Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med dubbel bildskärm


MasterGnu

Rekommendera Poster

Sen min stationära dator dog har jag istället valt att koppla in den bärbara till min bildskärm, en Dell 2407wfp.

Det verkar dock ha skapat en märklig bieffekt, nämligen att allt på skärmen dupliceras med svag intensitet lite till höger om den verkliga placeringen. Här är en bild av problemet. Notera exempelvis till höger om ordet "lens" hur det finns ett svagt s.

Det ser kanske inte så farligt ut på bilden, men är väldigt irriterande för ögonen i längden. Någon som har några idéer om vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen min stationära dator dog har jag istället valt att koppla in den bärbara till min bildskärm, en Dell 2407wfp.

Det verkar dock ha skapat en märklig bieffekt, nämligen att allt på skärmen dupliceras med svag intensitet lite till höger om den verkliga placeringen. Här är en bild av problemet. Notera exempelvis till höger om ordet "lens" hur det finns ett svagt s.

Det ser kanske inte så farligt ut på bilden, men är väldigt irriterande för ögonen i längden. Någon som har några idéer om vad det kan bero på?

 

VGA eller DVI?

Är det VGA så kolla om sladden är okej/försök byta till annan kabel.

Jag har sett sådana bildfel när man kört med lång VGA-kabel till projektor. Då har det hjälpt att byta till kortare kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VGA eller DVI?

Är det VGA så kolla om sladden är okej/försök byta till annan kabel.

Jag har sett sådana bildfel när man kört med lång VGA-kabel till projektor. Då har det hjälpt att byta till kortare kabel.

 

Tack för hjälpen. Köpte en kortare kabel av lite högre kvalité. Nu funkar det perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för intressets skull, hur lång VGA kabel (om det var en sådan) hade du innan?

Och längden på den nya kabeln?

 

Själv har jag en av mina två bildskärmar körande på VGA kabel och den längden är 1,8m utan problem. Den har en sk. avstörning, ett ferritblock i varje ände på kabeln (tjock klump).

 

Annars finns lösa sådana som man knäpper fast runt kablen på Elfa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20276

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från 1,8 till 1 meter, men passade ju samtidigt på att uppgradera kvalitén på kabeln.

 

Den förra var billigast möjliga och jag har haft den ett tag så det behöver ju inte vara längden som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från 1,8 till 1 meter, men passade ju samtidigt på att uppgradera kvalitén på kabeln.

 

Den förra var billigast möjliga och jag har haft den ett tag så det behöver ju inte vara längden som är problemet.

 

Analoga kablar (oavsett längd) ska man ha bra kvalitet på, inte billigaste möjliga. Ju längre kabel desto bättre kvalitet på kabeln.

Digitala kablar funkar billiga bra i kortare längder, längre digitalkablar ska man skaffa bättre än "billigaste möjliga". Korta längder menas 1-2 meter, långa längder betyder flera meter, exempelvis till projektor. En billig "nonamekabel", typ HDMI duger exempelvis utmärkt mellan bluray och TV, om det är en kort kabel. Den som följer med i paketet funkar fint. Ska man däremot ha en 5-10 meter lång kabel til projjen, så ska man inte köpa billigaste "Rusta-kabeln för 99:-!". Då ska man köpa bättre grejer. Men monsterkablar för flera tusen är bara strunt. (P.T Barnum-varning på sånt folk som slänger ut pengar på dylikt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...