Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stadsnät fiber Tyfon eller Bahnhof?


Tibbias

Rekommendera Poster

Hej! Jag är på väg att flytta in i min första lägenhet, och jag känner att jag vill ha en skyst uppkoppling där. Föreningen har installerat "Uttag" i alla lägenheter för nått år sedan, som är kopplade till kommunens stadsnät. Jag vill kräma så mycket de bara går in i lägenheten och väljer då värsta deb kan erbjuda 100/100 Mbit/s och då har jag två alternativ att välja på:

 

1. Bahnhof 100/100 Mbit/s

 

Startavgift Ingen

Månadsavgift 108 kr

Uppsägningstid 1 mån

Bindningstid 3 mån

(4 månaders fri surf)

 

 

2. Tyfon 100/100 Mbit/s

 

Startavgift 0 kr

Månadsavgift 108 kr

Uppsägningstid 3 mån

Bindningstid 0 mån

(Gratis start, 3 mån gratis Bredband & Trådlös ROUTER)

 

 

Detta är vad de kan erbjuda mig på 100/100 Mbit/s och jag har bara hört talas om Bahnhof tidigare. Men i stort sätt bara negativa saker..

Jag skulle vilja veta om det är någon som har någon av dessa bredbanden och vet vad jag borde välja? Har även hört att de brukar vara ganska mycket problem med Fiber anslutningar ibland stämmer de? Typ att uppkopplingen ligger nere eller strular på annat vis?

 

Skulle vara skönt att få svar ganska snabbt då de bara är några dagar tills jag flyttar permanent och vill ha Internet där. annars kommer jag ruttna bort innan de e klart :blink:

 

/Tibbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har själv Tele2

men jag hade nog valt nr 2.

Fördelar med Fiberoptiska kablar:

Fiberoptiska kablar är inte känsliga för elektriska störningsfält, viket passar bra i tuffa industriella miljöer

kabeln sänder inte själv ut några störningar

dom klarar långa avstånd

och det är tunna och lätta kablar

Fiberoptiska kablar är också svårare att avlyssnas till skillnad från TP kablar

Negativa: svåra att kontaktera och dom är dyra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara två val?

 

I vårat fiberoptiska nät kan vi välja mellan tror det är 6-7 st. olika leverantörer och efter en del funderande och jämförelser med priser och vad som ingår blev det till sist Bahnhof, som jag är mycket nöjd med. Jag valde 100/10 Mbit/sek.

 

Bredbandsväljaren är den som vi kan använda http://www.bredbandsvaljaren.se/

 

Haft Bahnhof i c:a 1 1/2 år nu och inte ett enda problem vad jag kan komma på, förutom ett planerat driftarbete som annonserades på deras sida för driftstörningar.

 

Dessutom så får man detta i grundabonnemanget:

http://bredband.bahnhof.se/broadband

Citat:

 

  • Inga trafikbegränsningar
  • Fri support via mail eller telefon – alla dagar i veckan
  • 6 e-postkonton à 2 GB lagringsutrymme
  • 1 webbsida med 3 GB lagringsutrymme
  • 1 kostnadsfri .st-domän

Förövrigt så fick jag lägre månadskostnad än jag tidigare hade med Glocalnet och ADSL på 8/1 Mbit/sek.

Så jag hade valt nr. 1 - igen.

 

Inga problem hos oss med fiberanslutning, eftersom det inte finns någon sådan i lägenheterna. Det sitter en bredbandsbox i hallen som i sin tur är ansluten med nätverkskabel till en central i huset dit fiberkabeln är kopplad. Dessutom ytterligare ett uttag i vardagsrummet med ett "internetuttag" samt ett uttag för bredbands teve.

 

I bredbandsboxen i hallen så ansluter man sin router med vanlig kort Patchkabel till WAN utttaget och jag har även köpt vit partvinnad cat6 patchkabel på Kjell & Company och dragit en längre kabel och klamrat in till rummet där jag har min stationära dator, kopplat då till routerns LAN uttag.

 

Samt ytterligare en kort cat6 patchkabel från routerns andra LAN uttag till kopplingsdosa i skåpet som ansluter bredbandsuttaget i vardagsrummet.

Rätt enkelt faktiskt och routern som dessutom är trådlös också är dold i skåpet.

 

Mvh

 

[Edit] Priset på 108kr / månad (gäller nog endast vid autogirering) men är detta endast dom första 3-månaderna och sedan höjs det?

Eller är det priset hela tiden? I så fall är det ett bättre erbjudande än vad det kostar om man beställer direkt från Bahnhof

Bäst att läsa igenom avtalet innan du skriver på oavsett vilken leverantör du väljer och det är ju även bra att jämföra vilka tjänster som erbjuds direkt på respektive leverantörs webbsida.

 

Ex. på Tyfons webbsida står bara Obegränsad surftid! Inte obegränsade trafikmängder! Står heller inte vilket utrymme man får på epost och webbsida.

Vaga uppgifter minst sagt.

Så om sådant är viktigt så ta kontakt eller på annat sätt kolla vad som faktiskt ingår i abonnemanget. Också ett av huvudskälen till att jag har Bahnhof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlös ROUTER

Bor i ett flerfamiljshus. När jag skaffade trådlös router 2004 fanns det en router till i närheten.

Nu hittar den trådlöst anslutna datorn över 30 st trådlösa nätverk i närheten.

Så det gäller välja ett eget namn på router SSID, tex 2012Jan28

Välja en kanal (av 11) som inte så många använder.

Ha datorn nära routern så det blir stark egen signal.

Bra krypteringnyckel typ 7y3eT5.UYT89w.f3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den snabba responsen! Ja nu har jag fått de lite klarare i mitt huvud iaf hur jag borde välja. och de där 108 kr/månad är fast för just mitt stadsnät men de tillkommer även en avgift på drygt 200 som går till kommunen och deras stadsnät och 108 kr går till bahnhof eller tyfon, Här är en länk till Stadsnäts sidan: Östhammars stadsnät

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står lite luddigt på Östhammars info sida också.

Citat:

 

För den fysiska anslutningen betalar du en anslutningsavgift. Kostnad för komplettering av infra-strukturen (bl a grävning) fram till dig kan tillkomma.

 

Är det inte framdraget och klart redan?

Annars kan det bli en dyr affär när dom säger att grävavgifter etc. tillkommer?

Det måste du kolla upp.

 

Men totalpriset/månad verkar bli 200+108=308:-

Förutom engångsavgiften på 295:- och om du slipper extra grävavgifter etc.

 

Inte alls farligt för 100/100 då. Fast hur länge kommer Östahammar att ta ut den extra nätavgiften på 200kr/månad? Kanske hela tiden..

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...