Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk


M&M

Rekommendera Poster

Undrar om någon har lösning på problemet?

 

Jag har telia trådlöst nätverk, 6-8 mbit.

Min stationära dator funkar bra med trådlöst hela tiden och får runt 7 mbit i nedladdning vid mätningar på Bredbanskoll. Men min laptop funkar bra ibland med ungefär samma hastighet, men ofta får jag bara upp mellan 2-3 mbit.

 

Nu har jag upptäckt att varje gång jag kör strömkabeln isatt får jag den låga hastigheten. Men när jag drar ur sladden och kör

på batteriet får jag "normal" hastighet.

Har testat många gånger och växlat med/utan med samma resultat!!

 

Någon som har samma problem eller vet vad det beror på?

 

Har en ASUS X53U. Nyinköpt på Netonnet.

 

Märkte det när jag spelade nätpoker. Fungerade bra "ibland" men oftast inte alls med laptopen (tappade händer hela tiden), medans det alltid funkade bra med den stationära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det första jag hade gjort är att updatera alla drivrutiner till dom nyaste versionerna (för den bärbara datorn)

och sen kört samma test

 

 

 

 

 

Undrar om någon har lösning på problemet?

 

Jag har telia trådlöst nätverk, 6-8 mbit.

Min stationära dator funkar bra med trådlöst hela tiden och får runt 7 mbit i nedladdning vid mätningar på Bredbanskoll. Men min laptop funkar bra ibland med ungefär samma hastighet, men ofta får jag bara upp mellan 2-3 mbit.

 

Nu har jag upptäckt att varje gång jag kör strömkabeln isatt får jag den låga hastigheten. Men när jag drar ur sladden och kör

på batteriet får jag "normal" hastighet.

Har testat många gånger och växlat med/utan med samma resultat!!

 

Någon som har samma problem eller vet vad det beror på?

 

Har en ASUS X53U. Nyinköpt på Netonnet.

 

Märkte det när jag spelade nätpoker. Fungerade bra "ibland" men oftast inte alls med laptopen (tappade händer hela tiden), medans det alltid funkade bra med den stationära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför allt till nätverkskorten, som dom senaste drivisarna ska in för.

Men att det ska vara skillnad på näthastigheten för att du väljer mellan batteridrift eller nätström, är inte helt logiskt, har ju ingenting med varandra att göra?

 

Om du kör med nätverkskabel, hur fungerar den då, stabilt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om någon har lösning på problemet?

 

Jag har telia trådlöst nätverk, 6-8 mbit.

Min stationära dator funkar bra med trådlöst hela tiden och får runt 7 mbit i nedladdning vid mätningar på Bredbanskoll. Men min laptop funkar bra ibland med ungefär samma hastighet, men ofta får jag bara upp mellan 2-3 mbit.

 

Nu har jag upptäckt att varje gång jag kör strömkabeln isatt får jag den låga hastigheten. Men när jag drar ur sladden och kör

på batteriet får jag "normal" hastighet.

Har testat många gånger och växlat med/utan med samma resultat!!

 

Någon som har samma problem eller vet vad det beror på?

 

Har en ASUS X53U. Nyinköpt på Netonnet.

 

Märkte det när jag spelade nätpoker. Fungerade bra "ibland" men oftast inte alls med laptopen (tappade händer hela tiden), medans det alltid funkade bra med den stationära.

Kanske något olämpligt energischema har blivit valt, eller felaktiga inställningar för det. http://support.microsoft.com/kb/928152/sv handlar om energischeman i samband med nätverksanslutningar även om problemet det börjar med är annorlunda.

 

Den här sidan kan ju vara bra också: http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Power-plans-frequently-asked-questions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era funderingar!

 

Jag har dom senaste uppdateringarna både för dator och nätverkskort.

 

Har även kollat inställningar för batteri vs kabeldrift, och det är ingen skillnad.

 

Jag kan göra 10st test i rad och varannan gång med kabel i. Och var annan gång får jag hög hastighet.

Det skiljer sig så markant. Utan kabeln i ca 7.2 Mbit. Med kabel i ca 2.8 Mbit. VARJE GÅNG!!

Det händer aldrig att hastigheten hamnar mitt i mellan eller så, utan det är väldigt tydligt.

 

Har läst på några forum att t.e.x tv, micro och andra elektriska apparater kan störa ut frekvensen för det trådlösa nätverker.

Kan datorns egen nätvrtkskabel göra det?? Vet att det låter långsökt, men kan inte komma på andra vettiga förklaringar.

 

I så fall skulle man tydligen byta någon kanal eller frekvens i wlanet. Får kolla hur man kommer in i routern.

 

Skriv gärna om ni kommer på något. Tacksam för era funderingar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst på några forum att t.e.x tv, micro och andra elektriska apparater kan störa ut frekvensen för det trådlösa nätverker.

Kan datorns egen nätvrtkskabel göra det??

Nej, det ska ju vara något som sänder på den aktuella frekvensen. Frekvensen i en mikrovågsugn ligger nära den den som trådlösa nätverk använder. Det är nog vanligare att grannars trådlösa nätverk stör för mikron har man ju inte igång hela tiden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, några grannar kan det inte vara. Bor i skogen, närmsta granne 500m. :)

 

Men ja tror jag löst problemet tack vare Cecilias svar. :thumbsup:

 

Kollade en extra gång på inställningarna mellan batteridrift och strömansluten drift och upptäckte att bluetooth inte var aktiverat när jag körde på batteriet.

 

När jag avaktiverade bluetooth på strömansluten drift får jag bra hastighet där med.

 

På något sätt måste det vara en konflikt mellan bluetooth och det trådlösa nätverket.

 

Har aldrig hört talas om det! Om någon annan har gjort det, hör gärna av er.

Eller om någon har någon lösning. (Inte för det spelar så stor roll, behöver inte ha bluetooth aktiverat.)

Men det är alltid kul med lösningar.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du hittade orsaken! :thumbsup:

 

Jo, Bluetooth och trådlösa nätverk kan störa varandra eftersom de använder ungefär samma frekvens. Ett tag använde jag en dator där det varnades i manualen för att aktivera båda samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter byte av trådlös router hos en bekant (som bor på bottenvåningen i ett trevåningshus) men fortsatt strul med det trådlösa så flyttade jag routern ut i köket och sen dess tappar de aldrig anslutningen till sina laptopar var de än befinner sig i lägenheten. (Kan ju vara någon granne med något som stör i stora rummet.)

 

Förutom när det startar mikrovågsugnen i köket för då tappar de internetanslutningen helt på alla laptopar men den kommer åter så fort mikron stängs av.

 

Märkligt det där. Men de accepterar det för mikron går ju inte så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...