programmet och sedan inifrån detta söker reda på (Browse) rar-arkivet så finns väl en knapp till höger i menyn med ett rött kors på Repair.

 

Vet dock inte om man måste kunna lösenordet för rar-arkivet också.

http://www.diskdatarecoverysoftware.net/repair-corrupt-rar-zip-archive

 

Annars finns fler reparationsverktyg http://repair-corrupted-rar-archives.winsite.com/

 

Vad får du upp för felmeddelande?

Mer info om lösenordsskyddade rar-arkiv som kan bli skadade: http://www.philipp-winterberg.com/software/rar_faq_corrupted_damaged_broken_partial_files.php

 

En bit ned på denna sida:

Method Two : Remove WinRAR Password for Solving Password Forgotten Issue

Där verktyget RAR Password Unlocker används.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinRAR har väl ett inbyggt verktyg för att reparera skadade rar-arkiv.

Måste man inte bockat i en inställning i WinRar när man skapar filen för att detta ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska packa upp filen i enlighet med vad jag gjort så kan man utläsa följande i diagnosen, se bifogat

 

Har maskerat bort vissa delar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man inte bockat i en inställning i WinRar när man skapar filen för att detta ska fungera?

Vet ej. Var så länge sedan jag använde Winrar pga. just korrupta filer som skapades i tid och otid, speciellt när man krypterat dessa.

 

Numera använder jag WinZip men endast till packning och uppackning inkl. rar.

 

Finns andra verktyg som är säkrare att använda om man vill kryptera sina data, svårare att forcera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ujuj.. du som använder TC.. ;)

Jovisst, men det blir ju samma sak, förvisso ibland någon mer option i WinZip tex. zipX formatet som är lite kraftfullare men annars TC.

 

Till TS: det var ingen bifogad bild eller text i ditt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) När jag ska packa upp filen i fråga så får jag detta meddelande. Vet inte varför det står att filen är krypterad, jag sätter endast lösenord på mina rar-filer.

 

2) Från winRAR-hjälpen

 

http://tinypic.com/view.php?pic=2irm1xz&s=5

 

Klicka på bilden för förstoring...

 

Är klar med recuva i alla fall och har väll ca 60gb filer att gå igenom... Har ingen större förhoppning att hitta oskadat dokument. Men har hittat massor av pdf-filer som är oskadda. Fast de filerna vill jag ju inte ha...

 

Tack för alla svar och jag ska kika på förslagen rörande winrar-lösningar senare...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det arkivet har på något sätt blivit skadat, korrupt, så det är nog inte lösenordet som är fel - kanske.

 

Då bör du nog i första hand koncentrera dig på verktygen som kanske kan hjälpa till att rädda en del av dessa skadade data.

 

Men kolla först det inbyggda reparationsverktyget i Winrar, men det är nog som Mikael63 säger, att man måste ha en speciell inställning aktiverad i Winrar när man skapar arkivet för att en repair med inbyggda verktyget skall fungera.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft en tanke tidigare på att kryssa i: "radera filer efter packning"

"placera återhämtning spela in"

"test arkiverade filer"

 

I alla fall när det gäller lösen i mitt fall. Jag har mitt lösen i ett separat dokument i själva mappen och varje gång jag ska sätta lösen på nytt så kopierar jag mitt lösen från det dokumentet för att minimera risken för att det ska bli fel. När jag ska packa upp så har jag, tro det eller ej, mitt lösen i mitt huvud... Ungefär som mitt kreditkortsnummer, jag kommer ihåg det också och behöver inte läsa innantill när jag ska betala med det på nätet.

 

Rörande att hantera filer på den egna datorn för att förhindra/försvåra återskapande. Har insett nu när jag kört recuva hur otroligt mycket som ändå kan återskapas i efterhand, helt felfria filer både när det gäller bildfiler men också dokument, typ pdf. Tyvärr i mitt fall så var de få filer jag behöver, kassa. Men jag har inte gått igenom allt så kanske jag i slutändan kan hitta ett oskadat dokument i enlighet med vad jag söker.

 

Hur ska man hantera filer man regelbundet "tar bort" för att minimera chansen att de kan återskapas? Kan man ta bort filer utan att de hamnar i papperskorgen eller på partition (C:)? Jag menar om jag enbart som i detta fallet hanterar filerna på partition (G:) som finns på disk 2. (C:) finns på disk 1. Minimerar jag då risken att filer kan återskapas? Om jag alltid håller mig på disk nr 2 och varierar var jag placerar filerna och då och då formaterar de olika partitionerna och därefter fyller den formaterade partitionen med "skräp" och sen formaterar på nytt innan jag använder partitionen återigen och flyttar mina filer till den nya rena/fräscha partitionen.

 

Ska kolla igenom winsite.com lite mer senare. Bra förslag på sajt i alla fall...

 

Håller just nu på att söka efter enbart komprimerade filer med recuva...

 

Läste följande: "How can I open corrupted RAR files for free?"

There is no program that can open CORRUPTED rar files. They are broken, destroyed, rubbish.

Solution: Stop trying and get yourself a fresh and unbroken copy of that RAR file.

 

 

 

post-125166-0-09319800-1328084089_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill att filer ska kunna återskapas, som du märkt kan det ju vara bra att det går ibland, så använd ett program typ Eraser eller Killdisk.

 

Eraser:

http://eraser.heidi.ie/

http://bbs.heidi.ie/viewtopic.php?f=35&t=6354

 

Killdisk:

http://www.killdisk.com/ funktionen "Wipes out free clusters (unused by file data sectors)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner eraser 6.0.9 och har använt det några ggr nu och det funkar som det ska. Ska titta på de lite mer avancerade funktionerna framöver. Thanks...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska framöver skriva över mina båda diskar, mina diskar beskrivs nedan.

master C (78,1 GB) - slave D (73,2 GB) - master E (108 GB) - slave G (80,1 GB)

 

jag tänkte börja med slave och håller just nu på att flytta alla mappar/filer från slave till master. är det någon här som använt sig av eraser eller liknande och har något råd innan jag skriver över min slave eller är det bara att köra?

 

jag har förstått att det är väldigt påfrestande för disken att göra så här?

 

 

Active@ KillDisk 5.5 (Windows):

One pass zero supported in free demo.

vad betyder det?

 

har jag missuppfattat, är det inte kostnadsfritt att använda killdisk för mig? fattar inte riktigt...

 

hade missuppfattat totalt... trodde det var utan kostnad... finns det något likvärdigt gratisprogram som skriver över mina diskar?

 

post-125166-0-61640100-1328609068_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratisversionen skriver över hela hårddisken en gång med nollor, vilket är fullt tillräckligt för vanliga personer och företag. Däremot så har amerikanska militären som krav att en hårddisk ska skrivas över 7 gånger med olika mönster, men det beror ju på att de kan ha hemligheter på dem som någon gärna betalar en miljon för att få fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratisversionen skriver över hela hårddisken en gång med nollor, vilket är fullt tillräckligt för vanliga personer och företag. Däremot så har amerikanska militären som krav att en hårddisk ska skrivas över 7 gånger med olika mönster, men det beror ju på att de kan ha hemligheter på dem som någon gärna betalar en miljon för att få fram.

Hör kanske inte till tråden men om man fyllt varje ledigt utrymme med en nolla, eller en etta, hur kan det då vara möjligt att återskapa något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör kanske inte till tråden men om man fyllt varje ledigt utrymme med en nolla, eller en etta, hur kan det då vara möjligt att återskapa något annat?

Det går ju inte med några vanliga DVD-läsare, men det finns lite rester kvar av tidigare magnetiska lägen i spåren som skulle kunna kännas av med dyr specialutrustning. Står lite på http://www.svenskdataraddning.se/destruction.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...