Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skärmupplösning


bowile

Rekommendera Poster

Läser Pc för alla nr 1 för år 2012 om skärmupplösning

Har en 42 tums platt TV som även är datorskärm

När jag försöker ställa in upplösningen på rekommenderat 1920x1080 så är TV bilden bra men i datorn hamnar mycket utanför skärmen. Har ställt in nu på 1280x1024 och då funkar det även i datorn.

Skulle vilja ha 1920x1080 på TVn utan att behöva ställa om varje gång. Tycker TV bilden är grynig på lägre inställning

Kan jag ha två bildskärmar i W7 och då en för TV och en för datorn?

Tacksam för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså nu en kabel som du skiftar mellan skärmen och tv:n? Ett normalt grafikkort har två anslutningar så skaffa rätt kabel bara så ska dit problem vara löst med en upplösning på tv:n och en till skärmen. Bäst blir det med HDMI i tv-änden.

 

1920x1080 är optimalt för en platt-tv men det blir gärna smått som sjutton. Själv kör jag 1280x720 på min platt-tv av samma storlek som din när jag kollar svt-play där. Lite sämre bild kanske men rätt proportioner i varje fall. Med 1920x1080 hänger inte bilden med i snabba rörelser men det beror kanske på att grafikkortet kunde varit bättre.

 

PS: jag har dubbla grafikkort. Ett på moderkortet och ett separat. Det finns något som heter surrond view i bios som jag måste aktivera. Två skärmar på skrivbordet en 22" plattskärm och en gammal 17" tjockskärm och 42" lcd-tv och olika upplösning på alla utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för synpunkter

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Har bara en kombinerad TV och datorskärm med en HDMI kabel och kabelTV kabel.

Det med två skärmar menade jag att i datorn kan man ha två separata skärmar men det kanske inte går med TV på en och dator på den andra?

Kan det vara så att jag har 1920x1080 i TVn trots att jag sänkt upplösningen i datorn till 1280x1024 på datorn ?

Att jag tycker att TV bilden är lite grynig kan då bero på tv sändningen vad tror Du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du kan ha en datorskärm och en tv anslutna samtidigt. Ett grafikkort har två utgångar och upplösningen kan ställas individuellt på de anslutna skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan det vara så att jag har 1920x1080 i TVn trots att jag sänkt upplösningen i datorn till 1280x1024 på datorn ?

Att jag tycker att TV bilden är lite grynig kan då bero på tv sändningen vad tror Du ?

 

 

Den upplösning som du har ställt i datorn borde inte påverka bildens kvalitet när du ser på TV via din antennkabel.Grynigheten kommer sig nog av signalen ,speciellt om du skulle använda analog kabelTV.Antennkabeln kan ju dessutom vara glapp i ändarna som ger störningar.

 

TVn har tydligen upplösningen 1920-1080 (säker?) När datorn ställs på den upplösningen överscannas tydligen bilden .Man kan testa ett annat HDMI uttag eller ,om möjlighetenfinns,testa med VGA anslutning.

 

Jag har förstått det så att du använder TVn som enda skärm och att det rör sig om en stationär dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...