Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Exchange 2000


Bo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Behöver tips på vad man skall tänka på vid uppsättning av en Exchange 2000 Server.

 

Har tidigare endast kört enklare s.k multipop servrar där alla kontorets mail hämtas från ett pop-konto hos isp:en.

 

- Kör ett antal NT4 maskiner, men Exch2k rullar endast på W2k-server. Problem med blandad miljö?

 

- Är AD ett krav för Exch2k? Verkar lite overkill för ett kontor på 30 pers.

 

- Kör man en normal DNS (typ linux) eller är det nåt special med w2k server.

 

Tacksam för svar /Bo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Exchange 2000 kräver AD. Du bör/måste alltså sätta upp en AD på en ny server och migrera dina användare till den nya domänen. På den nya domänen sätter du upp förslagsvis på en egen maskin exchange2000-server.

 

Det är inga problem med att köra NT4-klienter/servrar mot AD (W2K). Men det blir riktigt roligt när alla klienterna också kör W2K.

 

AD kräver också att du sätter upp en DNS som AD kan jobba emot. Denna DNS behöver inte vara "publik" utan du kan använda den enbart för internt bruk. Det kan fungera med Linux - jag har aldrig kört mot Linux så jag vet inte.

 

Exchange2000 kan bland annat jobba emot MX-record. Denna MX-record måste finnas på en DNS som är "publik".

 

Det enklaste är att du sätter upp en intern DNS för klienternas namnupplösning och låter en ISP hosta MX-recorden. Det är ingen lek att sätta upp en "publik" DNS.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

 

Detta med AD är helt nytt för mig. Dock har jag förstått att det är något helt annat vad gäller domänhanteringen än i NT4.

 

Vi är som sagt ett relativt litet företag och har ingen egentlig användning av AD för att administrera användare och resurser. Känns mest som ett nödvändigt ont för att kunna köra Exchange 2000. Har ett antal fil- print- och databas -servrar som alla kör NT4. Har varken ekonomi eller tid att uppgradera dessa till W2k server.

 

Hade nån slags tanke om att NT4 och dess domänhantering fortfarande skulle vara hjärnan i systemet och Ex2k med AD skulle jobba mot det, men vad jag förstår så; kör man AD så måste man skapa en ny domän, flytta användarna dit och den blir sedan hjärnan?

 

Är AD så pass kritisk/viktig att man skall köra den på en dedicerad server?

 

Hade tänk en maskin med Ex2k och en annan W2k server för outlook Web-Access, men detta med AD och intern DNS verkar generera fler maskiner. I NT4-världen är man ju ganska noga med att köra alla viktiga tjänster på separata maskiner för att undvika konflikter. Samma tänk skulle i detta fall ge 4 maskiner; Ex2k, Web, AD och intern DNS.

 

Vad är rimliga krav på maskin för att köra ex AD eller intern DNS (w2k server dns) för 35-40 klienter?

 

Är medveten om att detta är en massa osorterade tankar, men jag är evigt tacksam för svar från dig eller någon annan.

 

Hälsningar /Bo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara säga att våran huvudserver har följande tjänster:

 

Windows 2000 Server SP2

cpu:PIII 500, minne: 512Mb

 

AD

DNS

DHCP

Fileserver

Printserver

Intranet Webserver

Exchange 2000 server

BackupExec 8.5

 

Ett tag så körde den även SQL Server 2000.

 

Vi förvisso bara 7 användare men allt detta fungerar klockrent ihop. Aldrig något som krockat på nått sätt.

 

Med tanke på att mitt förra jobb körde med i princip samma setup, fast med NT4 och exchange 5.5 och 40 användare, på en server med dubbla 486:a och det fungerade utan problem, så borde våran nuvarande server fixa minst 10 gånger fler användare än vi har nu...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det går bra att ha kvar NT4 som primär domänhanterare om du önskar det. Men det kräver att du sätter upp en ny domän med w2K och Exchangeserver2000.

Exchange2000 är så pass integrerat mot AD att det inte går att välja bort. Men du kan ju fortfarande välja vilken domän du vill logga in mot.

 

Du behöver inte ha AD som den nya hjärnan - men du får ju dubbla konton att administrera - först NT4-domänen och sedan AD.

 

Sedan kan du ju låta Outlook-klienterna logga in mot den nya domänen från den gamla (om du förstår vad jag menar). Men det får som resultat att varje gång du startar Outlook så får man ange lösenordet (det kan i och för sig skilja mellan olika Outlook-klienter - jag har inte hittat något sätt att få Outlook 2002 att minnas lösenordet).

 

Annars så är det lämpligt att placera de olika tjänsterna på olika maskiner.

 

Du kan köra AD och DNS på samma maskin i ditt fall.

 

Exchangeserver2000 bör du placera på en PIII 1Ghz, 512 MB minne och gärna RAID5 (hårddiskutrymme uppåt 36 Gb kanske...) om du beräknar 35-40 klienter.

 

Webboutlook kan du köra direkt från Exchangeservern. Se till att du har IIS5.0 installerat på den servern också. Du behöver inte sätta upp någon ny maskin för det. Jag tror dessutom att det är integrerat i Exchange2000 (i 5.5 kunde man ju välja på vilken maskin den skulle köras på - men jag är osäker)

 

Köra AD och DNS bör räcka med de specar som AndyK har satt upp. För 35-40 klienter rekommenderas inte den maskinen och alla de tjänster han har listat.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...